• Deceree1

    Lyrica mot ångest/gad

    Eftersom tråden väcktes till liv igen så kan jag lika gärna berätta hur det gick sen.

    Mitt lyriska sinnelag försvann efter ett tag.

    De va bara i början som man va sådär lyrisk och kunde ha många bollar i luften.

    Jag har hört flera säga likadant. Dom som har haft stora doser har haft ett rent helvete att sluta.

    För mig blev det inte så svårt men visst, de va ju jobbigt såklart.

    Idag har jag inga Lyrika och inte gavapentin heller. Jag är glad att jag är av med dom nu. Slutade väl för drygt ett år sen ungefär.

  • Deceree1
    LadyBug7621 skrev 2018-10-24 19:39:40 följande:

    Jag har ingen större erfarenhet av Lyrica i medicinskt syfte. Med det sagt så skulle jag vilja rekommendera dig att sänka några Lyrrisar ca 1 timma innan du tänder upp en feting.


    Haha, va.? :))
  • Deceree1
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-01 23:41:52 följande:

    Trist att det inte funkade för dig ts. Jag vet att tråden är gammal men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter ändå. Jag tar ätit Lyrica i några år nu och tar 100 mg morgon och kväll, jag har inga biverkningar, är inte beroende och har aldrig behövt höja dosen sen insättningen. Jag blir inte glad, lyrisk eller liknande den funkar bara ångestdämpande för mig en positiv bieffekt är att min mensvärk jag brukade ha varje månad har försvunnit helt. 

    Lyrica är inte jätteberoendeframkallande förutom för missbrukare eller de med missbrukstendenser, de som blir höga, lyrisk mm löper också en förhöjd risk. De flesta har inte svårt att sluta med Lyrica de är de som har haft problem med något som skriver på nätet oavsett om det handlar om Lyrica eller IKEA.  

     


    Det är jättebra att du delar med dig. Jag tror inte att du kan säga att du inte är beroende då det inte märks förrän den dagen du vill sluta. Om du tar 100 på morgonen och 100 på kvällen så kanske det blir jobbigt den dagen du vill lägga av med det.

    Tro mig.. ett långvarigt användande av Lyrika är inte bra. Både min fd kille och jag hade det och våra läkare ville absolut att vi skulle sluta. Jag tog bort min tablett på kvällen först. (Kapsel) och sen minskade läkaren mg/ kapsel. Jag hade 75mg på morgonen o lika mycke på kvällen, från början.
  • Deceree1
    Anonym (Bell) skrev 2019-11-02 21:41:24 följande:

    Anledningen att jag skrev i tråden var om någon här visste, min läkare kan jag fråga när jag är hos han :)

    Och som tråden käns är det många som testat Lyrica, så testar igen, är det något man kan använda vid behov?


    Jag tror att du måste fråga din läkare om det. Jag har iaf inte experimenterat själv. Jag har aldrig hört att någon har Lyrika vid behov så....

    ps, det finns en tablett som heter Gabapentin som är en slags Lyrika fast svagare om jag har fattat rätt. Jag fick den när jag skulle sluta med Lyrika men har slutat med den med.

    Ju äldre jag har blivit har jag insett mer och mer att jag vill göra mig av med mediciner. Nu har jag bara Tramadol mot smärtan
  • Deceree1
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-03 13:59:39 följande:

    Jag pratar om Lyrica och inget annat nu eftersom det är det tråden handlar om. Det är tre gånger så vanligt att de med missbruksproblematik känner eufori av Lyrica som genomsnittsbefolkningen. Ca 1% av de som tar Lyrica blir beroende har man missbruksproblematik är det 12%

    Jag har inte glömt att ta medicinen i flera dagar, en gång var det storhelg och inga apotek var öppna och en gång skulle jag till USA där är Lyrica drogklassat (numera är det narkotikaklassat i Sverige också) och jag hade inte med mig papper från läkaren så det beslagtogs på Arlanda.

