• Kjell2

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 09:13:37 följande:

Förresten kan jag även meddela att jag varken ökar eller minskar i vikt av detta ätande utan jag ligger still. Pendlar dock mellan 68-70 kg beroende på dag. Men ökar inte över 70 och minskar inte under 68.

Vad är problemet? 

Ja, du äter vid flera tillfällen än de flesta och har lite udda matvanor, men är det något problem?

Går du upp eller ner i vikt på oönskat sätt?
    Är maten dyr?
    Ger din träning inte det resultatet du vill?
    Tar maten för stor del av din tid?
    Fungera du inte socialt pga dina matvanor?

• Kjell2
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 09:41:50 följande:
    Ja de tar upp en stor del av min tid och ja det begränsar mig sociallt i form av att jag mår dåligt nör jag blir hungrig. Hungrig blir jag ju rätt ofta vilket är jobbigt i sammanhang med andra där man inte kan äta så ofta som jag behöver för att inte må dåligt. Det är själva det att jag mår dåligt som blir det jobbiga i situation med andra personer. Svettas, tappar konceteationen osv. Pinsamt, jobbigt osv.
    Testa lite konsekvent under minst en vecka några av de råd du får här. 
    Större måltider och inte så ofta 
    Mindre kolhydrater och mera fett och protein
    Gör ett matschema och försöka hålla det även om jobbigt

• Kjell2
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 10:03:30 följande:

Glömde fråga/skriva:

Hur göra för att lösa? Gå upp och äta och sova igen eller ligga kvar och sova hungrig?

Du har fått massor av tips här, daga att testa. T ex:

Färre och större måltider. Testa stor till havlstor frukost, lunch och middag. Två små mellanmål
    Mindre kolhydrater, framförallt snabba
    Mer fett och protein

Räkna gärna så du får i dig lämpligt mängd fett, kolhydrater och protein varje dag.

Kan bli jobbig till en början med innan kroppen vänjer sig vid en ny rytm men då gäller det att härda ut

• Kjell2
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 13:38:44 följande:
    Jag kollade på en sida på nätet som hjälper en att räkna på hur mycket protein man behöver när man tränar. Fick fram resultatet 104 g per dag. Kanske är mitt behov högre, men säg 150 g per dag. Då nötfärs innehåller 24 g per 100 fram färs. Då blir det 72 g protein om jag åt ca. 300 g av färsen. Sen åt jag kvarg på morgonen. Men tydligen får jag öka proteinintaget en aning. Hur vet jag inte riktigt. Kanske ha bönor i köttfärssåsen när jag äter den typen av mat. Eller så köper jag proteinpulver och äter.
    Minska också på kolydraterna i motsvarande energiinnehåll, framförallt snabba kolhydrater.
  • Kjell2
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-18 14:32:20 följande:
    Dock säger min tandläkare att jag inte behöver borsta mer än två gånger per dag. Att borsta efter varje måltid är onödigt säger hon.
    Skit i det då
Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?