• AlexSwe

Sjukskriven vs jobb?

Vad hade ni valt?

Vara  falsk sjukskriven och få 11 000 rent från försäkringskassan och inte ha någon sysselsättning eller Jobba på ett jobb ni hatar och kanske få minst 16 000kronor?

Vad för fördelen med att ha ett jobb att gå till än att vara arbetslös
    vad kan arbetslöshet orsaka psykiskt? Speciellt om man inte har vänner osv.

Menar sålänge försäkringskassan ger en pengar är det inte bara bra och få pengar av dem och att man inte jobbar? HUR RESONERAR NI? ÅSIKTER? FÖRKLARA? 

• Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?
  • AlexSwe
    Fillibom skrev 2018-09-05 16:45:54 följande:
    Kan säga som så här:
    efter ett antal längre sjukskrivningsperioder under mitt arbetsliv (pg sådant som komplicerade benbrott och liknande) där jag varit borta månader och någon gång även ett år så har jag kommit fram till att för mig personligen är det förödande att "gå hemma" ensam. Jag "förtvinar i min själ" (för att uttrycka det dramatiskt)  när jag går hemma ensam. Jag är en sådan människa som blir psykiskt starkare,  blir gladare, känner mig så mycket friskare och säkrare i mötet med andra och känslan av att hjälpas åt, skratta tillsammans, hjälpa andra och utföra god service mot kunder och klienter så att de blir glada, tacksamma och nöjda. Då blir jag glad och varm inombords. Känner mening och lycka.

Om jag bara går hemma känner jag mig "värdelös", som en parasit som det vore bättre om jag försvann. Jag tappar bort mig själv känns det som, tappar bort den där personen i mig som är glad, trygg och självsäker.

Alla är ju olika förstås, men alla människor mår bra av att finnas i ett socialt sammanhang och känna tillhörighet till någonting (en arbetsplats, ett gäng kollegor eller så).

När jag läser ditt resonemang tänker jag att du antingen är ung eller också faktiskt inte fått prova på känslan av att jobba tillsammans med andra och hur gott det gör. Även utbildning är att befinna sig i ett sammanhang.
    Man växer som människa när man möter nya situationer, nya människor osv. Och önskar att du också får uppleva detta.
    Man mår också väldigt väl av att sätta upp mål och arbeta mot dessa och känna sin egen kraft när man tar sig framåt (ex genom att bestämma sig för att läsa in kurser eller examen).
    Man stärks och mår bättre när man känner sin egen styrka.
    Att gå hemma, få pengar så man klarar sig, men inte göra något direkt. Då känner man inte sin egen styrka.

Tycker absolut du skall ge det en chans ts.
    Jag har haft 12 olika jobb och fått sparken. Blir trött och uttråkad på jobbet. Men mår bra när jag är runt människor. Därav blev jag deprimerad och sjukskriven. Nu känner jag mig bättre men är fortfarande rädd att få jobb och få sparken igen. Mår psykiskt dåligt av att känna känslan av att vara instängd i ett kontor eller ha en auktoritär som kontrollerar mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det kommer inga signaler i min hjärna.
  • AlexSwe
    CA3 skrev 2018-09-05 16:38:28 följande:
    För att du har egna sparade pengar och har någon slags moral och skam i kroppen? Är du inte sjuk på riktigt så ska du jobba eller leva på egna besparingar, jag förstår inte ens hur du kan fundera på något annat. 

Du skriver i den andra tråden att du är intelligent, börja studera då får du CSN och kan studera till något som du VILL arbeta med. 
    moral och skam varför ska jag känna det?
  • Fillibom
    AlexSwe skrev 2018-09-05 18:12:07 följande:
    AlexSwe skrev 2018-09-05 18:11:08 följande:

Jag har haft 12 olika jobb och fått sparken. Blir trött och uttråkad på jobbet. Men mår bra när jag är runt människor. Därav blev jag deprimerad och sjukskriven. Nu känner jag mig bättre men är fortfarande rädd att få jobb och få sparken igen. Mår psykiskt dåligt av att känna känslan av att vara instängd i ett kontor eller ha en auktoritär som kontrollerar mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det kommer inga signaler i min hjärna.

Det låter som om det första steget är att söka hjälp för just de känslorna av att inte vilja vara "instängd" (du behöver så klart inte jobba på kontor, det finns gott om jobb där man jobbar ensam till största delen, ex sådant som skogsarbetare eller lastbilschaufför, som lokalvårdare arbetar man tidigt och oftast själv) och att inte kunna "ha någon chef". Har du problem med impulskontroll och "kort stubin" också? Det är sådant som man kan träna på. Du behöver kunna hantera dessa. Överallt i livet kommer man möta människor och situationer där man behöver kunna "backa" eller "ge sig", man behöver kunna anpassa sig efter (det kan vara om man skall plugga (då man har lärare), arbeta (chefer och kollegor) eller om man har en partner).  

• AlexSwe

Jag har ADHD och lite kontrollbehov. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra.
    psykologen säger inte så mycket. De är så mesiga. jag älskar att jobba med jag mår psykiskt dåligt.Jag har blivit misshandlad , utnyttjad , kränkt , förnedrad , hotad, mordhotad , knivhotad av folk att det har blivit så att jag fått en negativ bild av alla chefer och så. vill vara fri men samtidigt tjäna pengar.

• Hejhoppsan
    AlexSwe skrev 2018-09-05 18:12:25 följande:
    moral och skam varför ska jag känna det?
    Därför att om du faktiskt kan jobba så är du en parasit som lever på oss andra som jobbar och betalar skatt! Varför tycker du att det är rätt att vi andra ska betala för att du ska kunna vara hemma?
  • AlexSwe
    Hejhoppsan skrev 2018-09-05 18:51:30 följande:
    Därför att om du faktiskt kan jobba så är du en parasit som lever på oss andra som jobbar och betalar skatt! Varför tycker du att det är rätt att vi andra ska betala för att du ska kunna vara hemma?
    Rösa på SD och håll din mun.
  • faren
    AlexSwe skrev 2018-09-05 16:04:33 följande:

Så, alltså att sitta hemma och få pengar är sämre än att gå ut och jobba?

jag tänker att fan jag sitter hemma och får betalt men sen blir man deprimerad av det. Och jag hatar att jobba. Jag vet liksom inte vad jag ska göra.

Okay, du kan vinklar det som du vill. Om dy inte vill jobba, och inte vill bli försörja av skattebetalarna, för då skulle du kanske bli deprimerad? Men köp en segelbåt då, och åk jorden runt med den? Eller en cykel? Du kan ju cykla till något häftigt land, och se hur man försörjer människor där?
  • faren
    nevermind skrev 2018-09-05 20:16:40 följande:

Jag jobbar hellre. Gör rätt för mig. Det är så jag är uppfostrad.

Ovanliga funderingar du har, i så fall!
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 14:54:06 följande:

Vad hade ni valt?

Vara  falsk sjukskriven och få 11 000 rent från försäkringskassan och inte ha någon sysselsättning eller Jobba på ett jobb ni hatar och kanske få minst 16 000kronor?

Vad för fördelen med att ha ett jobb att gå till än att vara arbetslös
    vad kan arbetslöshet orsaka psykiskt? Speciellt om man inte har vänner osv.

Menar sålänge försäkringskassan ger en pengar är det inte bara bra och få pengar av dem och att man inte jobbar? HUR RESONERAR NI? ÅSIKTER? FÖRKLARA? 

Visst kan man vara sjukskriven ett tag, jag behövde vila några månader, gick till läkaren, fick vara sjuk i 3 månader, det var max han kunde skriva ut, men så skönt o få time out i livet, han förklara att det finns inget som heter time out, men fick tiden , så man passa på o resa, pyssla hemma o träna, har aldrig varit sjuk innan, jag hade passerat 40 o var nog en 40 års kris, med den köpte jag även min första sportbil, hämta den från Berlin och passa på o cab igenom europa, mitt i livet kan man behöva se sig om lite, få andas ut, jobba ska jag ändå göra i 20 år till drygt, är företagare med enskilt bolag, var lätt o placera om jobbet o karensen är bara en dag, sedan sjuklön,eller mitt fall "vila upp lön" .

Jag betalar skatt och betalar vissa år enormt mycket skatt, varför ska jag inte få använda lite av min betalda skatt, så ser jag på dom 3 månaderna.
Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?