    Källa: www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/16778/LKT1132s1501.pdf

    Källa: www.akademiska.se/contentassets/8abcf46c866743a28c0f4471c799ab71/klinisk-handbok-lakemedelsberoende-18-01-03.pdf


    Jag kände mig lyrisk i säkert två kanske tre år. Minns inte exakt, och jag är inte missbrukare och har aldrig varit.

    Herregud vad jag styrde med allt. Jag kunde baka, städa, promenad med hunden osv och allt på samma gång. De kändes som att jag egentligen blev alldeles för lyrisk eftersom jag va utbränd och egentligen inte orkade vara sådär. Nästan som att nån annan styrde mig..
  • Deceree1
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-04 15:54:42 följande:

    Jaha, vad vill du säga med det? Ingen av det du säger motsatte det jag sa.Slå gärna upp ord eller be någon förklara när du inte förstår. Jag sa att det var tre gånger så vanligt att de med missbrukstendenser blir lyriska. Det betyder inte att alla som blir lyriska är missbrukare.


    Det fattar väl jag med men jag trodde inte att jag behövde skriva att jag tillhörde dom procenten som inte blev det och jag har aldrig påstått att du sa att de gällde alla!
  • Deceree1
    Anonym (Bell) skrev 2019-11-04 21:28:41 följande:

    Känner att det börjar bli dålig stämning i tråden.

    Men tänkte ändå att ni som har erfarenhet av Lyrica gärna får fortsätta berätta. Och är det så att ni blev beroende eller inte så tror jag att ni själva kan bedöma det bäst:) 

    Jag litar inte på min läkare så gör all research jag kan innan nästa besök. Alla besök hittills har lett till att jag får den sjukskrivning jag själv "känner" för och mer Atarax utskrivet om jag känner för de. 

    Läkaren har föreslagit andra "lyckohöjande" tabletter, men då de har fler biverkningar vill jag verkligen läsa på innan, samt höra runt. Och då det knappast är någon fråga man lyfter vid lunchbordet tycker jag det är en jättebra grej detta med diskussionstrådar. 


    Jag kan ju säga som så att då, när jag började med Lyrika, jag fick den för smärta, då kändes den medicinen som min räddning.

    Jag var ju utbränd också så jag va trött hela tiden. Men när jag började med Lyrika så blev jag gladare, piggare, mer social, fick saker och ting gjorda,

    ja allt blev mycket bättre. Men när jag hade ätit dom i ett par år så märkte jag att jag ist blev tröttare och tröttare. Jag diskuterade detta fenomen med andra som hade Lyrika och dom upplevde samma sak.

    Men då tänkte jag att lyrikan hade gjort sitt för mig och kände att de va nog ingen mening att fortsätta med dom så jag slutade.

    Huvudsaken för mig va iaf att tabletten hjälpte mig när jag behövde det.
  • Deceree1
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-04 15:54:42 följande:

    Jaha, vad vill du säga med det? Ingen av det du säger motsatte det jag sa.Slå gärna upp ord eller be någon förklara när du inte förstår. Jag sa att det var tre gånger så vanligt att de med missbrukstendenser blir lyriska. Det betyder inte att alla som blir lyriska är missbrukare.


    Du skriver att det bara är när folk har problem med nåt som dom skriver om det på nätet men själv skriver du väldigt mycket om missbruk, har du tänkt på det?
  • Deceree1
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-04 15:54:42 följande:

    Jaha, vad vill du säga med det? Ingen av det du säger motsatte det jag sa.Slå gärna upp ord eller be någon förklara när du inte förstår. Jag sa att det var tre gånger så vanligt att de med missbrukstendenser blir lyriska. Det betyder inte att alla som blir lyriska är missbrukare.


    Du skriver att det bara är när folk har problem med nåt som dom skriver om det på nätet men själv skriver du väldigt mycket om missbruk, har du tänkt på det?
  • Deceree1
    Anonym (f) skrev 2019-11-04 14:39:24 följande:

    Har du någon psykiatrisk diagnos?

    mitt ex blev sådär också. 


    Nej jag har ingen sån diagnos. Bara HMS och EDS.

    Och för några år sen utbrändhet men jag har tagit mig upp därifrån :))
Svar på tråden Lyrica mot ångest/gad