• Anonym (Hatt)

Hjälpa kollega vid separation

Hej

Idag berätta min kollega att hon och hennes kille hade gjort slut. Jag (kille) flyttade till staden där jag nu bor på grund av jobb, likaså gjorde hon, vilket resulterade i ett distansförhållande för henne. På helger reste hon ofta tillbaka till sin kille och deras gemensamma kompisgäng.

Jag och min kollega har känt varandra i snart två år, och jag skulle säga att vi är kompisar även om vi inte direkt umgås på fritiden. Eftersom hon är några timmars restid bort från sitt umgänge så tror jag att hon känner sig ganska ensam just nu.

Jag bryr mig om hur hon mår, men jag vet inte om jag bör nå ut till henne utanför jobbet och "vara där" eller helt enkelt ta ett steg bakåt och låta det vara?

• Svar på tråden Hjälpa kollega vid separation
  • Anonym (meh)

Jaha, så nu ser du chansen till att "trösta" just den kollega som så påpassligt blivit ledig? Är du alltid så snäll? Tröstar du gråtande klimakterietanter också? 

Förlåt min sarkastiska ton men det är så uppenbart att du bara ser chansen nu när hon är sårbar.

Gör inget, vill hon nåt med dig lär hon väl visa det. 

• Tihi

Det är väl alltid trevligt att veta att någon bryr sig om en?

• Anonym (Hatt)

Exakt det är därför jag skriver här först. Jag är singel, hon är nu singel, ska jag trösta henne? 

Detta hade varit uppenbart om jag själv hade varit tjej, men eftersom jag är kille och dessutom singel så kan det tolkas fel.
    Eftersom jag är anonym kan jag ärligt talat säga att jag inte har något intresse av en relation med henne och har aldrig varit ett fan av arbetsplats romanser.
    Men trots det så bryr jag mig om hennes välmående, men jag borde då alltså inte göra något?

• Tihi
    Anonym (Hatt) skrev 2018-09-12 19:33:42 följande:

Exakt det är därför jag skriver här först. Jag är singel, hon är nu singel, ska jag trösta henne? 

Detta hade varit uppenbart om jag själv hade varit tjej, men eftersom jag är kille och dessutom singel så kan det tolkas fel.
    Eftersom jag är anonym kan jag ärligt talat säga att jag inte har något intresse av en relation med henne och har aldrig varit ett fan av arbetsplats romanser.
    Men trots det så bryr jag mig om hennes välmående, men jag borde då alltså inte göra något?

Men vad då trösta? Du behöver ju inte vara hennes snuttefilt för guds skull. Ni kan ta en pizza efter jobbet och sen gå hem ensamma. Vänskap, har du hört talas om det konceptet?
  • Anonym (Hatt)
    Tihi skrev 2018-09-12 19:40:39 följande:
    Men vad då trösta? Du behöver ju inte vara hennes snuttefilt för guds skull. Ni kan ta en pizza efter jobbet och sen gå hem ensamma. Vänskap, har du hört talas om det konceptet?

Nej tydligen är det ett koncept som har flugit förbi huvudet,

tackar dock för förslaget

• Plupp73

Hej!

Jag tycker att det låter fint att vara någon som lyssnar när någon annan har det jobbigt - oavsett kön. Tycker inte alls att man måste vara ute efter något. Dock kan hon vara sårbar och lättpåverkad känslomässigt, och det kan leda till allt möjligt.

Du hade kanske inte böivit nära vän med en klimakterietant heller, så den kommentaren från någon var bara dum.

Ibland är människor ute efter att göra gott. Enbart. Lyssna du på henne och stötta. Har hon valt att berätta för dig så kan du inte annat än ta emot det.

• Meriall

Nej men säg typ "Förstår om det känns jobbigt nu men det finns fördelar med att vara singel som att nu har du ju tid att umgås mer med kompisar. Har du lust att tex ta en öl efter jobbet eller något annat så hänger jag gärna på, säg bara till i så fall. Hade varit kul att lära känna dig mer som vän"

Det borde nog inte missförstås.

• Anonym (Hm)
    Tihi skrev 2018-09-12 19:24:02 följande:
    Det är väl alltid trevligt att veta att någon bryr sig om en?
    Håller med
Svar på tråden Hjälpa kollega vid separation