BB kontakta soc?!
Vad är planerat när soc ska kontaktas av bb innan hemgång från bb? Att dom ska ta barnet?!
Vad är planerat när soc ska kontaktas av bb innan hemgång från bb? Att dom ska ta barnet?!
Ja, om föräldrarna ansöker om stöd så gör man det. Men, man kan som sagt inte göra utredningen på det ofödda barnet.
Om det är planerat med ett omhändertagande av nyfödd så väntar man inte på hemgång utan gör det i så nära anslutning till att barnet födds som möjligt.
Hur kan soc veta att barnet riskerar att fara illa psykiskt eller fysiskt hos föräldrar som inte har hunnit komma in i föräldrarollen? Det skulle vara väldigt spännande att få svar på.
Till Ts: att soc kontaktas innan hemfärd behöver inte betyda att dom ska omhänderta barnet. Det kanske kan vara att dom vill samtala med dig för att se om du har en plan eller liknande. Dom kanske helt enkelt vill bedöma din situation och följa upp i hemmet.
Jag antar att något hänt eller att du haft kontakt med soc innan och att de därför är vaksamma, säkert även för din egen skull. Kan de vara oroliga för ditt mående tex baserat på hur du haft det tidigare? Inga frågor du behöver svara på utan mer för dig själv att ha i bakhuvudet. Kanske är det för att ni ska göra upp tydliga regler hur er kontakt eller tillsyn blir när du blir förälder. Finns ju många olika skäl och jag nämner några (kanske helt fel) eftersom jag inte vet din situation. Men det behöver inte vara för att omhänderta barnet, men bara du vet vad som isåfall ligger till grund för det och om det finns en risk för det.
Spekulerar nu bara, har noll utbildning inom området. Men jag tänker om det är personer som redan är "kända" inom soc där tex mycket/tungt missbruk förekommit. Eller om det är personer som fått tidigare barn omhändertagna pga allvarliga brister eller brott mot tidigare barn?. Eller situationer kombinerade på olika sätt. Kan det vara en anledning att soc är vaksamma så tidigt?
Spekulerar alltså bara rent allmänt, jag vet inget om ts situation.
Till Ts: att soc kontaktas innan hemfärd behöver inte betyda att dom ska omhänderta barnet. Det kanske kan vara att dom vill samtala med dig för att se om du har en plan eller liknande. Dom kanske helt enkelt vill bedöma din situation och följa upp i hemmet.
Jag antar att något hänt eller att du haft kontakt med soc innan och att de därför är vaksamma, säkert även för din egen skull. Kan de vara oroliga för ditt mående tex baserat på hur du haft det tidigare? Inga frågor du behöver svara på utan mer för dig själv att ha i bakhuvudet. Kanske är det för att ni ska göra upp tydliga regler hur er kontakt eller tillsyn blir när du blir förälder. Finns ju många olika skäl och jag nämner några (kanske helt fel) eftersom jag inte vet din situation. Men det behöver inte vara för att omhänderta barnet, men bara du vet vad som isåfall ligger till grund för det och om det finns en risk för det.
Kanske. Men får socialtjänsten hämta in information om föräldrar som inte har sina barn boende hos sig och hur kan de göra en rättvis bedömning över hur det nya barnet har det med dem när barnet nästan är nyfött?
Varför skulle det inte kunna handla om att de vill kolla hur mamman och barnet mår och se så att allt fungerar som det ska? Tänk dig själv att du vet att en gravid kvinna har en rätt strulig bakgrund och du har ansvar för barnets välmående. Hade inte du då velat ha koll på att hon fått ordning på hur hon ska sköta barnet, och att hon har en bra hemsituation, innan hon far hem från bb? Hade du inte velat sätta in eventuella stödinsatser i så god tid som möjligt?