• Jättehemlig

    Onormalt trött och låg 11 åring

    Jag har en dotter som snart fyller 11 år.
    Hon har alltid varit en väldigt glad, pigg och aktiv tjej. Har tränat och tävlat i gymnastik i flera år. Nästan aldrig varit hemma och vabbat med henne.

    Sista dagen på sportlovet så blev hon förkyld och var hemma från skolan, ingen feber direkt men snuvig och sådana symptom. Hon var hemma i tre veckor för hon var så trött, orkade knappt hålla ögonen öppna. Låg på soffan och titta på paddan. Alla prover på VC visade på ett väldigt friskt barn....Hon tvingades till skolan och började första veckan med en lektion sedan två lektioner osv. 
    Hela våren och sommaren har hon varit friskt men sista dagarna innan skolan började så blev hon dålig igen och väldigt trött. Hon var hemma första skolveckan sedan gick hon. Nu har hon varit hemma hela förra veckan med snuva och halsont och jätte trött.

    Jag förstår inte varför hon blir så trött, hon gråter och blir så ledsen när vi säger att hon måste aktivera sig för det är inte normalt att vara så trött och risken är att det blir en ond cirkel och hon bara blir tröttare.
    Hon lovar att hon inte överdriver eller hittar på. Vi har i helgen gjort lite aktiviteter och då är hon nästan som sitt vanliga jag men så fort vi kommer hem så blir hon jätte trött och lägger sig på soffan.

    Skall jag bara låta henne vara trött och räkna med att det går över eller skall jag tvinga henne till att aktivera sig?
    Det är så jobbigt för det är inte vår vanliga glada tjej.....

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring
  • Anonym (Mamma)

    Min 10 åring hade ens liknande period förra hösten, hon var dock inte förkyld men supertrött. Somnade hur snabbt och tidigt som helst. Det gick över efter några veckor. Ni kanske ska ta nya prover på vc?

  • Anonym (Mamma)

    Sen kan ta det lång tid att återhämta sig från virus så jag tycker absolut inte att ni ska tvinga henne till mer än möjligtvis lugnare promenader.

  • 1234568

    Självklart ska du inte tvinga en 11 åring som känner sig sjuk och trött att aktivera sig. Om hon ännu till däremellan, när hon mår bra är aktiv,, så är det ju inte frågan om något fejkande. Däremot så ska du ta henne till läkaren.

    Finns ju massor med åkommor man kan drabbas av som inte framkommer på rutin laboratorie prover. Man behöver ju kontrollera henne lite mer än så. 

    Inte råkar hon ha fått mens senaste året? Järnbrist är ju inte allt för ovanligt för tonårsflickor som fått mens.

    Sedan överlag så tvingar man inte någon med halsont att anstränga sig, då det kan vara direkt farligt.

  • Anonym (Hmm.)

    Eftersom jag bara kan utgå ifrån vad du beskriver får jag känslan att det kan kanske är något depressionsliknande, psykosomatiskt. Något kan ha hänt.
    Något som hon inte vågar/kan/vill berätta om. Jag fick den känslan när du beskrev att hon orkar med aktiviteter på semestern/helgen. Men inte när skolan närmar sig.

  • AnnaZL

    1) Har hon testat D-vitaminhalten? Jag var helt utslagen när jag hade  brist och det tog en väldig tid innan de ville göra det testet, då det var lite dyrare. Jag blir även trött när halten ligger lågt, men inom gränsvärdena (gäller även järn). Just på senvintern har majoriteten i Sverige d-vitaminbrist och det tar ett tag att få upp den igen.


    2) Det kan vara kronisk borrelia, har ni någon gång varit ute i skog eller bland oklippt gräs? Tyvärr testar de inte för det i Sverige, tror Tyskland är närmast.

  • AnnaZL

    När jag hade D-vitaminbrist kunde jag också fungera som vanligt kortare stunder, typ halvdagar, men var helt slut i någon/några dar efter det. 

  • 1234568
    Anonym (Hmm.) skrev 2018-09-18 19:09:58 följande:

    Eftersom jag bara kan utgå ifrån vad du beskriver får jag känslan att det kan kanske är något depressionsliknande, psykosomatiskt. Något kan ha hänt.
    Något som hon inte vågar/kan/vill berätta om. Jag fick den känslan när du beskrev att hon orkar med aktiviteter på semestern/helgen. Men inte när skolan närmar sig.


    Men man kan inte gå på magkänsla när det kommer till en för dig okänd 11 åring. Man kan inte heller göra det som förälder. Säger barnet att hon jämt är trött, då går man till en läkare för att utreda saken.

    Det kan vara som du tror, men tänk om det är leukemi, och man utgår från att det är psykosomatiskt? Ganska illa det.

    Och om barnet är så trött att hon gråter för att hon inte orkar, då går man till en läkare.
  • Anonym (Hmm.)
    1234568 skrev 2018-09-18 20:32:24 följande:
    Men man kan inte gå på magkänsla när det kommer till en för dig okänd 11 åring. Man kan inte heller göra det som förälder. Säger barnet att hon jämt är trött, då går man till en läkare för att utreda saken.

    Det kan vara som du tror, men tänk om det är leukemi, och man utgår från att det är psykosomatiskt? Ganska illa det.

    Och om barnet är så trött att hon gråter för att hon inte orkar, då går man till en läkare.
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är bra att man fortsätter undersöka medicinskt och försiktigt även sonderar vad som händer i skolan/nätet etc. 
  • Anonym (Hmm.)
    1234568 skrev 2018-09-18 20:32:24 följande:
    Men man kan inte gå på magkänsla när det kommer till en för dig okänd 11 åring. Man kan inte heller göra det som förälder. Säger barnet att hon jämt är trött, då går man till en läkare för att utreda saken.

    Det kan vara som du tror, men tänk om det är leukemi, och man utgår från att det är psykosomatiskt? Ganska illa det.

    Och om barnet är så trött att hon gråter för att hon inte orkar, då går man till en läkare.
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är bra att man fortsätter undersöka medicinskt och försiktigt även sonderar vad som händer i skolan/nätet etc. 
  • Anonym (Sköterskan)

    Är hon trött så är hon det. Jätteviktigt att bli respekterad för hur man känner! Så jag tycker inte ni ska ?aktivera? henne. Förstår att du vill henne väl men låt henne inte dessutom känna pressen att vara er glada och pigga tjej. Om du är orolig tycker jag ni ska ta ny kontakt med VC. Men en förkylning (tillsammans med prestationspress?) kan sitta i länge. Det kan vara helt normalt.

Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring