• Anonym (Förälder)

Barn på förskola vid semester - Stockholm!

Jag läste i en annan tråd att man i Stockholm får lämna barn på förskolan fast man har semester? Stämmer det, eller är det bara egen tolkning? Jag har letat och letat, men kan inte hitta någon skrivning om detta. 

• Svar på tråden Barn på förskola vid semester - Stockholm!
  • Anonym (Bor i Stockholm)

Vi har gjort så flera gånger, ca 2 dagar per gång ungefär när jag eller min man behövde åka iväg.

Min man kommer även att åka på en veckas resa med en vän, till en mindre trygg del av världen. Jag jobbar den veckan och barnet kommer att vara på förskolan.

Jag har inga planer på att informera förskolan om det heller, det är inte information som är relevant.

• Anonym (Anonymious)
    Anonym (Bor i Stockholm) skrev 2018-09-06 16:41:00 följande:

Vi har gjort så flera gånger, ca 2 dagar per gång ungefär när jag eller min man behövde åka iväg.

Min man kommer även att åka på en veckas resa med en vän, till en mindre trygg del av världen. Jag jobbar den veckan och barnet kommer att vara på förskolan.

Jag har inga planer på att informera förskolan om det heller, det är inte information som är relevant.

Fruktansvärt! Ni lämnar barn på förskolan för att ni ska få egentid? Förskola är till för att användas när man arbetar, studerar, arbetslös (söka jobb) samt om man är sjukskriven.

Det är redan stora barngrupper, och mitt barn drabbas när sådana som er ska få egentid.

Förskola är INGEN avlastning. Man får inte ta semester och lämna barnet. Varför skulle man ens vilja det om man lämnar barnet mån till fre alla veckor?
  • Anonym (Bor i Stockholm)

Det där med att jag skulle använda förskolan som avlastning är din egen tolkning. En av föräldrarna är på jobbet medan den andra är bortrest, så därför behövs förskolan.

Tror du att ensamstående tar ledigt och är med barnet när mamman eller pappan åker på semester på sin barnfria vecka? Just det, vi har ingen anledning att göra det heller.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Anonymious) skrev 2018-09-06 17:29:15 följande:
    Fruktansvärt! Ni lämnar barn på förskolan för att ni ska få egentid? Förskola är till för att användas när man arbetar, studerar, arbetslös (söka jobb) samt om man är sjukskriven.

Det är redan stora barngrupper, och mitt barn drabbas när sådana som er ska få egentid.

Förskola är INGEN avlastning. Man får inte ta semester och lämna barnet. Varför skulle man ens vilja det om man lämnar barnet mån till fre alla veckor?
    Jag frågade om hur det verkligen ligger till, inte om dina personliga åsikter. Världen är inte svart och vit. Det är ingen egentid det handlar om i det här fallet.
  • Tiina87
    Anonym (Bor i Stockholm) skrev 2018-09-06 16:41:00 följande:

Det är totalt fel att lämna barnen på förskola när båda föräldrarna har ferie (oavsett antal dagar). Däremot har din man semester och ska åka bort så ska självklart barna vara på förskolan om du jobbar samma period.
  • Anonym (Evy)

Varför är det självklart?

Det skulle ju egentligen innebära att man skulle kunna ha sitt barn på förskolan året runt, bara man tog olika semesterperioder och reste bort. Meningen är ju tvärtom att så fort en förälder har semester så ska barnet vara ledigt. Man har inte rätt att åka på semester utan sitt barn och istället ha barnomsorg.

Tiina87 skrev 2018-09-06 18:01:56 följande:

Det är totalt fel att lämna barnen på förskola när båda föräldrarna har ferie (oavsett antal dagar). Däremot har din man semester och ska åka bort så ska självklart barna vara på förskolan om du jobbar samma period.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Evy) skrev 2018-09-06 20:01:06 följande:

Det skulle ju egentligen innebära att man skulle kunna ha sitt barn på förskolan året runt, bara man tog olika semesterperioder och reste bort. Meningen är ju tvärtom att så fort en förälder har semester så ska barnet vara ledigt. Man har inte rätt att åka på semester utan sitt barn och istället ha barnomsorg.

Fast nu har jag flera gånger läst att det är okej i Stockholm, så om vi bortser från tyckande och tänkande, är det någon som vet hur det ligger till?
  • Tiina87
    Anonym (Evy) skrev 2018-09-06 20:01:06 följande:

Grundtanken är väl det men en förälder ska inte.tvkngas ta ledigt för att en av föräldrarna är bortrest på semester/annan ledighet en vecka eller några dagar.
  • Anonym (Knegare)

Jag bor i en Stockholmskommun och har aldrig hört att det skulle vara ok. Förskolan är till för föräldrar som jobbar, punkt.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Knegare) skrev 2018-09-06 20:45:41 följande:

Jag bor i en Stockholmskommun och har aldrig hört att det skulle vara ok. Förskolan är till för föräldrar som jobbar, punkt.

Fast nu pratar jag om Stockholms stad.

Tyvärr var det inte någon som svarade på Stockholms stad idag.
Svar på tråden Barn på förskola vid semester - Stockholm!