Vad bjuda pojkvän på för middag?
Hej!
Ska bjuda min pojkvän på middag,
vill att det ska vara något gott, tips på maträtter?
Är öppen för alla förslag.
Gärna med recept.
tack på förhand
Hej!
Ska bjuda min pojkvän på middag,
vill att det ska vara något gott, tips på maträtter?
Är öppen för alla förslag.
Gärna med recept.
tack på förhand
Stek lök och kycklingfile´i strimlor, slå på en burk cremefraiche Chili & paprika, lite oxfond, lite grädde och riven parmesan och låt puttra några minuter. Servera med spagetti, vitlöksbröd och ett glas rött.
mittkok.expressen.se/recept/prastostpaj-med-spenat-adelost/
Gudomligt god paj. Jag brukar göra laxrullar till också. Då tar jag rökt/ gravad lax, sallad och gravlaxsås insnurrat i tunnbröd. Det är gott till den pajen.
Annars är oxrullader gott (gjort på lövbiff).
En hederlig köttfärslimpa ( går att variera på olika sätt) med klyftpotatis och svampsås.
Oxfile provencale.
Pasta med saffranssås och räkor. Fräs vitlök och ök i smör och tillsätt saffran. Häll sedan ned vispgrädde och koka upp så det blir lite krämigt. Koka upp färskpasta och tillsätt sedan räkor i såsen. Kanon gott och går snabbt att göra. Är gått att doppa baguette i såsen också. enkelt att göra en fredagskväll om man inte orkar göra något avancerat.
Lyxiga räkmackor.
Åk till en fiskaffär eller rökeri (om det finns) och köp skaldjur eller bara rökt lax
Falukorv och snabbmakaroner med ketchup. Det e fina grejer det.
Kyckling - bröstfiléer - gärna majskyckling.
Citronkyckling med oliver - medelhavsinspirerat recept.
Timjankyckling med fransk senap
Båda recepten hämtade fråm Arlas receptsida www.arla.se
Jag har lagat båda. Mycket goda rätter.
En stekt köttbit som du tycker om.
Potatis i en form som du gillar, mos, kokt, klyftor, pommes spelar ingen roll.
Lingonsylt eller gelé och sås.
Sås blir enkelt och gott om man tar kantareller eller frysen blandsvamp som man fräser med smör i en kastrull.
Häller på en burk crème fraîche och lite vildfond eller soja eller kantarellfond eller liknande som finns hemma, salta och peppra. Låt småputtra inte koka då skär den sig.
Svårare behöver det inte vara och gott blir det.
Gör dolma. Jättegott och går att göra både vegetariskt och med kött.
Vad bjöd du honom på?
Det blev lövbiff med klyftpotstis o grönpepparsås. Och sallad. Tack för alla svar!
Det blev lövbiff med klyftpotstis o grönpepparsås. Och sallad. Tack för alla svar!
ja denna gång :)
kör på det nästa gång