• Anonym (detta hjälpt­e mig)
    Äldre 17 Sep 12:59
    2482 visningar
    10 svar
    10
    2482

    Maniskt beroende ciggaretter

    Jag såg att du inte vill ha råd om att sluta tvärt men personligen tror jag att det är det bästa sättet för om du ersätter ciggen med något annat så måste du ju sluta med det sen också och att trappa ned drar ju bara ut på processen.

    Jag är 43 år gammal och har rökt i 25 år. Jag slutade röka för cirka sex månader sedan. Jag har slutat förut då jag varit gravid men då var det inte svårt eftersom jag inte kunde förmå mig att röka med ett liv inom mig. Jag har sedan börjat igen efter varje barn tyvärr. Att sluta utan att vara gravid var dock bland det svåraste jag gjort MEN om du kan hålla ut den första veckan så blir det mycket enklare sen. 

    De första tre dygnen var hemska. Jag tänkte på cigg typ var femte minut eller oftare. För att komma på andra tankar hade jag laddat upp med vanliga tuggummin, mängder av nyttiga snacks (som jag tycker om) och vatten. Efter tre dygn började jag märka att jag tänkte mer sällan på cigaretterna. Efter en vecka tänkte jag enbart på det några gånger om dagen och det har blivit bättre och bättre ju längre tiden gått.

    För mig hjälpte det inte att tänka på hälsan, eftersom jag är i väldigt bra form fysiskt, tränar mycket (har sprungit marathon), äter hälsosamt och har perfekta värden. Att tänka cancer och hjärt- kärlsjukdomar var alldeles för abstrakt mot denna bakgrund. Däremot hjälpte det att titta på äldre rökare och se hur hemska naglar, tänder och hud ser ut på dem. Rökrynkor runt munnen är typ det fulaste jag vet och varje gång jag blev sugen på en cigg så tänkte jag på detta och då fick jag nästan avsmak. Det hjälpte även att tänka på mina barn. Även om jag aldrig rökte framför dem och de faktiskt inte visste att jag rökte så tänkte jag att de ändå får lida pga lukten som jag drar hem. Jag vill heller inte att de ska börja röka och då måste jag ju föregå med gott exempel. 

    Tror det bästa du kan göra är att försöka hitta DINA bästa skäl till varför du vill sluta och sedan påminna dig om dem varje gång du känner suget. 

    Önskar dig lycka till!

  • Anonym (detta hjälpt­e mig)
    Äldre 17 Sep 13:36
    #3
    Anonym (Nikotin bör förbjudas!) skrev 2018-09-17 13:08:11 följande:

    Tack snälla för dina tips ! 


    Ska testa det. Har egentligen gjort det men i kanske för liten skala. Provat med enbart tuggummin.


    De flesta säger att 3 dagar räcker men för länge sen försökte jag och minns att jag hade svårt i 2 veckor iallafall. Ska fixa lite äckliga bilder att titta på också ! 


    Tack igen ! Jag uppdaterar när jag har lyckats ! :)


    Jag håller tummarna för dig och ja, uppdatera gärna :) Du kommer vara så otroligt stolt över dig själ när du lyckas. 
Svar på tråden Maniskt beroende ciggaretter