Inlägg från: Anonym (rädda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädda)

    Abortmoståndare, hycklare?

    Konservativ skrev 2018-09-11 13:56:41 följande:
    Ska jag förklara varför det är dåligt att döda ett barn?
    Ja, snälla gör det. Berätta varför det är dåligt att döda ett foster som inte är livsdugligt utanför mammans kropp och som inte är önskat och som inte själv är medveten om att det lever eller inte. Berätta!
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Äckligt!) skrev 2018-09-11 14:05:26 följande:

    Men vad tycker du man borde ha gjort då? Skulle man bara ha lagt han åt sidan för att låta han självdö när det faktist finns över 40% chans att han klarar sig? Vem är du som ska bestämma vem som ska leva eller dö? Bara för att du jobbar inom yrket ?

    Att jag tar upp ett scenario för 10 dagar är ju för att han levde i 10 dagar och ute en dag. Der är alltså 10 dagar som du tycker att han levde i onöndan.

    Ett barn som föds i v.29 eller i v.32 behöver också andhjälp. Ska man lämna dom barnen att dö också?

    Om du vet att det är ytterst så som överlever så vet du också hur stor den siffran är att dom överlever.

    Dom blir också starkare för varje dag och varje dag ger mer procents chans till överlevnad.

    Och det är inte bara jag som mamma utan ALLA mammor och pappor som föder för tidigt där barnen behöver hjälp.

    Om du inte själv har vart med i ett scenario där ditt barn är nära döden så ska du inte uttrycka dig så jövla känslokallt, speciellt inte när du jobbar inom yrket.

    Det är heller inte dessa för tidigt födda barn som är anledning till att assistans dras ner utan der är ett helt annat samtalsämne. Att assistansen idag är illa så betyder inte det att man ska sluta rädda barn som faktist kan överleva.

    Jag känner extremt många mammor och pappor som har fått barn innan v.26 som inte har något men alls!!!

    Det du gör är att ta så jävla många steg tilllbaka i vår utveckling. Förr i tiden om man fick sjuka eller oönskade barn så gick man ut och lade dom i skogen så rovdjuren åt upp dom.

    Du vill bara förfina det hela och lägga dom på en iskall brits eller ?

    Du ska inte jobba med människor. Fyfan


    Jag förstår att det blir känsligt och personligt för dig och därför ska dessa beslut inte tas av anhöriga. Det är inte känslokallt, tvärtom. Jag ser alltför ofta hur det blir sen.

    Men ja, nånstans måste man dra en gräns för hur mycket och till vilket man ska tvinga någon att överleva. Om ditt barn fötts i v 21 eller 19 hade man inte räddat även om det gett svaga livstecken. Precis som för alla människor som är döende så bör man se till att döden blir så smärtfri och lugn som det går.

    Dessa barn kanske överlever, men räcker det att bara överleva? Har du erfarenhet av att leva som svårt hjärnskadad med andningsproblem och epilepsi?
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Äckligt!) skrev 2018-09-11 15:00:04 följande:

    Det är ju inte bara könsligt för mig utan det är känsligt för alla föräldrar som föder för tidigt eller måste göra abort pga barnet är för skadat och aldrig kommer överleva utanför magen.

    Jag låg på sjukhus i 8 dagar och personal gjorde allt för att han intr skulle föda för tidigt. Om man kan rädda ett liv - varför ska man låta bli? Varför är hans liv mindre värt att rädda än någon Annas? För att han KANSKE får men pga att vara född för tidigt?

    Du ser alltför ofta hur det blir sen - men du ser också allt för ofta hur bra allt går!

    Om ditt barn är med i en olycka där man försöker hjälpa att rädda hennes liv - ska man då låta bli för att hin eventuellt får en funktionsnedsättning ?

    Mitt barn föddes inte i v.19 eller 21 utan i en vecka där det absolut går att rädda hans liv!

    Det föds barn där der uppstår komplikationer där dom får funktionsnedsättningar pga syrebrist exempelvis - ska vi låta de barnen dö också?

