• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:59:09 följande:

Om aborter ska handla om ett val då borde det vara mer rätt att få klaga på andras val. 
    De blev inte tvingad till sitt beslut och det handlar inte om någon sjukdom som någon fått. 

Tillägg. 
    Jämför exempelvis med debatten om homosexuella. 
    Många homosexuella vill att debatten ska handla om att de föddes med det, inte att de valt det. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:59:09 följande:

Om aborter ska handla om ett val då borde det vara mer rätt att få klaga på andras val. 
    De blev inte tvingad till sitt beslut och det handlar inte om någon sjukdom som någon fått. 

Allstå det borde vara mer okej att få klaga på aborter när det handlar om ett val än om när det sker pågrund av medicinska orsaker
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

Det blir konstigt att olika personer inte vill diskutera om aborter om det ska handla om ett val. 
    Aborter behöver inte handla om det för alla kvinnor som gör en abort. 
  • Anonym (Aborter)
    OlgaElvira skrev 2018-09-13 16:47:10 följande:

De allra flesta av anser nog att en abort är ett misslyckande. Man lyckades inte skydda sig mot en graviditet, ens livssituation gör det omöjligt att ta hand om ett barn, ens hälsosituation gör det olämpligt att föda ett barn.

Men att göra det svårare att få abort kommer inte att göra att aborterna minskar och att dessa barn kommer att födas.

Det som händer är att vi får kvinnor som söker sig till källarabortörer, kvinnor som beställer medel för medicinsk abort via nätet med tveksamt innehåll. Allt utan eftervård, rädsla hos kvinnorna att söka vård på grund av att de gjort en illegal abort.

Allt detta gäller naturligtvis kvinnor utan kontakter och fattiga kvinnor. Kvinnor med pengar och kontakter kan alltid lösa sitt problem.

Och om man ser aborter som misslyckade så borde man inte bli sur över olika personer som tycker aborter är dåligt för en annan orsak, exempelvis mord. 
    De flesta tycker ju också då att aborter är fel. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Marmite Devil skrev 2023-06-04 13:15:42 följande:

Uppblåst uppfattning om den egna förträffligheten, gränslöshet, svartmålning sv dem som inte delar religiösa villfarelser, är några av de skadliga tendenser jag kan se. 

Jag kommer säkerligen att hitta vägar att arbeta för att människor ska välja bort religion, även fast de enligt lag inte måste, eftersom religionen gör dem till sämre människor. 

Nu blev det flera halmgubbar - dvs du slåss mot sånt jag aldrig sa.

1) VAR SKREV JAG att jag själv är god? Jag är inte god i mig själv, men jag försöker tala konsekvent för icke våld, icke blodsutgjutelse, både av födda och icke födda. (Hjälpte därför ukrainare igen idag.)

2) VAR SKREV JAG att allt andra som inte delar min tro gör är dåligt? Jag uppskattar mycket arbete av icke troende -  t.ex. secular pro life och inom Djurrättsrörelsen.

3) Det har du såklart möjlighet till, men jag tror inte du lyckas tysta mig, och inte heller omvända mig.. Försöker du det tror jag det är bortkastad tid.

4) Jag tror inte jag är sämre än du för att jag råkar h en tro.

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:45:37 följande:
     När abortlagstiftningen kom på 70 talet så hade män mycket mer makt då än nu och argumenten berodde inte troligen på att de bara vill gynna kvinnnorna utan att få något tillbaka.
    Exakt  -  Bla män som ville få det lättare själva genom att de kunde "göra kvinnor med barn o sen inte behöva stå för det" så att säga.
  • Anonym (Teo)

Huruvida abort är mord eller ej är irrelevant. Om det nu skulle vara mord att genomgå en abort så är jag i såfall för mord vid sådana tillfällen.

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:36:09 följande:
    Du glömmer bort att orsaken att kvinnor som kön har den nackdelen är för att de har den biologiska fördelen att de får föra sina gener vidare till skillnad från männen som kön. 
    Kvinnor som kön kan bli gravida men män kan aldrig bli det. 

Det blir fel dessutom när du påstår något som man får jucka när det handlar mer om män i allmänhet men inte alla männen.

Kvinnor i allmänhet brukar inte engagera sig för när männen missgynnas. 
    Jag håller med om det mesta du skriver, men hälften av ett barns gener är från pappan och hälften från mamman. Individens första cell har alltså lika mycket DNA från båda, eller möjligen liiiiiiiite mer från mamman, om vi räknar mitokondrie-DNA, och att Y-kromosomen hos pojkar är liiiiite mjindre än X-kromosomen.
    Anonym (Teo) skrev 2023-06-05 20:03:19 följande:

Huruvida abort är mord eller ej är irrelevant. Om det nu skulle vara mord att genomgå en abort så är jag i såfall för mord vid sådana tillfällen.

Jag ser det som "etiskt mord", även om det ej är "juridiskt mord" (utom i extremfall som fall där inte båda liven kan räddas). Jag är för att avstå från detta "etiska mord" ÄVEN OM det är lagligt att utföra det. Jag är för att använda valet till att inte göra abort.

Exakt som jag i egenskap av djurrättsman är för valet att avstå från animalier ÄVEN OM de är lagliga.

Stolt Pro Life and Vegan. (Det är ett begrepp i anglosaxiska länder, men åsiktskombinationen finns i stprt sett inte i Serige, inte än åtm.)

• Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2023-03-28 13:48:28 följande:
    Absolut går det att leva utan sex. För dig. 
    Men för andra så är det kanske svårt.
    Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
    Eller avstå från penetrerande sex.
    Då ahr man gjort det man kan.,
    Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag.
    Och om det ska fungera bra för mig att vara utan sex så ska det gälla för alla andra.
    Många snackar om att det ska handla om rättighet till sex när män utan sexpartner klagar men det är ju vad ni själva tycker tydligen att ni har rättighet till sex men använder det argument enbart när det passar er själv.
    Jag har inte sagt något om att jag klarar mig bra utan sex dessutom 

Och om vissa personer ska vara utan sex men du kan inte acceptera att scenario där du är utan sex så skulle man likaväl kunna säga att vissa kvinnor ska gå igenom en förlossning mot deras vilja.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?