• Anonym (Förälder)

Barn på förskola vid semester - Stockholm!

Jag läste i en annan tråd att man i Stockholm får lämna barn på förskolan fast man har semester? Stämmer det, eller är det bara egen tolkning? Jag har letat och letat, men kan inte hitta någon skrivning om detta. 

• Svar på tråden Barn på förskola vid semester - Stockholm!
  • Anonym (Knegare)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-09-06 20:48:45 följande:

Fast nu pratar jag om Stockholms stad.

Tyvärr var det inte någon som svarade på Stockholms stad idag.

Ok. Har ett antal kollegor som bor i city med barn och har i alla fall inte hört något om det. Hoppas någon som bor i själva Stockholm svarar för jag blev nyfiken nu.
  • Anonym (Ja)

Det har alltid varit tillåtet (har många kompisar i Stockholms kommun) men det kan ju ha skett förändringar de senaste tre åren (men det tror jag inte). De här alltid haft rätt till 30 timmar förskola för syskon också, dvs väldigt generösa regler. Jag bor i en kranskommuner och vi har haft 15 h/vecka samt inte tillåtet att ha barnen där på semestern (men i praktiken har de tillåtit att man har dem där när en förälder jobbar även om den andra är ledig och bortrest).

• Anonym (Ja)

Det har alltid varit tillåtet (har många kompisar i Stockholms kommun) men det kan ju ha skett förändringar de senaste tre åren (men det tror jag inte). De här alltid haft rätt till 30 timmar förskola för syskon också, dvs väldigt generösa regler. Jag bor i en kranskommuner och vi har haft 15 h/vecka samt inte tillåtet att ha barnen där på semestern (men i praktiken har de tillåtit att man har dem där när en förälder jobbar även om den andra är ledig och bortrest).

• modsey
    Anonym (Förälder) skrev 2018-09-06 16:28:33 följande:

Jag läste i en annan tråd att man i Stockholm får lämna barn på förskolan fast man har semester? Stämmer det, eller är det bara egen tolkning? Jag har letat och letat, men kan inte hitta någon skrivning om detta. 

Vänner i Stockholm ( inneststad) som haft så, så jo det stämmer.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Evy) skrev 2018-09-06 20:01:06 följande:

Varför är det självklart?

Det skulle ju egentligen innebära att man skulle kunna ha sitt barn på förskolan året runt, bara man tog olika semesterperioder och reste bort. Meningen är ju tvärtom att så fort en förälder har semester så ska barnet vara ledigt. Man har inte rätt att åka på semester utan sitt barn och istället ha barnomsorg.

Nej man har ingen lagstadgad rätt till det men däremot erbjuder vissa kommuner det.
  • Anonym (Bor i Stockholm)

Jag bor i Stockholms kommun och det har hänt flera gånger att ena föräldern varit bortrest och tagit semesterdagar medan andra föräldern jobbat och haft barnet på förskolan.

• Anonym (Anonymious)
    modsey skrev 2018-09-06 21:27:17 följande:

Vänner i Stockholm ( inneststad) som haft så, så jo det stämmer.[/quote

[quote=79029681][quote-nick]Anonym (Bor i Stockholm) skrev 2018-09-06 17:35:13 följande:[/quote-nick]Det där med att jag skulle använda förskolan som avlastning är din egen tolkning. En av föräldrarna är på jobbet medan den andra är bortrest, så därför behövs förskolan.

Tror du att ensamstående tar ledigt och är med barnet när mamman eller pappan åker på semester på sin barnfria vecka? Just det, vi har ingen anledning att göra det heller.

Fast indirekt gör ni ju det, varför tar föräldern inte med sig barnet på resan?

Nej, jag tror inte heller alla ensamstående tar ledigt med barnet, på sin barnfria vecka vilket är för mig en stor gåta.

Finns naturligtvis undantag när det skulle vara mer legitimt, om man ex har barn i behov av särskilt stöd, el om föräldrarna är psykiskt/fysiskt sjuka. Då kan barnen ha det bättre på förskolan. Men så länge föräldrarna tar omlott semestrar så barnet är på förskolan året runt, kanske ändå borde tänka till lite...

Sen kanske jag överreagerar lite, eftersom jag inte kan förstå hur man offrar semesterdagar för att man känner att man behöver det, när man kunde varit med sitt barn istället.
  • modsey
    Anonym (Anonymious) skrev 2018-09-06 21:52:02 följande:

Fast indirekt gör ni ju det, varför tar föräldern inte med sig barnet på resan?

Nej, jag tror inte heller alla ensamstående tar ledigt med barnet, på sin barnfria vecka vilket är för mig en stor gåta.

Finns naturligtvis undantag när det skulle vara mer legitimt, om man ex har barn i behov av särskilt stöd, el om föräldrarna är psykiskt/fysiskt sjuka. Då kan barnen ha det bättre på förskolan. Men så länge föräldrarna tar omlott semestrar så barnet är på förskolan året runt, kanske ändå borde tänka till lite...

Sen kanske jag överreagerar lite, eftersom jag inte kan förstå hur man offrar semesterdagar för att man känner att man behöver det, när man kunde varit med sitt barn istället.

Jag har själv lämnat de yngre barnen på förskola/ fritids och rest ned äldre barn. Varför? Tja bland annat för att jag ville umgås med de stora själv utan att alltid " ta hänsyn" till småsyskonen. Då har ju pappan till de små varit hemma och jobbat och behövde då såklart barnomsorg för det.
  • Anonym (Pedagog i Sthlm)

Det stämmer att man får lämna barnen på förskola i Stockholms stad när man har semester. Man får också ha barnen på heltid om man är föräldraledig med småsyskon.

• Farsta2014
    Anonym (Anonymious) skrev 2018-09-06 17:29:15 följande:

Fruktansvärt! Ni lämnar barn på förskolan för att ni ska få egentid? Förskola är till för att användas när man arbetar, studerar, arbetslös (söka jobb) samt om man är sjukskriven.

Det är redan stora barngrupper, och mitt barn drabbas när sådana som er ska få egentid.

Förskola är INGEN avlastning. Man får inte ta semester och lämna barnet. Varför skulle man ens vilja det om man lämnar barnet mån till fre alla veckor?

I Stockholm vill man helst att alla barn går i förskolan, tex även om man är föräldraledig. Alla barn har rätt till 30 timmar i veckan, oavsett vad föräldrarna gör. Man ser förskolan som något som utvecklar barnet och det är alltså en rätt för barnen, inte föräldrarna, förenklat uttryckt. Förskolan är en del av skolan i Stockholm.
Svar på tråden Barn på förskola vid semester - Stockholm!