• stefansoder80

    Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par

    Jag känner en oerhörd frustration. Jag är ensamstående och kämpat som en galning för att skaffa mig ett bra liv. Jag har pluggat i 6 år, jobbat parallellt och inte tagit studielån. Jag har slitit på praktik och traineeplatser i flera år med mycket låg lön, dåliga villkor och 80timmars veckor utan övertid.

    Allt mitt slit har burit frukt. Jag tjänar nu drygt 75 000 i månaden på mitt jobb. Dock är jobbet krävande med oerhört stort ansvar och 60 timmars arbetsvecka är inte ovanligt. Jag har också personalansvar vilket självklart tynger.

    Jag är fine med detta. Det jag INTE är fine med är hur jag beskattas. Ett exempel; En av mina bästa vänner, som fö lekt sig genom livet, är elektriker och tjänar drygt 35 000 i mån. Hans fru är förskolelärare och tjänar någon tusenlapp mer. De jobbar aldrig mer än max 35 timmars veckor och har inte särskilt betungande jobb. Jag har absolut inga problem med de val de gjort eller de pengar som de tjänar. MEN iom den progressiva beskattningen får de tillsammans ut ca 12 000 kr MER än jag VARJE MÅNAD.

    Detta är fruktansvärt frustrerande. Dessa 12 000 per månad är ingen småpotatis och gör att de har HELT andra möjligheter än jag har. HUR kan någon tycka detta är rättvist??? Varför förtjänar två personer med samma totala bruttolön som jag 12 000 mer per månad? Varför ska de få helt andra förutsättningar i livet? Varför straffas jag?

    Jag undanber mig kommenterar som "Du tjänar ju ändå så mkt vad klagar du för" eftersom;

    1. Att bo i Stockholm är jävligt dyrt. Hela min bransch och mitt sociala liv finns här.

    2. Isf skulle lika gärna samma beskattning kunna utfärdas på par. Finns ingen anledning till att det ska vara skillnad.

    3. Jag accepterar inte att få mitt korta liv offrat på ett altare för "den goda sakens skull". Isf ska även par "offras"

  • Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par
  • stefansoder80

    Baron von Trapp säljer sin exklusiva sommargård för 26msek som han införskaffade för 1 msek.

    30% platt skatt på 25msek innebär att Baronen får behålla 18,5 msek. (70% av vinsten)

    Berras elfirma är mycket framgångsrik och Berra tar ut en lön på exakt 38k varje mån som beskattas med 30% kommunalskatt. Men för att slippa statlig skatt tar Berra ut utdelning inom det sk geänsbeloppet (228k i detta fall) som enbart beskattas med 20%.

    Leffe Lokförare vill tjäna lite extra pengar och jobbar över en månads semester ett år. Lasse tjänar 42k i mån. Av dessa extra 42k Lasse tjänar får han behålla 17.8k. Lasses extra månadslön beskattas med 56.7%.

    HUR kan någon motivera detta som "rättvist"? HUR "motverkar det klyftor" att systemet ser ut så här? Måste Von Trapp och Berra tjäna mer pengar för att Lasse Lokförare är så rik?

  • KillBill
    stefansoder80 skrev 2018-09-18 17:33:49 följande:

    Baron von Trapp säljer sin exklusiva sommargård för 26msek som han införskaffade för 1 msek.

    30% platt skatt på 25msek innebär att Baronen får behålla 18,5 msek. (70% av vinsten)

    Berras elfirma är mycket framgångsrik och Berra tar ut en lön på exakt 38k varje mån som beskattas med 30% kommunalskatt. Men för att slippa statlig skatt tar Berra ut utdelning inom det sk geänsbeloppet (228k i detta fall) som enbart beskattas med 20%.

    Leffe Lokförare vill tjäna lite extra pengar och jobbar över en månads semester ett år. Lasse tjänar 42k i mån. Av dessa extra 42k Lasse tjänar får han behålla 17.8k. Lasses extra månadslön beskattas med 56.7%.

    HUR kan någon motivera detta som "rättvist"? HUR "motverkar det klyftor" att systemet ser ut så här? Måste Von Trapp och Berra tjäna mer pengar för att Lasse Lokförare är så rik?


    Socialdemokraterna har tidigare lagt förslag på att skärpa 3:12 reglerna och nu senast lagt förslag på att höja kapitalvinstbeskattningen (så att de som tjänar allra mest får betala mer i skatt). S vill tydligen få L positivt inställd till att höja kapitalvinstbeskattningen genom att gå med på att slopa värnskatten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • PH76
    KillBill skrev 2018-09-18 18:10:53 följande:

    Socialdemokraterna har tidigare lagt förslag på att skärpa 3:12 reglerna och nu senast lagt förslag på att höja kapitalvinstbeskattningen (så att de som tjänar allra mest får betala mer i skatt). S vill tydligen få L positivt inställd till att höja kapitalvinstbeskattningen genom att gå med på att slopa värnskatten.


    Var har du sett detta om värnskatt/kapitalvinst ifrån S?
  • KillBill
    PH76 skrev 2018-09-18 18:30:41 följande:

    Var har du sett detta om värnskatt/kapitalvinst ifrån S?


    [Även synen på skatterna är S beredda att förhandla om, enligt uppgift till Di. Enligt tidningens källor kan man förhandla så att till exempel L får igenom krav på slopad värnskatt om man samtidigt kan höja kapitalskatter]

    www.expressen.se/nyheter/val-2018/har-kan-lofven-backa-for-att-fa-med-sig-c-och-l/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EnAnonumius
    stefansoder80 skrev 2018-09-18 16:39:22 följande:
      Därför rättfärdigar du att staten ska agera för att kompensera orättvisan du tycker det innebär att dessa två har olika löner?
     Om du inte förstår innehållet i en text så ger det dig inte rätten att tillskriva åsikter och utlåtanden man aldrig har haft.  Att förklara hur ett system fungera är aldrig samma sak som att rättfärdiga systemet. Det där s.k "rättfärdigande" som du svamlar om att jag har gjort existera bara i din egna fantasivärld.  Kom ihåg att den existera inte från min text iallafall.

    Så läs om läs rätt. Känner du dig manad att svara igen på texten så kan du börja med att och lägg av att tillskriva mig åsikter och s.k rättfärdigande som inte existerar i texten till nästa gång.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Linnie
    stefansoder80 skrev 2018-09-18 16:36:47 följande:
    Barnen i afrika har det värre än alla i Sverige.betyder det att man inte ska bry sig om orättvisor. Sedan handlar det inte om några tusenlappar utan närmre bestämt 12 000 varje MÅNAD!

    Med din logik ska man aldrig någonsin klaga på någon orättvisa så länge det finns någon som har det sämre. Om alla generationer haft den ingången hade vi knappast haft det så bra som vi har det idag.
    Jo det är jättebra att reagera på orättvisor. Men man bör kanske skaffa sej lite perspektiv på vad som VERKLIGEN är orättvist. 

    Men visst, olika forum på nätet är väl bra att det finns så att folk kan få skriva av sej lite om de behöver.

    Jag tror faktiskt, helt ärligt, att du skulle må bra av att jobba lite ideellt. Att värdera din egen insats utifrån annat än pengar. Hur skulle du tex. känna dej om du joinade Missing People, gick skallgång tillsammans med annat hängivet folk och DU var den som hittade ett litet barn som varit borta från hemmet i ett dygn? Jag tror knappast att du skulle må dåligt, du skulle finna en stolthet och ett värde som ligger bortom allt vad pengar heter.
  • Padirac
    stefansoder80 skrev 2018-09-18 16:36:47 följande:
    Barnen i afrika har det värre än alla i Sverige.betyder det att man inte ska bry sig om orättvisor. Sedan handlar det inte om några tusenlappar utan närmre bestämt 12 000 varje MÅNAD!

    Med din logik ska man aldrig någonsin klaga på någon orättvisa så länge det finns någon som har det sämre. Om alla generationer haft den ingången hade vi knappast haft det så bra som vi har det idag.
    Jag förstår att du tycker det är ORÄTTVIST, det är 12000 KRONOR varje månad som du som ensam har mindre än TVÅ personer.

    Resonemanget haltar betänkligt.

    Första tankevurpan - du jämför en person med två personer.
    Du får ut ca 45000 kr/månad efter skatt - de två får ut ca 57 000 kr/månad för TVÅ personer

    Andra tankevurpan bugger vidare på första tankevurpan - om en av personerna skulle ha det lika bra som du, hur bra har den andra det.? 
    Du anser att du inte kan leva lika bra som de två kan för du får BARA ut 45 tusen kronor att leva på en månad - och tycker att du borde få ut 57 tusen så att du kan leva lika bra som de två du jämför dig med.

    Säg att P1 i förhållandet har lika mycket pengar att röra sig med som du för alla utgifter, dvs 45 tusen. Då har den personen det lika bra som du. P2 i förhållandet har då 12 tusen att leva för för alla sina utgifter.

    Tankevurpa 3 - du tänekr att de har det bättre än du har, kanske betyder det att de har mer pengar kvar efter booendekostnader
    För att sätta dessa 12 tusen i relation till de 57 tusen så kan vi räkna bort kostnader för boende., för att du ska ha mindre pengar är P1 och P2 (under förutsättning att de båda har 12 tusen var efter boendekostander som ligger på 33 tusen kr/månad)så ska du ha en boendekostnad på 33 tusen kronor / månad. Då har du 12 tusen kvar och har det lika bra som P1 och P2.

    Om ni har lägre boendekostnader, säg 20 tusen per månad så har du 25 tusen kvar, paret har med samma boendekostnad 25 tusen resp 12 tusen.  

    Hur kan dessa två personer ha de bättre än du har det ekonomiskt så länge en av dem har det lika bra som du har det?

    Det är omöjligt - för du har det bättre ekonomiskt bättre än en av de två personerna med samma totala lön som du har.
  • Aurora Borrealis

    Det är inte orättvist. Varför?

    Om det är fem personer som är sambos och har förhållande med varandra allihop, eller 10 personer i ett hushåll, alla tjänar din lön var så har de helt enkelt mer tillsammans när de lägger ihop pengarna in på ett gemensamt konto än vad du har när du är en person. Det är rättvist.

  • jan banan 23
    KillBill skrev 2018-09-18 09:34:07 följande:

    Om skattesänkningar var självfinansierade så skulle moderaterna självklart ha plockat bort statlig skatt/värnskatt när de regerade mellan 2007 och 2014 eller aviserat borttagande av dessa skatter under den kommande mandatperioden 2018-2022. Att moderaterna inte gör detta beror på att dessa skattesänkningar inte är självfinansierade.


     


    Helt fel. Igen.

    En hel värld har valt lägre marginalskatter än Sverige. Om höga marginalskatter hade varit lönsamt hade fler länder haft lika höga skatter som Sverige.

    Att moderaterna inte gör/prioriterar detta beror på att det är politiskt svårt. De väljer makten framför vad som är rätt.
Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par