• Anonym (Sina)

Sertralin höjning

När höjde du?

Har du nån benzo att ta vid behov?

• Anonym (Sina)

Ok.... kanske normalt att få ökad ångest vid dos-höjning.

Inget läkaren nämnde?

• Anonym (Sina)
    Anonym (Blirtokig) skrev 2018-09-05 14:26:20 följande:

Tack för att du bryr dig ?? Jo, som jag förstår det är det ganska vanligt och jag försöker tänka rationellt men ångesten är så överväldigande så att all logik bara flyger all världens väg. Att sätta på en tvätt blir liksom att bestiga Mount Everest och jag brukar vanligtvis vara extremt fixig och klara det mesta. Har också genomgått cancer så jag vet att saker händer och att man överlever det mesta men när man är i mitt i stormen så styr ångesten...

Jag går igenom samma process just nu och känner igen allt du skriver :(

Tar jag inte oxascand förblir jag liggande av denkraftiga ångesten... står mitt i ett medicinbyte och uttrappningen var för jävlig!!! Har så j-a mkt ångest nu och vet inte hur jag ska stå ut!
  • Anonym (Sina)
    Anonym (Blirtokig) skrev 2018-09-05 15:16:53 följande:

Åhhh jag lider med dig!! Det är rent ut sagt för jävligt. Jag känner mig som en skugga av mitt riktiga jag. Äter inte, sover inte, ingen livsgnista och försöker vara käck o glad mot min omgivning.. konstigt att man isolerar sig. Läser om alla andningsövningar och olika sätt att tygla ångesten men icke - hjälper inte ett skit. Hur länge sedan var det du höjde/ bytte medicin? Styrkekram

Slutade helt med den gamla för ca 1 vecka sedan.... höjde den nya igår.. mår apa! Fy fan.. allt känns hopplöst då jag provat så mkt olika... denna ångesten är överj-lig...inget verkar bita på den! Motion, andningsövningar hjälper verkligen inte här... jag måste hitta en medicin som fungerar.

Hjälpte 50 mg sertralin först....?
  • Anonym (Sina)
    Anonym (Blirtokig) skrev 2018-09-05 15:38:57 följande:

Ja, sertralin har funkat superbra för mig men jag har gått på den ett tag. Det är som att få ett extra lager hud - man tar inte saker lika hårt och regerarinte lika starkt. Sen blir man ju inte avtrubbad utan bara en lite mentalt starkare version av sig själv. Nu på sista tiden har det hänt så mycket skit att den dosen inte räckte så var tvungen att höja till 75. Men biverkningarna är överjävliga... Vad har du för medicin? Jag har sertralin, oxascand 15 mg och imovane (trots det sover jag inte mer än 5 timmar / natt. Ingen kbt men ska ställa mig i kö. Har mycket katastroftankar i form av att det alltid kommer vara så här eller det kommer aldrig bli bättre...

Lider av exakt samma tankar som dig!! Att det aldrig kommer bli bättre... men å andra sidan inte konstigt man känner så med tanke på att jag provat alla mediciner som finns!! :( Då tappar man ju nästan hoppet till slut... men jag kämpar på....vad ska man göra liksom...?!

Jag trappade ut cymbalta och in mirtazapin nu... så vi får se.

Har testat de båda förut.. cymbalta dör föeraårsedan å då funkade den hyfsat...nu när jag testa den igen så fick jag svåra biverkningar vid startdos...?!? Jätteskumt!!

Mirtan har jag också testat ihop med serttalin blandandet å den är den enda medicin som eg bitit på ångesten, på riktigt!! Men efter några veckor fick jag jobbiga biverkningar... så nu ska vi testa den solo..

Har även testat sertralin..det var den första antideppwm jag provade en gång i tiden. Å 50 mg gav mig livet tillbaka... när jag provade den förra sommaren kom vi upp i 75 mg och den hjälpte inte ett dyft! Har provat olika mediciner nu i 1,5 år... provat typ ?alla?... å är nu inne i en variant där jag testat igen, fast i andra kombinationer.
  • Anonym (Sina)

Och att sätta it cymbaltan har vart ett helvete!!

Mitt problem är ju själva ångesten.. utsättningen gjorde mig till ett känslomässigt vrak. Gråtit som ett litet barn varje dag nu, går inte att hejda... och varit fruktansvärt ilsk och irriterad!! Har liksom aldrig haft problem med humöret tidigare... jag har aldrig haft irritations/aggressions-problem...fattas bara att man ska dras med det oxå :( och på köpet blir man ju deppig för man blir så rädd för att man är/blir så konstig...

• Anonym (Sina)
    Anonym (Blirtokig) skrev 2018-09-05 20:14:12 följande:

Oh din stackare! Det är verkligen fruktansvärt att må så här... Jag blir inte arg men rädd för precis allting. Bara katastroftankar hela tiden och samtidigt spela normal inför barn och kollegor. Har precis suttit på föräldramöte och spelat som att jag mår finemang...

Ångesten är mitt stora problem också! Den är helt sjuk. Hur kan den ta över ens kropp på det här sättet?? Det låter jättejobbigt att få prova sig fram med olika mediciner. Jag hoppas så att det vänder för dig snart och att du mår mycket bättre. Har du någon att prata med?

Förstår exakt med att spela att man mår bra... vad ska man göra liksom...

Prata med? Du menar psykolog eller?

Mina närmaste vet ju hur jag mår... men orkar inte älta det hela tiden för dom.. har en underbar sambo som finns vid min sida..men...känns som ingen kan hjälpa mig i det här ändå...

och att prata med psykisk hjälper inte ett smack... detta känns så biologisk så att prata med en terapeut hjälper inte ett skit (!) sorry..men har testat... mår nästan bara ännu sämre av att gå å prata med någon..

Du då?
  • Anonym (Sina)

Jag förstår...känner också som en bekaetning. Tycker så synd om sambon..tror han känner sig rätt ensam i vårt förhållande just nu. Vill bara ta med honom på en hotellnatt han och jag..och bara mysa. Men i detta tillstånd känns det inte aktuellt..

Dessa tabletter ger mig myrkrypningar/rastlöshetskönska när jag ska sova...man tar sen på kvällen och efter intag blir jag så rastlös...det lägger sig 4 h senare... jag hoppas det är en biverkan som försvinner...

Har du fått sova något?

• Anonym (Sina)

Vaknar med mkt ångest! Försöker vara ?duktig? och vänta med oxascanden till kl 12... men det går inte. Måste ta direkt när jag vaknar....

Känns som jag kommer få byta medicin igen..

• Anonym (Sina)
    Anonym (Blirtokig) skrev 2018-09-06 09:47:21 följande:

Samma här... Sån sjuk ångest. Har inte heller gett mig på Oxascanden än men har så mycket att göra idag att jag nog måste ta en snart. Fan, fan, fan vad tungt det är. Pratade precis med en läkare som sa att jag måste härda ut då det kan ta ett tag till. Hur orka?

Men då finns det ff hopp...ta din oxa... och se hur den närmaste veckan utvecklar sig....efter 2 veckor borde man se effekt kan jag tycka.

Går du hos allmänläkare eller psykiatrin?
Svar på tråden Sertralin höjning