    Jag har jobbat som personlig assistent åt två multihandikappade barn som fick sina sjukdomar efter fullgången vecka pga syrebrist. Så jag har personligen inte erfarenhet av att inte kunna andas själv eller svår epilepsi men jag har tagit hand om barn som är sjuka i det och ser vilka livsdugliga liv de ändå får med rätt gjälp och resurser.

    Jag tycker du rent ut sagt har en förjävligt människosyn och förstår inte alls hur du kan jobba med sjuka barn eller friska barn för den delen.

    Jag hoppas ditt/dina barn aldrig blir så svårt sjuka eller är med i en svår olycka så att dom måste ha medicinsk hjälp för då skulle du hellre låta dem dö - det är precis vad du säger

    Oavsett min personliga erfarenhet så hade jag reagerat på vad du skriver för det du skriver är avskyvärt och hemskt och jag hoppas du skäms men det har du väl inte vett till att göra heller

    Återigen - jag har hur många vännerna och bekanta som har för tidigt födda barn som har klarat sig utomordentligt.


    Du får tycka att det är avskyvärt av mig att vilja undvika att skadade och svårt sjuka barn hålls vid liv i stort lidande. Och jag får tycka som jag tycker utifrån det jag ser i min vardag.

    Jag skäms inte för min syn på detta. Jag står fast vid att man inte bör rädda til varje pris bara för att man kan. Och det gäller självklart oavsett ålder. Man måste låta människor få dö! Det är minst lika viktigt som att låta människor få leva.

    Om mitt barn skulle bli så svårt sjukt eller skadat att lovet bara var ett lidande skulle jag nog hellre låta det somna in än tvinga det att leva kvar för min skull. Det är alltid en svår fråga att sätta sig in i och därför ska såna beslut tas av vårdpersonal och inte av anhöriga. Och på samhällsnivå ser jag inte mågon mening alls i art sjukvården ska bidra till att fler skadade och sjuka barn föds. Och det gör man tyvärr idag.

    Jag har ungen källa tillgängligt, men tex i USA så räddar man inte lika tidigt födda barn som i Sverige utan man har dragit en gräns för när man räddar och när man inte gör det. Vi borde prata mer om såna svåra etiska frågor i Sverige utan att anklaga någon för att vara känslokall och olämplig.
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-12 19:04:38 följande:
    Detta är inte fullt så självklart som du spontant tycker. Tolkningen av vår lagstiftning är inte solklar men den kan mycket väl tolkas som att personalen är skyldig att försöka rädda ett aborterat foster/barn som bedöms livsdugligt.  Du får i så fall resonera som att innan barnet föds äger mamman rätt att ansöka om abort även efter vecka 18 och kan få den beviljad. Men OM man teoretiskt sett skulle ha misslyckats med att döda fostret och det föds ut fortfarande vid kan det i lagens mening betraktas som en egen individ, t ex ska det enligt folkbokföringslagen skrivas en födelseattest om ett fött barn andas vid födsel efter v 22 (inga undantag vid abort så vitt jag vet).
    Men vem tar sedan hand om det barnet som räddas då? Ska kvinnan som åkte in för att göra en abort åka hem som mamma till ett förmodligen svårt vårdkrävande prematurfött barn? Eller ska barnet auktioneras ut?

    Nu har man ju i alla fall tack och lov bestämt att dessa Foster/barn inte ska återupplivas eller hållas vid liv, utan en abort är en abort. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-13 16:55:27 följande:
    Tja, vem tar hand om de barn, friska, funktionsnedsatta eller sjuka,  som föräldrar, kanske med egen problematik, inte orkar med som nyfödda/femåringar/struliga tonåringar trots att de aldrig övervägt abort?

    Föräldrarnas kapacitet eller vilja att ta hand om barnet är helt enkelt inte invägda i reglerna runt vård av barn som bedömts livsdugligt vid födseln. Föds barnet livsdugligt upphör det att ha bäring om man försökt abortera det innan födseln.

