• Anonym (Trådstartaren)

Arbeta hemifrån - Starta eget?

Jag har varit sjukskriven och kommer inte kunna gå tillbaka till mitt vanliga arbete.  Läkarna vet inte vad det är men det påminner mycket om utmattningssyndrom. Min hjärntrötthet och brist på energi gör det svårt att orka ta mig hemifrån särskilt ofta. Jag skulle, som jag mår nu, vara helt slut redan när jag kom till jobbet.

Jag känner att jag har svårt att komma på något traditionellt jobb som fungerar. Det behöver kunna skötas hemifrån och vara extremt flexibelt. Har jag en riktigt dålig dag med smärta och en trötthet som gör att jag fysiskt inte orkar hålla mig vaken så måste jag kunna ligga kvar i sängen hela dagen. Samma sak med att kunna ta pauser under dagen.

Det jag kommer på som återstår är att starta eget eller bli "egenanställd" (tror jag det heter när man fakturerar via annan firma) Jag är medveten om att det är mycket arbete med att driva eget, men jag tänker att det kanske inte behöver bli SÅ mycket om jag inte satsar på att det ska behöva bli heltid eller ge några miljoner på kontot.. Att flexibiliteten dessutom väger över?

Sedan till den stora frågan - vad? Jag har inte direkt några "specialkunskaper". Jag kan inte designa hemsidor, är inte ekonom eller något sådant som jag ofta ser folk syssla med när dom arbetar hemifrån. Jag behöver komma på något okomplicerat som går att få rullning på ganska snabbt.

Någon som har några tips eller idéer? Kanske någon som varit i samma situation som mig eller någon som driver företag idag? Någon med idéer på vad jag skulle kunna starta? Eller någon som har förslag på en helt annan lösning?

• Svar på tråden Arbeta hemifrån - Starta eget?
  • beccagranen

Varför inte kolla på arbeten som går att utför hemifrån i första hand.
     Det finns arbeten inom kundtjänst som man kan utföra hemifrån, mycket mail svar samt vara uppkopplad på chatt med kunder. 

Att driva eget är en stor satsning, och jag är tveksam till att du klarar av det med utmattnings symptom. Än värre när du inte har en affärsidé du brinner för, saknar ekonomiska kunskaper, pr kunskaper samt att man måste ha ett startkapital.

Om du ändå känner att du hade velat testa att vara egen, så skulle jag börjat med ett företag som redan finns, att vara återförsäljare. Finns många hemförsäljningsbolag som bedriver små webshoppar.

• Anonym (Egenföretagare)

Med erfarenhet både av anställningar, egna företag och sjukskrivning kan jag säga så här: Tänk igenom saken noga, att vara egen tar oerhört mycket energi. Det är lätt att bara tänka på att man bestämmer över sig själv, men man är också ensam ansvarig för allt. Att inte ha någon att luta sig emot när saker händer, för det gör det. Då måste man orka stå för det ensam. Om du plötsligt blir sjuk igen så måste du ändå på något sätt meddela eventuella leverantörer, kunder, lösa ekonomin o s v...

Det är också lätt att tänka att det är skönt att inte ha någon chef, men kunder är tuffare än de flesta chefer. Du själv kommer behöva vara tuffare mot dig än de flesta chefer, åtminstone om du ska få snurr på det så du kan försörja dig på riktigt.

Kort sagt, förlåt att jag neggar, det är underbart att vara sin egen, men att bli det för att man inte orkar med det en anställning kräver är ett feltänk.

• Anonym (Trådstartaren)
    beccagranen skrev 2018-09-14 07:35:09 följande:

Varför inte kolla på arbeten som går att utför hemifrån i första hand.
     Det finns arbeten inom kundtjänst som man kan utföra hemifrån, mycket mail svar samt vara uppkopplad på chatt med kunder. 

Att driva eget är en stor satsning, och jag är tveksam till att du klarar av det med utmattnings symptom. Än värre när du inte har en affärsidé du brinner för, saknar ekonomiska kunskaper, pr kunskaper samt att man måste ha ett startkapital.

Om du ändå känner att du hade velat testa att vara egen, så skulle jag börjat med ett företag som redan finns, att vara återförsäljare. Finns många hemförsäljningsbolag som bedriver små webshoppar.

Jag har redan tittat på det och inte hittat något som är så pass fritt. Jag kan ju ha missat något, men just nu verkar alternativen vara fortsatt sjukskrivning eller starta något eget. Känns ju förbannat trist att behöva fastna i sjukskrivningen och om dom börjar diskutera sjukersättning. 

Helt utan ekonomiska kunskaper är jag inte, jag gick ekonomi på gymnasiet, men jag är inte utbildad ekonom på det sättet att jag tex skulle kunna erbjuda ekonomitjänster så som årsredovisning och sådant.

Startkapital måste man bara ha om man startar ab. Mycket går att sköta från en dator utan dyra inköp i starten. Beroende på vad man gör så klart. Ska man inte producera något fysiskt och ha ett lager så är det ofta rätt lite som behövs. Om jag dessutom fakturerar via företag så slipper jag ju sköta ekonomin själv, även om det inte är så svårt när det är i liten skala.

Tack för tipset, ska kolla på det.
    Anonym (Egenföretagare) skrev 2018-09-14 07:43:42 följande:

Med erfarenhet både av anställningar, egna företag och sjukskrivning kan jag säga så här: Tänk igenom saken noga, att vara egen tar oerhört mycket energi. Det är lätt att bara tänka på att man bestämmer över sig själv, men man är också ensam ansvarig för allt. Att inte ha någon att luta sig emot när saker händer, för det gör det. Då måste man orka stå för det ensam. Om du plötsligt blir sjuk igen så måste du ändå på något sätt meddela eventuella leverantörer, kunder, lösa ekonomin o s v...

Det är också lätt att tänka att det är skönt att inte ha någon chef, men kunder är tuffare än de flesta chefer. Du själv kommer behöva vara tuffare mot dig än de flesta chefer, åtminstone om du ska få snurr på det så du kan försörja dig på riktigt.

Kort sagt, förlåt att jag neggar, det är underbart att vara sin egen, men att bli det för att man inte orkar med det en anställning kräver är ett feltänk.

Tack för varningen! Det är absolut inte så att jag bara vill ha pepp och hejarop utan jag vill ha en realistiska diskussion kring det.

Jag är fortfarande sjuk, och har varit det i flera år nu, så jag vet hur jag är påverkad av det. Jag har väldigt oregelbunden energi, behöver väldigt mycket vila och anpassning, men jag har inga långa perioder där jag är totalt "däckad". Tillräckligt för att kunna hålla igång ett företag med bokföring osv.

Det är just det där med att kunna leverera kontinuerligt, mot kunder, som jag är orolig över. Helst hade jag ju behövt komma på något som inte är lika känsligt för det. Något åt det mer passiva hållet. Förslagsvis en webbaserad kurs i något som folk laddar ner. Jag behöver producera den en gång, sedan sköter det sig själv. (om det nu hade varit så att jag varit så pass expert inom ett område att jag kunde göra en kurs haha) Men du förstår kanske hur jag menar?

Jag förstår vad du menar med att det blir dumt om man gör det för att "man inte orkar en anställning". Men det beror ju mycket på vad det är man inte orkar med anställningen och på vilket sätt. Jag kan tex sitta här nu och skriva eftersom jag har en bra dag idag, men kommer snart ändå behöva lägga mig och vila. Det betyder inte att jag inte har x antal timmar/vecka som jag orkar lägga på att arbeta. Problemet är att jag inte har någon aning om vilka timmar på veckan det kommer bli och jag har inte hittat någon chef som är okej med så passa flexibla tider. Eller något arbete som inte handlar om att kunna leverera efter specifika krav på utsatt tid..
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Egenföretagare) skrev 2018-09-14 07:43:42 följande:
    Håller med
  • Anonym (A)

Du skulle kunna odla specialkaktusar/hoya/orkideer osv eller föda upp fiskar och sälja.

Det är verkligen minimalt arbete kanske inte så stora pengar men med rätt tänk så kan det bli några slantar om året.

Hur är du att skriva, fota, rita? Illustrera/fota för egna citat tavlor

Göra egna korsord, suduko bygga armband med egen design, sy barnmössor.

Det finns massor du Kan göra som kräver minimalt arbete. Beroende på tid du lägger ner i arbetet så kan du tjäna därefter.

Sedan behöver man inte begränsa sig till en sak.

• Anonym (se möjligheter!)

Ja, tänk igenom det noga. Ett eget företag är ju självklart också ett jobb och det krävs på ett sätt mycket mer än ett vanligt jobb. Däremot så är det inte alls så stort, läskigt och svårt som många vill få det att tro. GladDet är ofta något som folk tänker och tycker innan dom startat, när dom väl kommit igång säger många att "var det inte värre än så här?". Ja, man kan ju jobba ihjäl sig, speciellt om man startar eget inom sin passion. Men det är ju en annan sak. 
    Jag vet inte hur många här som faktiskt driver eget, men jag tycker du ska hitta några som gör det att bolla med. Majoriteten av folket i Sverige är så otroligt motsträviga till att starta eget. "Det är farligt, svårt och dyrt! Allt kan gå åt helvete" Så dramatiskt behöver det så klart inte bli. Glad
    Jag tycker också man ska uppmuntra folk att vara en del av samhället istället för att gå på bidrag. Det finns så många som skulle kunna jobba som sitter hemma på arslet år ut och år in. När någon sedan vill jobba så blir personen nerbankad med "det går inte". Inte konstigt folk fastnar i bidragen. "inte klarar väl du?"
    Sjukskrivningar och föräldraledighet. Det är två situationer där det är OTROLIGT vanligt att starta eget. Läs på, prata med folk (leta grupper för företagare), hitta något du tycker är kul och kör bara. Så länge du orkar sköta bokföringen korrekt så är det liksom inget som kan bli helt tokigt. Märker du att du inte orkar så är det bara att försöka hitta något annat.

• AndreaBD

Vi har webshop och gjorde det liksom förbyggande för att jag misstänkte att jag inte skulle orka arbeta i mitt vanliga jobb till 100 % fram till pensionen. MEN.... det var mycket jobbigare än vad jag hade trott.

Dels allt med hemsidan - om inte min man hade skött allt detta och om inte han jobbade inom IT, så hade jag inte klarat det. Inte bara allt som måste fixas och anpassas och ändras hela tiden, utan vi har också blivit utsatta för hackningsförsök, som vi kunde avstyra bara pga min mans IT-kunskaper.

Ekonomi har inte varit lätt heller, man måste lära sig bokföring, om man inte kan det. Jag har lärt mig och sköter det, men jag tycker inte det är lätt.

Sedan har det varit väldigt stressigt när något inte har funkat eller när kunder har haft klagomål eller problem att beställa. Man måste verkligen vara tillgänglig varje dag. Semester tar vi bara en vecka i taget och även då svarar vi på mail.

Dessutom är det svårt att komma igång, man behöver absolut startkapital. Du måste ju köpa in varor att börja med, och du kan inte ha alldeles för smalt utbud, då nappar ingen kund. Vi började med runt 30.000, och det är verkligen ganska lite. Man behöver dessutom marknadsföring, reklam. Utan det säljer man nästan ingenting, det märkte vi i början. Och man säger att det kan ta tre år tills man har kommit igång tillräckligt för att kunna leva på det. För oss tog det bara halva den tiden, men sedan blev konkurransen så stor att vi bara sålde hälften så mycket. Man ska ju helst inte ha det som enda inkomst, eftersom man inte vet vad som händer framöver.

• AndreaBD

Just det - om man säljer något, måste man ju ha ett lager. Vi har ett stort rum hemma bara med varorna och förpackningsmaterial i andra rum. Det är INTE praktiskt att ha lagret någon annanstans än hemma hos sig - tycker jag. Beror kanske på omständigheterna.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (A) skrev 2018-09-14 11:58:52 följande:

Du skulle kunna odla specialkaktusar/hoya/orkideer osv eller föda upp fiskar och sälja.

Det är verkligen minimalt arbete kanske inte så stora pengar men med rätt tänk så kan det bli några slantar om året.

Hur är du att skriva, fota, rita? Illustrera/fota för egna citat tavlor

Göra egna korsord, suduko bygga armband med egen design, sy barnmössor.

Det finns massor du Kan göra som kräver minimalt arbete. Beroende på tid du lägger ner i arbetet så kan du tjäna därefter.

Sedan behöver man inte begränsa sig till en sak.

Tack för alla tips! Ska fundera vidare på detta. Skriva, fota och rita är något jag gör ofta, men jag är inte så fantastisk som många på internet är. Känner att det är stor konkurrens. Citattavlor skulle jag absolut kunna göra, men även där känns det som att det är en rätt mättad marknad. Men sådant är kul att pilla med så jag ska fundera några varv runt det området.
    Anonym (se möjligheter!) skrev 2018-09-14 12:16:34 följande:

Ja, tänk igenom det noga. Ett eget företag är ju självklart också ett jobb och det krävs på ett sätt mycket mer än ett vanligt jobb. Däremot så är det inte alls så stort, läskigt och svårt som många vill få det att tro. GladDet är ofta något som folk tänker och tycker innan dom startat, när dom väl kommit igång säger många att "var det inte värre än så här?". Ja, man kan ju jobba ihjäl sig, speciellt om man startar eget inom sin passion. Men det är ju en annan sak. 
    Jag vet inte hur många här som faktiskt driver eget, men jag tycker du ska hitta några som gör det att bolla med. Majoriteten av folket i Sverige är så otroligt motsträviga till att starta eget. "Det är farligt, svårt och dyrt! Allt kan gå åt helvete" Så dramatiskt behöver det så klart inte bli. Glad
    Jag tycker också man ska uppmuntra folk att vara en del av samhället istället för att gå på bidrag. Det finns så många som skulle kunna jobba som sitter hemma på arslet år ut och år in. När någon sedan vill jobba så blir personen nerbankad med "det går inte". Inte konstigt folk fastnar i bidragen. "inte klarar väl du?"
    Sjukskrivningar och föräldraledighet. Det är två situationer där det är OTROLIGT vanligt att starta eget. Läs på, prata med folk (leta grupper för företagare), hitta något du tycker är kul och kör bara. Så länge du orkar sköta bokföringen korrekt så är det liksom inget som kan bli helt tokigt. Märker du att du inte orkar så är det bara att försöka hitta något annat.

Ska se om jag har några företagare jag kan ta kontakt med. tack för tipset!
    AndreaBD skrev 2018-09-14 12:32:36 följande:

Vi har webshop och gjorde det liksom förbyggande för att jag misstänkte att jag inte skulle orka arbeta i mitt vanliga jobb till 100 % fram till pensionen. MEN.... det var mycket jobbigare än vad jag hade trott.

Dels allt med hemsidan - om inte min man hade skött allt detta och om inte han jobbade inom IT, så hade jag inte klarat det. Inte bara allt som måste fixas och anpassas och ändras hela tiden, utan vi har också blivit utsatta för hackningsförsök, som vi kunde avstyra bara pga min mans IT-kunskaper.

Ekonomi har inte varit lätt heller, man måste lära sig bokföring, om man inte kan det. Jag har lärt mig och sköter det, men jag tycker inte det är lätt.

Sedan har det varit väldigt stressigt när något inte har funkat eller när kunder har haft klagomål eller problem att beställa. Man måste verkligen vara tillgänglig varje dag. Semester tar vi bara en vecka i taget och även då svarar vi på mail.

Dessutom är det svårt att komma igång, man behöver absolut startkapital. Du måste ju köpa in varor att börja med, och du kan inte ha alldeles för smalt utbud, då nappar ingen kund. Vi började med runt 30.000, och det är verkligen ganska lite. Man behöver dessutom marknadsföring, reklam. Utan det säljer man nästan ingenting, det märkte vi i början. Och man säger att det kan ta tre år tills man har kommit igång tillräckligt för att kunna leva på det. För oss tog det bara halva den tiden, men sedan blev konkurransen så stor att vi bara sålde hälften så mycket. Man ska ju helst inte ha det som enda inkomst, eftersom man inte vet vad som händer framöver.

Jag har turen att jag har koll på hemsidor och bokföring, så det skulle inte bli så jobbigt. Om jag ens registrerar firma och inte kör på egenanställning, då slipper jag det ändå.
    Jag kommer mest sannolikt inte ha en fysisk produkt att sälja, så inga lager och inget som kräver en massa investeringar och startkapital. Men tack för input.
Svar på tråden Arbeta hemifrån - Starta eget?