• Anonym (Tröttsamt.)

    Mirena spiral. Första mensen tar aldrig slut.

    Jag fick min första mens på dag 40 ca 3 veckor efter insättning och nu verkar den aldrig ta slut. Jag blöder inte speciellt mycket, dag 3 kom det lite klumpar (brukar komma mycket stora klumpar. Minst 4×4cm stora) och sen går jag bara och småblöder. För mycket för trosskydd men blir kanske 1 binda om dagen. Är nu på dag 8 och det här fortfarande inte "satt igång" ordentligt och brukar blöda som syndafloden i 5dagar och småblöda 1-2dagar, normalt aldrig mer än 7 dagar. Kan det vara så att alla klumpar jag brukar ha fastnat i spiralen?

    Hur länge har ni andra haft småblödningar och när blev det som normalt igen eller när upphörde mensen helt. Kan jag använda menskopp isället för att slösa på bindor?

    P.s. skriver via mobilen om texten blir konstig.

  • Svar på tråden Mirena spiral. Första mensen tar aldrig slut.
  • EpicNurse

    Har du inte fått info från barnmorskan?

    Majoriteten får ingen eller mycket mindre mens när de har hormonspiral, och vissa får sin mens som vanligt. Dock kan det vara så att det blöder oregelbundet, framförallt första halvåret. Även mensvärken brukar bli mycket mildare.

    Den informationen borde alla brnmorskor ge när de sätter in spiraler.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Tröttsamt.)

    Hon sa att jag skulle räkna med mellanblödningar inte att den vanliga mensen skulle vara utdragen på något vis eller att den skulle vara sen första gången. Och hon sa inget om menskopp. Har inte haft några mellanblödningar alls.

  • Kiyah

    Jag började blöda en vecka efter insättning och blödde konstant (uppehålla kanske 3 dagar max) i ett halvår. Ibland nästan ingenting, ibland massor, det varierade från dag till dag. Jag använde menskopp för det blev billigast och minst krångel och under en dag jag blödde mycket blödde jag igenom den (den blev alltså överfull) på 3-4 tim.
    Efter dessa 6 månader jag jag inte blött någonting alls. Ge det tid

  • Anonym (Tröttsamt.)

    Min normala mens är så mycket att jag blöder igenom en menskopp (XL) på 2h och så är det i 3 av 5 dagar sen 2 dagar med 4h mellan. Har senaste gångerna varit tvungen att ta cyklo-f för att jag inte har fungerat alls vid mens.

  • Anonym (Tröttsamt.)

    Dag 12 idag och är nu så lite att det bara kommer när jag torkar mig. Konstigt att sexlusten försvinner när de håller på såhär.

  • VarförInteJag

    Jag satte in min hormonspiral för ca 3 år sedan och efter ca 2 veckor började jag blöda. DOCK hade jag problem och småblödde konstant i nästan ett helt år. Sen planerade jag att ha ut spiralen men som tur var hittade inte läkaren trådarna och någon månad senare slutade jag blöda. Sen blödde jag inte alls på ca 1,5 år. I år har jag blött ca 3 ggr och det är i stort sätt bara några droppar. 

  • Anonym (D)

    Jag har liknande upplevelse som de andra. Blödde mer eller mindre konstant i ett halvår, ibland mer, ibland mindre. Efter ett halvår med den första spiralen slutade blödningarna helt. Efter ca 3,5 år började jag blöda mer eller mindre konstant igen och bytte då spiralen. Då blödde jag i någon vecka och sedan dess har jag regelbundna cykler men blöder så lite att jag bara behöver trosskydd 1-2 dagar. Stor skillnad mot innan (då jag var som du). Men jag vet hur tradigt det var i början att blöda mer eller mindre konstant.

  • Anonym (Tröttsamt.)

    Trodde man skulle ha mellanblödningar då och då inte konstant som nu. Va hur lugnt som helst fram tills första mensen och nu är jag på dag 17 och haft 1 dag helt utan blod.

    Ska jag räkna med att mensen kommer som vanligt eller kan de komma när de kommer hux flux?

Svar på tråden Mirena spiral. Första mensen tar aldrig slut.