• Lisenw

Karriär eller barnen?

Hej,

Jo det är så att jag har två barn i förskoleåldern och en karriär som innebär pendling. Jag har kämpat mycket för att uppnå min karriär.

Jag har precis varit föräldraledig och har fått ett jobberbjudande som innebär 1,5 timmes pendling enkel väg. Alltså 3 timmars pendling per dag. Arbetstiderna är 8 - 17. Min karriär innebär dessvärre minst 1 timmes pendling enkelväg eftersom jobben inom området är förlagda i innerstan och jag bor i en förort.

Detta innebär att jag kommer träffa mina barn 1 timme varje vardag. Jag kommer åka innan de vaknar och vara hemma lagom till läggning.

Jag väljer på att ta detta jobb eller ombilda mig och studera till lärare i fyra år vilket innebär mer tid för barnen både under studietiden och efter då det finns jobb inom skola där jag bor.

Min man tycker att det här är en fantastisk chans, det här jobbet, och det tycker jag med, men det tar ändå emot att missa att umgås med barnen. Jag tror också att min man kommer gå in i väggen om han ska sköta allt om vardagarna plus att ha ett krävande jobb - dock nära där vi bor.

Vad hade ni gjort?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Karriär eller barnen?
  • Anonym (pppp)
    Lisenw skrev 2018-09-12 13:39:10 följande:

Hej,

Jo det är så att jag har två barn i förskoleåldern och en karriär som innebär pendling. Jag har kämpat mycket för att uppnå min karriär.

Jag har precis varit föräldraledig och har fått ett jobberbjudande som innebär 1,5 timmes pendling enkel väg. Alltså 3 timmars pendling per dag. Arbetstiderna är 8 - 17. Min karriär innebär dessvärre minst 1 timmes pendling enkelväg eftersom jobben inom området är förlagda i innerstan och jag bor i en förort.

Detta innebär att jag kommer träffa mina barn 1 timme varje vardag. Jag kommer åka innan de vaknar och vara hemma lagom till läggning.

Jag väljer på att ta detta jobb eller ombilda mig och studera till lärare i fyra år vilket innebär mer tid för barnen både under studietiden och efter då det finns jobb inom skola där jag bor.

Min man tycker att det här är en fantastisk chans, det här jobbet, och det tycker jag med, men det tar ändå emot att missa att umgås med barnen. Jag tror också att min man kommer gå in i väggen om han ska sköta allt om vardagarna plus att ha ett krävande jobb - dock nära där vi bor.

Vad hade ni gjort?

Tacksam för alla svar!

Ska jag vara lite elak så säger jag att man ska tänka efter innan man skaffar barn. 

Ska jag vara realist så säger jag att det nog kommer bli alldeles för slitigt att pendla på det där sättet så ta inte jobbet. 
  • Anonym (Deal or no deal)

Kan du jobba under restiden? Eller måste du verkligen jobba på plats under arbetstiden? Är det helt fasta tider eller får du skjuta arbetstiden? Hur flexibel är arbetsgivaren? Har du en eftertraktad kompetens så kan du också ställa krav.

Förstod inte heller om du har en timmes resväg eller en och en halv? En timme får man ju räkna med i Stockholm till vilket jobb som helst, inget konstigt alls.

Skola om dig till lärare låter helt vansinnigt i mina öron. Men jag har ju ingen susning om vad du jobbar med.

• Anonym (Deal or no deal)
    Anonym (Deal or no deal) skrev 2018-09-12 15:25:22 följande:

Kan du jobba under restiden? Eller måste du verkligen jobba på plats under arbetstiden? Är det helt fasta tider eller får du skjuta arbetstiden? Hur flexibel är arbetsgivaren? Har du en eftertraktad kompetens så kan du också ställa krav.

Förstod inte heller om du har en timmes resväg eller en och en halv? En timme får man ju räkna med i Stockholm till vilket jobb som helst, inget konstigt alls.

Skola om dig till lärare låter helt vansinnigt i mina öron. Men jag har ju ingen susning om vad du jobbar med.

Fundera också hur det ser ut på lång sikt. Om det här slavjobbet öppnar upp för andra bra och flexibla jobb och möjligheter på lång sikt så kan det ju vara värt att lägga något eller några år på det.
  • Anonym (A)

Fundera på vad som är mest värt och viktigast för dig - dina barn eller ditt jobb... Kör på med det som är viktigast...

• Anonym (A)

Fundera på vad som är mest värt och viktigast för dig - dina barn eller ditt jobb... Kör på med det som är viktigast...

• brallison

Om det jobbet är bra för din karriär, så kan du ta det för ett par år och sedan byta till nåt närmare/bättre. Sedan kan du överväga att flytta - om det är så långt från jobbet (och du tror att du ska älska att jobba där och stannar där under flera år) - flytta närmare. Barnen är fortfarande små, så de skolas om rätt så enkelt innan de skaffat sig massor med kompisar.
    I stort sätt säger jag - prova. Det är bättre att prova och ändra sig istället av att resten av livet undra hur det skulle ha blivitFlört

• Alexi

Alltså både jag och min man har ca en timme till jobbet och det är inte för att vi ha några superkarriärer, utan för att vi jobbar i Stockholms innerstad och bor i förorten.

Du pratar om karriär på ett sätt som låter lite märkligt. Är det inte bara ett kul, spännande och bra jobb?

Däremot har vi jobb som har flextid, vi har jobbat deltid båda två sedan barnen började förskola och vi går omlott.

Menar du att du måste vara där 8-17 varje dag? Går det att få jobba hemma en dag i veckan? Går det inte att börja 07?

• Anonym (Inte jag)

Jag hade aldrig valt jobb före tid med mina barn. Vi gör tvärtom, byter till mer familjeanpassade jobb och går ner i tid för att få mer tid med barnen.

• Seven Costanza

Tycker det är på tok för lång pendling att lägga totalt tre timmar om dagen ifall du inte kan räkna åtminstone en del av restiden som arbetstid. Vore ju bättre om du kunde jobba hemma en dag i veckan i alla fall och/eller ha flextid. Själv går min man och jag i motsatt riktning och har som mål att på sikt jobba mindre och mindre, samt om vi väljer mellan likvärdiga jobb ta det som ligger så nära hemmet som möjligt och prioritera fritid över t ex lön. Om man kan alltså.

• Anonym (Låter inte så konstigt)
    Lisenw skrev 2018-09-12 13:39:10 följande:

Hej,

Vad hade ni gjort?

Tacksam för alla svar!

Låter inte som några jättekonstiga tider eller pendling. Viktigt som fleraskriver är omdetfinns möjlighet till flextid, eller att jobba hemifrån. Kan du gå ner till 75% såsmåningom? Kan det leda vidare till andra bra jobb närmare?

Jag hade personligenaldrog skolan om mig helt injagar redan hade jobbat upp mig inom något. Eftersom du benämner det karriär så antar jag att det är ett jobb du gärna vill ha och som du tjänar bra på- det är också frihet.

Studier kostar. Lärare tjänar inte speciellt bra. Lärare har 45 timmars veckor om de har lov, annars har de vanlig 40-timmar vecka så det innebär inte mindre arbetstid än 8-17.
Svar på tråden Karriär eller barnen?