• AlexSwe

Sjukskriven vs jobb?

Vad hade ni valt?

Vara  falsk sjukskriven och få 11 000 rent från försäkringskassan och inte ha någon sysselsättning eller Jobba på ett jobb ni hatar och kanske få minst 16 000kronor?

Vad för fördelen med att ha ett jobb att gå till än att vara arbetslös
    vad kan arbetslöshet orsaka psykiskt? Speciellt om man inte har vänner osv.

Menar sålänge försäkringskassan ger en pengar är det inte bara bra och få pengar av dem och att man inte jobbar? HUR RESONERAR NI? ÅSIKTER? FÖRKLARA? 

• Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?
  • annabellelee

Jag skulle jobba. Jag har haft ett sådant jobb, där jag mådde illa vid tanken på att gå till jobbet. Jag mådde rent fysiskt dåligt. Två skäl att jag fortsatte:

1. Jag har blivit uppfostrad till att man jobbar om man inte är döende. Jag skulle få så dåligt samvete av att inte jobba att jag inte skulle stå ut.

2. Med hjälp av mitt dåliga jobb fick jag erfarenhet och referenser och kunde sedan söka ett nytt jobb där jag trivdes mycket bättre.

• AlexSwe

jag har varit det i ett år idag! Jag vill inte ha en äcklig chef som bossar över mig.
    Har alla ledaregenskaper och enligt DISC är jag 80% röd och 20% blå
    som person. Vafan ska man ha för jobb asså. 

• AlexSwe
    Aumeå skrev 2018-09-05 20:24:50 följande:
    Visst kan man vara sjukskriven ett tag, jag behövde vila några månader, gick till läkaren, fick vara sjuk i 3 månader, det var max han kunde skriva ut, men så skönt o få time out i livet, han förklara att det finns inget som heter time out, men fick tiden , så man passa på o resa, pyssla hemma o träna, har aldrig varit sjuk innan, jag hade passerat 40 o var nog en 40 års kris, med den köpte jag även min första sportbil, hämta den från Berlin och passa på o cab igenom europa, mitt i livet kan man behöva se sig om lite, få andas ut, jobba ska jag ändå göra i 20 år till drygt, är företagare med enskilt bolag, var lätt o placera om jobbet o karensen är bara en dag, sedan sjuklön,eller mitt fall "vila upp lön" .

Jag betalar skatt och betalar vissa år enormt mycket skatt, varför ska jag inte få använda lite av min betalda skatt, så ser jag på dom 3 månaderna.
    vart köpte du bilen i Berlin de billigare va?
  • AlexSwe
    nevermind skrev 2018-09-05 20:16:40 följande:

Jag jobbar hellre. Gör rätt för mig. Det är så jag är uppfostrad.

vad menar du me göra rätt för dig
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 20:36:59 följande:

jag har varit det i ett år idag! Jag vill inte ha en äcklig chef som bossar över mig.
    Har alla ledaregenskaper och enligt DISC är jag 80% röd och 20% blå
    som person. Vafan ska man ha för jobb asså. 

Problemet med att vara sjukskriven länge är att sjuklön inte är index höjande, du får det bara sämre med åren efter som alla löner fortsätter stiga, men inte din sjukpenning.
    Sedan får du nästan ingen pension utan blir en fattig pensionär, kan vara värt o tänka på, pension bygger på ditt arbetsliv, inte sjuk tid.
  • AlexSwe
    Aumeå skrev 2018-09-05 20:44:21 följande:
    Problemet med att vara sjukskriven länge är att sjuklön inte är index höjande, du får det bara sämre med åren efter som alla löner fortsätter stiga, men inte din sjukpenning.
    Sedan får du nästan ingen pension utan blir en fattig pensionär, kan vara värt o tänka på, pension bygger på ditt arbetsliv, inte sjuk tid.
    jag skiter i pensionen allt går ju till invandrare ändå.
    ge mig råd jag behöver omväxling mår psykiskt dåligt av att vara på en och samma plats.
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 20:50:03 följande:
    jag skiter i pensionen allt går ju till invandrare ändå.
    ge mig råd jag behöver omväxling mår psykiskt dåligt av att vara på en och samma plats.
    Nu får man inte vara sjuk så länge med depression, utan rekommendation är att man ska jobba visstid, så det kan du inte gå på, nu tog jag bara tre månader och det var svårt nog, men har två kompisar som är långtidsjukskrivna och fick info av dom vad jag skulle gå på,men krävs lite pluggande för att övertyga en läkare att man har det.