    Känslomässigt kan jag möjligen ge dig en poäng men det finns olika känslor och subjektiva åsikter runt samma problematiker. Den ena tycker kanske inte man ska försöka rädda önskade prematurer, någon annan inte att man ska lägga samhällsmedel på IVF (som också ökar risken för komplikationer i viss mån), Någon tycker inte man ska lägga resurser på barn som föds med allvarligare komplikationer (en kompis barn föddes med organ utanpå kroppen, hon hade turen att bli så gott som frisk nu men det har tagit åratal och alla klarar sig inte lika bra). Det finns de som inte tycker att personer som inte är självförsörjande i eget arbete och fullt friska inte heller ska erbjudas offentligfinansierad hjälp med fertilitetsbehandling. (dag är t ex vare sig tablettberoende, lågbegåvning eller kriminell livsstil skäl att neka IVF t ex trots att alla ger ökad risk för sociala problem, svårigheter i föräldrarollen och merkostnader för samhället, och alla har en hög grad av social/biologisk ärftlighet.

    Vår lagstiftning står inte fri från känslomässiga/moraliska bedömningar men den är det mest neutrala vi har att luta oss mot om inte den som skriker högst ska bestämma. Grejen är att medicinska landvinningar gjort att det blir icke förutsedda avvägningar både vid barn som föds i full tid med grava hälsoproblem och vid sena aborter.
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-13 13:07:40 följande:
    Nu har man ju i alla fall tack och lov bestämt att dessa Foster/barn inte ska återupplivas eller hållas vid liv, utan en abort är en abort. 
    Har det kommit en lagändring eller prejudikat som säger detta så har jag missat det, jag kände bara till att det förekommit lokala sjukhusriktlinjer med oklart stöd i lagstiftningen. Vilket beslut är det du syftar på?
    www.svt.se/nyheter/inrikes/klart-sent-aborterade-foster-ska-inte-aterupplivas

    Socialstyrelsen har enats om nya riktlinjer i frågan. Var på nyheterna för bara någon vecka sen. 

    Ja, vem tar hand om de barn som inte föräldrarna kan ta hand om? Fosterfamiljer växer minsann inte på träd och i synnerhet inte som tar sig an sjuka/skadade barn. Och om nu även aborterade barn ska fosterhemsplaceras så behövs ännu fler familjer.
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-13 17:30:57 följande:
    Fast det är inte vad som står i SVT-artikeln du länkar till. Det informerar om ett konsensusdokument av olika yrkesföreningar, visserligen framtaget på initiativ av Socialstyrelsen och "lämnats in" dit men av vad som framgår /ännu/ inte med någon officiell status. Det står uttryckligen att det "nu skrivs in i vårdens lokala riktlinjer", inte att det /ännu/ inkluderats i några myndighetsdokument.
    Det är ett konsensusdokument och det ska följas av vården. Och nån övermodig neonatalläkare ska inte längre tillkallas om ett foster visar livstecken efter en abort. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-14 14:56:10 följande:
    Konsensusdokument från branschen har tyngd och kommer säkert att styra praxis på de flesta håll, men i ditt första inlägg framställde du det som att det kommit ett tvingande myndighetsdokument.
    Du tolkade det så, och i praktiken är det så. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-14 15:30:30 följande:
    Ja, jag tolkade
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-13 17:17:18 följande:
    Socialstyrelsen har enats om nya riktlinjer i frågan.
    som att du hävdade att Socialstyrelsen kommit med riktlinjerna ja

    Sedan instämmer jag i att de flesta kommer att följa konsensusdokumentet, även om inget regelverk tvingar dem att göra det.
    Men då är vi väl färdiga med den punkten då.

    Konsensusdokument finns och det kommer att följas. Aborterade foster ska inte återupplivas. Punkt. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Hallå) skrev 2018-09-16 23:53:29 följande:
    Det struntar väl jag i, vem eller hur gör ju ingen skillnad, tycker att det ska finnas fri abort till v. 12, och till v. 18 med tillstånd. Det var du som nämnde smärta som argument mot sena aborter, argumenterar du mot dig själv?
    Men det är ju först i v 17-19 som man gör rutinultraljud och då har chans att upptäcka svåra missbildningar och andra skador? Ska abort nekas då efter v 18?

