Ej gemensam vårdnad pga särbo??
Stämmer det att man inte automatiskt får gemensam vårdnad om pappan bor i en annan stad? Och krävs det faderskapstest om man är särbo?
Stämmer det att man inte automatiskt får gemensam vårdnad om pappan bor i en annan stad? Och krävs det faderskapstest om man är särbo?
Det blir inte automatiskt om ni inte är gift.
Ni kan skriva på att ni tror han är far utan test. Test får ni om någon är osäker
Om man är ogift och föräldrarna är överrens om att han är pappa och inget annat tyder på något annat behövs inget faderskapstest.
Men jag hörde något om att det är på ett annat sätt om man inte bor i samma kommun. Minns inte riktigt vad det handlade om men något med faderskap tror jag
Men jag hörde något om att det är på ett annat sätt om man inte bor i samma kommun. Minns inte riktigt vad det handlade om men något med faderskap tror jag
Det spelar ingen roll vad du hört. Om ni inte är gifta, så får mamman automatiskt enskild vårdnad. Sedan kan ni välja att skriva på för gemensam vårdnad, vilket oftast gör när man bekräftar faderskapet. Detta oavsett om pappan bor i samma lägenhet eller i en annan kommun.
Är man gift, så blir det automatiskt gemensam vårdnad, oavsett om man bor på samma adress eller inte.
Rent praktiskt ja, rent juridiskt nej. Sedan beror det på avstånd. Bor man i Stockholm så är det nog inte svårare att ta sig till Haninge, Täby, Solna eller Tyresö än in till någon av kontoren Stockholm.
Bor en i Malmö och den andra i Kiruna så är det självklart lite mer struligt praktiskt.
Hej
Jag jobbar med familjerätt. Det är såsom framkommit här ovan, att mamman får ensam vårdnad om barnet ifall man inte är gifta. För gemensam vårdnad krävs att ni båda signerar att det är vad ni vill.
Faderskap skall alltid fastställas. Föds barnet inom ett äktenskap så tar lagen för givet att maken är pappa till barnet. Är man ogift (t.ex. sambo) så behöver man bekräfta faderskapet hos familjerätten i barnets hemkommun. Är båda parter helt överens om vem pappan är så innebär det vanligtvis bara ett kort möte där man skriver under ett par blanketter. Om någon osäkerhet råder ifrån endera part så kan det bli aktuellt med faderskapstester.
Mvh
Hej
Jag jobbar med familjerätt. Det är såsom framkommit här ovan, att mamman får ensam vårdnad om barnet ifall man inte är gifta. För gemensam vårdnad krävs att ni båda signerar att det är vad ni vill.
Faderskap skall alltid fastställas. Föds barnet inom ett äktenskap så tar lagen för givet att maken är pappa till barnet. Är man ogift (t.ex. sambo) så behöver man bekräfta faderskapet hos familjerätten i barnets hemkommun. Är båda parter helt överens om vem pappan är så innebär det vanligtvis bara ett kort möte där man skriver under ett par blanketter. Om någon osäkerhet råder ifrån endera part så kan det bli aktuellt med faderskapstester.
Mvh
Det kan man, men då får han betala för det.