Börja jobba är det bästa, ett jobb tar dig till ett annat, brukar vara bästa rådet.
    Träna, det tyckte läkaren var toppen att jag gjorde, så ökade till 5 dar i veckan medans jag var sjuk, samt på semestern, var ut o jogga innan frukost, var i kanon form efter dom 3 månaderna, både psykiskt o fysiskt .
  • AlexSwe
    Aumeå skrev 2018-09-05 21:08:03 följande:
    Nu får man inte vara sjuk så länge med depression, utan rekommendation är att man ska jobba visstid, så det kan du inte gå på, nu tog jag bara tre månader och det var svårt nog, men har två kompisar som är långtidsjukskrivna och fick info av dom vad jag skulle gå på,men krävs lite pluggande för att övertyga en läkare att man har det.

Börja jobba är det bästa, ett jobb tar dig till ett annat, brukar vara bästa rådet.
    Träna, det tyckte läkaren var toppen att jag gjorde, så ökade till 5 dar i veckan medans jag var sjuk, samt på semestern, var ut o jogga innan frukost, var i kanon form efter dom 3 månaderna, både psykiskt o fysiskt .
    jag tränar. men jag är inte sjuk längre. lider av tristess.behöver ett omväxlande arbete där jag inte känner mig låst på en och samma plats. tränar 3ggr i veckan. Det är lätt att spela sjuk. vilket jag gör och sen kör jag över läkaren så hen skriver att jag e sjuk till försäkringskassan mår som prima annars. Problemet är att jag hatar jobb mår psykiskt dåligt och samtidigt måste jag hitta ett jobb som passar mig vet inte asså jag är inte som dem andra människor som smörar och suger snopp för  
    att de ska komma upp i position på företagen dem jobbar på. Jag skiter egentligen i alla företag. om jag jobbar på ett företager det för pengarna inte för företagets skull. kollegorna kan dra åt helvete då dem är så rädda och fega och inte kan säga nej. jag vill inte att någon ska bestämma när jag ska ta rast eller lunch.
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 20:37:43 följande:
    vart köpte du bilen i Berlin de billigare va?
    Euron var lägre när jag for ner, sedan gillar tyskarna att utrusta bilarna till max, nu är det speciella bilar , tror jag hade bara några få o välja på i Sverige, men utrustningen var a och o varför jag valde den i tyskland, den var utrustad för närmare hundra tusen till, men samma pris som (en inte utrustad bil i Sverige) .
    Köpte den på en märkes firma där, så alla garantier gäller även hemma i Sverige, bilen hade bara gått 1500 mil, samt att märkes firman sålt bilen som som ny och kände till den, dom har även en lag i Tyskland som gör att det är straffbart och inte uppge rätt mil ,om bilen varit krockad osv.. Dokumentationen på såna här bilar är extremt viktiga när man ska sälj dom i sin tur, alla köpare vill veta allt.

Dom var extremt bra och ha o göra med, skulle komma in direkt på morgonen, fick se bilen men inte köra den, gav mitt pass ,dom skicka iväg en anställd till o fixa export plåtarna, därför behövde dom mitt pass, sedan sa han att det kommer ta 4-5 timmar o få plåtarna, så dom ringde taxi,gav mig rek vart jag kunde åka i Berlin under tiden, sedan ringde dom vid kl 16 nu var bilen klar, där gick dom igenom varenda del i bilen med mig,så jag förstår den, sedan ut o köra.
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 21:17:59 följande:
    jag tränar. men jag är inte sjuk längre. lider av tristess.behöver ett omväxlande arbete där jag inte känner mig låst på en och samma plats. tränar 3ggr i veckan. Det är lätt att spela sjuk. vilket jag gör och sen kör jag över läkaren så hen skriver att jag e sjuk till försäkringskassan mår som prima annars. Problemet är att jag hatar jobb mår psykiskt dåligt och samtidigt måste jag hitta ett jobb som passar mig vet inte asså jag är inte som dem andra människor som smörar och suger snopp för  
    att de ska komma upp i position på företagen dem jobbar på. Jag skiter egentligen i alla företag. om jag jobbar på ett företager det för pengarna inte för företagets skull. kollegorna kan dra åt helvete då dem är så rädda och fega och inte kan säga nej. jag vill inte att någon ska bestämma när jag ska ta rast eller lunch.
    Men sök sälj jobb, då får du ett eget distrikt, jobbar helt själv, en firma bil.
    Kolla stapels (kontorsvaror) eller skruff( snus)  marabou (choklad) leksandbröd(deras sortiment)  eller vad du är intresserad av, då kan du ta lunch när du vill. ganska fritt men mycket resor då får du variation.
Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?