    De flesta aborter som sker efter v 18 beror ju på svåra skador hos fostret eller extremt svår situation hos mamman. Ska man då tvinga mamman att gå hela graviditeten ut för att sedan föda ett barn som dör strax efter födelsen?

    För fostret gör det naturligtvis ingen skillnad om det blir aborterat i v 12 eller v 18 eller ens v 21+6 eftersom det saknar medvetande. Och en människa som dör oavsett ålder finns inte längre och vet därför inte annat, 
  • Anonym (rädda)
    Konservativ skrev 2018-09-15 12:09:49 följande:
    Du snackar skit. Men jag har svarat på flera frågor om alternativen till abort. Observera att flertalet av de 40.000 aborter som i Sverige sker VARJE ÅR inte har ett dugg med sjuka barn att göra, eller våldtäkter. 
    Så du vill inte bara tvinga kvinnor att bära och föda oönskade barn, du vill också tvinga dem att fostra och försörja dem? 

    Ska pappor också tvingas vårda och fostra barn då? För idag är det mer än vanligt att pappor checkar ut från ansvar för barnen som blir till och mammorna står kvar med hela ansvaret.

    Vill du förbjuda all abort eller bara de som sker efter v 12? För det stora flertalet aborter som görs i Sverige görs ju innan v 12 och de som görs efter v 18 är försvinnande få. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Förstår inte hur du tänker) skrev 2018-09-17 09:54:52 följande:

    Med ts argument att varför vi ska bry oss om någon annans foster. Varför ska vi bry oss om människor som dör i svält på andra sidan gjorden?

    Det handlar om vad som är etiskt rätt och enpati för levande varelser för min del. Jag tycler att gränsen ska sänkas till 12v och ha särskilda skäl till v.18.

    Jag har själv två barn och är gravid med ett tredje oplanerat. Jag hat aldrig genomgått en abort själv.

    Jag förstår absolut de som intr vill ha sitt barn, men adoptera bort det. Det finns så många som inte kan få barn själva.


    Så då ska kvinnan alltså gå igenom en hel graviditet och förlossning för att ge bort barnet till någon annan? Som ett slags påtvingat surrogatmödraskap?

    14-åringen som blivit våldtagen?
    Den missbrukande unga mamman?
    45-åringen med tre stora barn som inte trodde hon var fertil längre? Det sista barnet auktioneras bort?
    Där man i v 18 på rutinultraljud upptäcker svåra skador?

    Och barnet som adopteras bort, det får leva sitt liv med vetskapen om att det föddes oönskat med allt vad det innebär. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-17 11:50:34 följande:
    I det här sammanhanget kanske det bör nämnas att vi bara haft fri abort i Sverige sedan mitten av sjuttiotalet. Tror du, på riktigt, att de flesta innan dess adopterade bort de barn som inte var helt planerade, eller blev dåliga föräldrar till dem som växte upp i den egna familjen?
    Eller att de helt enkelt visste premisserna - att vaginalsex, särskilt oskyddat, medför risk för graviditet - och vanligen tog konsekvenserna av det.

    Politiska beslut påverkar både beteende och värderingar. Ungdomsgraviditeterna sköt i höjden när det kom socialbidrag och det blev en dipp i graviditeter när fri abort infördes t ex.
    Frågan är om det idag hade "behövts" så många aborter om folk varit lika försiktiga som innan abortmöjligheten fanns. Även om vi bortser från de etiska avvägandena är de många aborterna dyra för samhället. Inte heller kan man utgå ifrån att det är barn som skulle gått minus ekonomiskt i samhället som väljs bort. Utan statistik att stödja mig på skulle jag säga att många aborter görs av socialt väletablerade kvinnor, ofta i fasta relationer, vars barn statistiskt sett skulle blivit en tillgång för samhället, och många av de födda barnen har föräldrar som saknar god god social förankring.
    När ett samhälle inte har fri abort så görs aborterna på ett osäkert och riskfyllt sätt istället. Eller så får barnen födas och det blir som det blir.

