• Jättehemlig

Onormalt trött och låg 11 åring

Jag har en dotter som snart fyller 11 år.
    Hon har alltid varit en väldigt glad, pigg och aktiv tjej. Har tränat och tävlat i gymnastik i flera år. Nästan aldrig varit hemma och vabbat med henne.

Sista dagen på sportlovet så blev hon förkyld och var hemma från skolan, ingen feber direkt men snuvig och sådana symptom. Hon var hemma i tre veckor för hon var så trött, orkade knappt hålla ögonen öppna. Låg på soffan och titta på paddan. Alla prover på VC visade på ett väldigt friskt barn....Hon tvingades till skolan och började första veckan med en lektion sedan två lektioner osv. 
    Hela våren och sommaren har hon varit friskt men sista dagarna innan skolan började så blev hon dålig igen och väldigt trött. Hon var hemma första skolveckan sedan gick hon. Nu har hon varit hemma hela förra veckan med snuva och halsont och jätte trött.

Jag förstår inte varför hon blir så trött, hon gråter och blir så ledsen när vi säger att hon måste aktivera sig för det är inte normalt att vara så trött och risken är att det blir en ond cirkel och hon bara blir tröttare.
    Hon lovar att hon inte överdriver eller hittar på. Vi har i helgen gjort lite aktiviteter och då är hon nästan som sitt vanliga jag men så fort vi kommer hem så blir hon jätte trött och lägger sig på soffan.

Skall jag bara låta henne vara trött och räkna med att det går över eller skall jag tvinga henne till att aktivera sig?
    Det är så jobbigt för det är inte vår vanliga glada tjej.....

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 01:34:55 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia
    För det första så är wikipedia inte en pålitlig källa. För det andra så orsakas hyponatremi av många underliggande sjukdomar (oftast farliga sådana), och inte av saltbrist. Hyponatremi kan orsakas av kraftig maginfluensa, då man kräks och mister mycket vätska, och inte heller kan hålla vätska. I dom fallen så kan lite extra salt vara på sin  plats. Men utöver det så får man inte hyponatremi utan underliggande sjukdom. Och då är det den som ska behandlas för att Na ska bli normalt igen. Akut så behandlar man med dropp och vätskedrivande, men det inträffar oftast hos svårt sjuka patienter som redan ligger på sjukhus.

Jag har jobbat otaliga år i sjukvården, och ditt påstående är fel. Att äta en sked salt är inget att rekommendera. Och vid hyponatremi så får du oftast kramper och kräks, och det gör ju inte TS dotter.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 01:41:20 följande:

Här är en annan artikel.. 
    www.healthline.com/nutrition/salt-good-or-bad

Men som sagt, prova bara själv, det är inte svårt. 

Bloggar om livsstil är inte heller pålitliga källor. Ingen av dom som skriver där har en medicinsk bakgrund. Man ska tänka på varifrån man tar sina ideer.

Ta och titta å medicinska fakta angående salt så får du veta hur det ligger till. Och brist på salt får vi inte i vårt land.
  • Anonym (Rationell)
    1234568 skrev 2018-09-20 08:43:47 följande:
    Bloggar om livsstil är inte heller pålitliga källor. Ingen av dom som skriver där har en medicinsk bakgrund. Man ska tänka på varifrån man tar sina ideer.

Ta och titta å medicinska fakta angående salt så får du veta hur det ligger till. Och brist på salt får vi inte i vårt land.
    Healthline är knappast en livsstilsblogg. Hon som skrev just den där artikel har en masters i näringslära och en bachelors i biologi. Hon doktorerar just nu. 

Artikeln anger dessutom inte mindre än 31 källor för dess påståenden, så du är uppenbarligen bara dålig på research.

Du får det att låta som att jag länkade till bianca ingrossos blogg. 
  • Anonym (Här)

TS, en av mina döttrar blev jättetrött och bara sov i flera veckor när hon var nästan 13 år. På vårdcentralen upptäckte de brister på K-vitamin, D-vitamin och Magnesium och skickade oss vidare till gastroenheten för barn. Det visade sig att hon har Crohns (kronisk inflammation i tarmarna) och därför inte tog upp tillräckligt med näring.

• 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 11:40:12 följande:
    Healthline är knappast en livsstilsblogg. Hon som skrev just den där artikel har en masters i näringslära och en bachelors i biologi. Hon doktorerar just nu. 

Artikeln anger dessutom inte mindre än 31 källor för dess påståenden, så du är uppenbarligen bara dålig på research.

Du får det att låta som att jag länkade till bianca ingrossos blogg. 
    Att doktorera är något helt annat än att ha en medicinsk bakgrund. Master i näringslära är inte heller i närheten av någon sorts läkarutbildning. Som sagt, ingen medicinsk bakgrund.

Det finns massor med människor som doktorerat i något ämne, och som ger sig in på att sprida sina egna åsikter på nätet. Och man ska vara mycket försiktig med vad man tar till sig. Forskningar som har medicinsk bakgrund, och är välutförda, dom räknas som pålitliga när det kommer till kroppsliga saker. Näringslära har faktisk ingenting med medicin eller hyponatremi att göra. Hyponatremi är en sjukdom, som oftast nästan alltid uppstår av en grundsjukdom, inte saltbrist.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 11:41:47 följande:
    haha ja livsmedelsverket som rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen ^^ Bra källa kompis. 
    Inget fel på bröd i sig. Man måste ju bara välja rätt bröd. Det som är det "farliga" är ju det man väljer att sätt på brödet.

Kompis
  • Anonym (Rationell)
    1234568 skrev 2018-09-20 15:46:03 följande:
    Att doktorera är något helt annat än att ha en medicinsk bakgrund. Master i näringslära är inte heller i närheten av någon sorts läkarutbildning. Som sagt, ingen medicinsk bakgrund.

Det finns massor med människor som doktorerat i något ämne, och som ger sig in på att sprida sina egna åsikter på nätet. Och man ska vara mycket försiktig med vad man tar till sig. Forskningar som har medicinsk bakgrund, och är välutförda, dom räknas som pålitliga när det kommer till kroppsliga saker. Näringslära har faktisk ingenting med medicin eller hyponatremi att göra. Hyponatremi är en sjukdom, som oftast nästan alltid uppstår av en grundsjukdom, inte saltbrist.
    Men va? Du läser ju fortfarande inte källorna? De flesta kommer från National Center for Biotechnology Information och U.S. National Library of Medicine och är väldigt väl underbyggda studier och forskning. 
Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring