• Mezzy

För oss som tempar för att bli gravid

Hejsan! 
    Jag måste fråga er vana tempare. :) Jag började tempa i helgen och då tempade jag båda dagarna runt kl 8 och idag så tempa jag runt kl 6. Det va sån stor skillnad så tänkte om det kan spela roll vilken tid man tempar även fast man gör det direkt när man vaknar? Lördag och söndag låg jag runt 36,83 och idag låg jag på 36,55. 
    Kan tillägga att jag i söndags va uppe runt kl 06 då dottern behövde kissa men somna om och sov till 8. Spelar det någon roll på temperaturen? 
    Jag är inte i närheten av att ha mens än heller.

• Mezzy
    zebrans skrev 2018-12-03 11:58:42 följande:
    För att tempa ska du ha 4 timmars sammanhängande sömn. Och när du väl tempar får det inte vara större variation än 2 timmar (alltså kan du tempa te.x någongång mellan 6-8). 

Söndagens temperatur hade jag satt som avvikande eftersom du inte hade 4 timmars sammanhängande sömn. 

Nästa gång dottern (eller du för den delen) behöver gå upp och kissa runt 6 tiden hade jag tagit tempen redan då och sedan gått och lagt sig igen efteråt. 
    Ok så man måste ha sammanhängande sömn precis innan man tempar? Då kommer jag nog inte kunna tempa då jag oftast inte får så många timmar sammanhängande innan jag vaknar på morgonen. :( 
  • Mezzy
    oshark skrev 2018-12-03 12:29:35 följande:
    Natural Cycles har ett inlägg om tempande med barn i sin Cyclerpedia. Läs det
    Tack snälla! Har läst den nu och får prova efter det! :)
  • Mezzy
    zebrans skrev 2018-12-03 12:49:47 följande:
    Helst ska man ju det. Men annars tar du temperaturen vid den tiden på dygnet du anser att du sovit längst sammanhängande, även fast det skiljer några fler timmar. :) 
    Ok jag får försöka med det! Tack för hjälpen! :) 
  • Mezzy
    zebrans skrev 2018-12-03 12:49:47 följande:
    Helst ska man ju det. Men annars tar du temperaturen vid den tiden på dygnet du anser att du sovit längst sammanhängande, även fast det skiljer några fler timmar. :) 
    Ok jag får försöka med det! Tack för hjälpen! :) 
  • Mezzy
    Jojjans skrev 2018-12-03 13:10:56 följande:
    Det enda sättet att få reda på hur känslig din temp är att fortsätta tempa, lägga in dem i en app och kolla om du hittar ditt mönster.

Jag har inte barn och vaknar ofta på nätterna ändå, går upp på toaletten osv. Min vanliga tid jag går upp till jobbet är 5.30. Ofta vaknar jag vid 4, så då tempar jag då. Och somnar jag om så tempar jag igen vid 5.30. På helgen brukar jag ställa en klocka 5.30 och tempa och sen somna om. Ibland påverkas min temp jättemycket av att jag varit vaken/uppe på toaletten, då avvaktiverar jag den. Men ibland avviker den inte så mycket från mitt mönster så då får den vara kvar - men med en anteckning om vad som hände.
    Ok men när du vaknar vid 4 och tempar och sen somnar om och tempar igen vid 5.30, vilken temp väljer du då? 
    Tror det jobbiga för mig kommer vara att efter dottern kommer in till oss på natten, oftast runt 00-01, så vaknar jag till ganska ofta fram till klockan ringer. Så kommer nog va ganska svårt att veta vilken av alla gånger som jag ska välja att tempa på! haha :) 
  • Mezzy

Började tempa i början på december men kunde inte tempa i helgen då jag var vaken så mkt på nätterna då dottern varit dålig och självklart kom mensen i söndags då så jag kunde inte se hur tempen var innan mens. Men hoppas på att kunna tempa så jag får lite koll denna månad. 
    Hur länge brukar man behöva tempa innan man får en medellinje? 

• Mezzy
    oshark skrev 2018-12-11 11:13:34 följande:
    Vilken app använder du? NC satte ut en medellinje efter första cykeln för mig, som sen följer med i varje cykel (men förstås kan ändras beroende på temperaturerna). FF sätter ut en ny medellinje varje cykel, efter ÄL skett.
    Använder FF :)  Ok men då hoppas jag på att jag kan tempa så pass mkt denna månad så jag kan få en medellinje och se när ägglossning har skett! 
    Tack för svar! :)
  • Mezzy
    oshark skrev 2018-12-11 11:43:34 följande:
    OK, ja FF sätter som sagt inte ut medellinjen förrän efter ÄL skett varje cykel. Så fortsätt tempa så kommer den. Men du kan ju gå tillbaka och se vad den var förra cykeln och ha det som referens
    Började dock tempa i slutet på förra cykeln så har inte med äl där. Men hoppas få med det denna månad! :) 
  • Mezzy

När brukar eran temp gå upp efter ÄL? Och hur mycket brukar den gå upp då? Jag är helt hundra på att jag hade ÄL igår och tempen va lite högre idag än tidigare dagar. Men är första månaden jag tempar så har inte så bra koll. Såhär ser det ut iaf.

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid