Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Arbeta hemifrån - Starta eget?

Vi har webshop och gjorde det liksom förbyggande för att jag misstänkte att jag inte skulle orka arbeta i mitt vanliga jobb till 100 % fram till pensionen. MEN.... det var mycket jobbigare än vad jag hade trott.

Dels allt med hemsidan - om inte min man hade skött allt detta och om inte han jobbade inom IT, så hade jag inte klarat det. Inte bara allt som måste fixas och anpassas och ändras hela tiden, utan vi har också blivit utsatta för hackningsförsök, som vi kunde avstyra bara pga min mans IT-kunskaper.

Ekonomi har inte varit lätt heller, man måste lära sig bokföring, om man inte kan det. Jag har lärt mig och sköter det, men jag tycker inte det är lätt.

Sedan har det varit väldigt stressigt när något inte har funkat eller när kunder har haft klagomål eller problem att beställa. Man måste verkligen vara tillgänglig varje dag. Semester tar vi bara en vecka i taget och även då svarar vi på mail.

Dessutom är det svårt att komma igång, man behöver absolut startkapital. Du måste ju köpa in varor att börja med, och du kan inte ha alldeles för smalt utbud, då nappar ingen kund. Vi började med runt 30.000, och det är verkligen ganska lite. Man behöver dessutom marknadsföring, reklam. Utan det säljer man nästan ingenting, det märkte vi i början. Och man säger att det kan ta tre år tills man har kommit igång tillräckligt för att kunna leva på det. För oss tog det bara halva den tiden, men sedan blev konkurransen så stor att vi bara sålde hälften så mycket. Man ska ju helst inte ha det som enda inkomst, eftersom man inte vet vad som händer framöver.

• AndreaBD

Just det - om man säljer något, måste man ju ha ett lager. Vi har ett stort rum hemma bara med varorna och förpackningsmaterial i andra rum. Det är INTE praktiskt att ha lagret någon annanstans än hemma hos sig - tycker jag. Beror kanske på omständigheterna.

Svar på tråden Arbeta hemifrån - Starta eget?