    Det är alltid kvinnan som ska ta konsekvensen av att barn blir till vid vaginalt sex. Hur ställer du dig till mannens ansvar att vårda och fostra de barn han bidrar till? Mer än ekonomiskt då, eftersom det är en så liten del i arbetet med att föda och fostra ett barn. 

    Tror du verkligen att abort är dyrare för samhället än oönskade barn? 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Förstår inte hur du tänker) skrev 2018-09-17 14:03:24 följande:
    Nu talar du ju om fall som skulle få göra abort av särskilda skäl. Precis som de får idag... så jag förstår inte problematiken?
    Är det DU som bestämmer vilka särskilda skäl som ska godkännas?
  • Anonym (rädda)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:12:08 följande:
    Just person A är inte till livet beroende av att just person B donerar. Så nej. 
    Nej, varför skulle människor få göra precis vad som helst med sina kroppar för? Ungefär samma som att jag skulle få göra vad som helst med något annat jag äger.
    Men person A är till livet Beroende på att NÅGON donerar, så varför ska det vara valkfritt om man kan tvinga? 

    Och varför ska människor inte få göra vad de vill med sina kroppar? Vad mer är det du vill förbjuda människor att göra med sina kroppar? Använda droger? Äta LCHF? Hoppa fallskärm? Knulla?

    Och vad är det du inte får göra med sådant som du äger? 
  • Anonym (rädda)
    Tow2Mater skrev 2018-09-17 16:53:20 följande:
    Fritt kejsarsnitt om man vill ha? Fria operationer man anser sig vilja ha? Fri alkohol på ålderdomshem?

    (alternativet att man betalar själv skulle ju vara helt ok bara det skulle tillåtas, vilket det inte gör idag)
    Det där är saker man inte rår över själv - kejsarsnitt eller operationer gör man rimligtvis inte på sig själv. Men om man nu ville det så står det mig veterligen var och en fritt att operera sig hemma i köket. Många som lever i längder där abort är förbjudet försöker sig också på hemma-aborter. Tyvärr ofta med dåligt resultat. 

    Fri alkohol på ålderdomshemmet är redan idag en realitet och varför skulle det inte vara det?

    Mer som du kommer på att man inte får göra med sin egen kropp?
  • Anonym (rädda)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:54:14 följande:
    Ja, därför kan inte abort och donation jämföras. Bebis A blir inte mindre aborterad för att Bebis B mamma behåller bebis B.

    Det som direkt skadar andra såklart. 

    Exempelvis så är min man jägare. Han äger sitt vapen, men får givetvis inte bära det med sig hur som helst och använda det i vilken situation som helst. 
    Om bebis A måste ha en donation från sin mamma då? Annars dör den? Är det att jämställa med abort då om mamman inte vill donera?

    Men han får släng sitt vapen i golvet om han vill, eller skrapa på det med sin kniv.
  • Anonym (rädda)
    Tow2Mater skrev 2018-09-17 17:07:20 följande:

    Fri alkohol på ålderdomshemmet ? knappast, jag pratar inte om "ett glas vin till maten".

    Ta droger fritt (som herion etc) får man ju inte heller.


    Jo, det är fritt att bruka alkohol på ålderdomshem. Och själva bruket/missbruket sv heroin är inte olagligt.
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Förstår inte hur du tänker) skrev 2018-09-18 14:41:45 följande:
    Avhänsyn till fostret. Vem är jag att ha rätten att ta ett liv bara för att jag råkar vara kvinna och mamma?

    Jag tycker att abort ska vara tillåtet till 12 och längre med särskilda skäl.
    Men vad blir skillnaden för fostret tänker du? Att aborteras i v 12 eller 18 gör ju ingen skillnad för fostret och fostret är varken mer eller mindre ett liv i v 18 än i v 12.
  • Anonym (rädda)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-09-19 10:12:33 följande:
    Och det gör det inte enligt dig? Kan du bevisa det?
    Men vad är det för smärta fostret utsätts för vid aborten? Man avbryter graviditeten så att fostret dör och sedan tas det ut kirurgiskt eller får komma ut med en blödning. Vari ligger smärtan för fostret?
Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?