• Jättehemlig

Onormalt trött och låg 11 åring

Jag har en dotter som snart fyller 11 år.
    Hon har alltid varit en väldigt glad, pigg och aktiv tjej. Har tränat och tävlat i gymnastik i flera år. Nästan aldrig varit hemma och vabbat med henne.

Sista dagen på sportlovet så blev hon förkyld och var hemma från skolan, ingen feber direkt men snuvig och sådana symptom. Hon var hemma i tre veckor för hon var så trött, orkade knappt hålla ögonen öppna. Låg på soffan och titta på paddan. Alla prover på VC visade på ett väldigt friskt barn....Hon tvingades till skolan och började första veckan med en lektion sedan två lektioner osv. 
    Hela våren och sommaren har hon varit friskt men sista dagarna innan skolan började så blev hon dålig igen och väldigt trött. Hon var hemma första skolveckan sedan gick hon. Nu har hon varit hemma hela förra veckan med snuva och halsont och jätte trött.

Jag förstår inte varför hon blir så trött, hon gråter och blir så ledsen när vi säger att hon måste aktivera sig för det är inte normalt att vara så trött och risken är att det blir en ond cirkel och hon bara blir tröttare.
    Hon lovar att hon inte överdriver eller hittar på. Vi har i helgen gjort lite aktiviteter och då är hon nästan som sitt vanliga jag men så fort vi kommer hem så blir hon jätte trött och lägger sig på soffan.

Skall jag bara låta henne vara trött och räkna med att det går över eller skall jag tvinga henne till att aktivera sig?
    Det är så jobbigt för det är inte vår vanliga glada tjej.....

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring
  • Swedman

11 år? Då börjar det hända saker.  Min 14 åriga tjej förvandlades över en sommar då hon var 11-12 år. Upp o ner i humöret i omgångar. Trött. Hängig. Sov länge. 
    Köpte henne en burk multivitamin Kvinna med både mineraler och vitaminer. Det löste en del saker men hon var svajjig i det mesta under lång tid. Nu när hon är 14 år börjar hon bli stabil i humör.  Det som har visat sig nu är att hon vet allt.  Jag kan frågade henne om vad som helst och hon kan allt och vet mer än mig. Tryggt att veta.

• 1234568
    Anonym (Hmm.) skrev 2018-09-18 21:04:32 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är bra att man fortsätter undersöka medicinskt och försiktigt även sonderar vad som händer i skolan/nätet etc. 
    Absolut!

Det jag menade är att det är viktigt att utesluta att det inte är något fysiskt fel. Och det är där man måste börja, av den anledningen att OM man utgår från stress/depression/svårigheter i skolan så kan man missa något som är allvarligt.

Men om allt visar bra, så då måste man ju börja fundera på hur situationen är i skolan.

Sedan är det viktigt att man kommer till en läkare som faktiskt kontrollerar mer än bara blodstatus. Här kommer en lista på prover som bör tas vi oklar trötthet:

Fullständig blodbild, med diffräkning
    CRP
    Sänka
    Levervärdena (allihopa)
    ALP
    Krea
    Na 
    Ka
    Blodsocker
    D-vit
    B12
    Folat
    Ferrit
    TfR
    Urinprov
    Streptokocker halsprov

Om allt visar bra, då kan man nog känna sig lugn i att flickan är frisk, så länge hon inte visar symptom som kräver andra utredningar (utslag, ledvärd, neurologiska symptom mm..). Men något borde visa avvikande om något är fysiskt fel.
    Är det här är ingen orimlig lista på blodprover vid trötthets symptom.
  • 1234568
    Swedman skrev 2018-09-19 06:17:19 följande:

11 år? Då börjar det hända saker.  Min 14 åriga tjej förvandlades över en sommar då hon var 11-12 år. Upp o ner i humöret i omgångar. Trött. Hängig. Sov länge. 
    Köpte henne en burk multivitamin Kvinna med både mineraler och vitaminer. Det löste en del saker men hon var svajjig i det mesta under lång tid. Nu när hon är 14 år börjar hon bli stabil i humör.  Det som har visat sig nu är att hon vet allt.  Jag kan frågade henne om vad som helst och hon kan allt och vet mer än mig. Tryggt att veta.

*skrattar*
    Jag har en snart 4 årig flicka som vet allt, mer än mig. Hon sa här om dagen: Nästa gång fyller jag 4, efter det fyller jag 5 och då kan jag sköta mig själv!

Bra att veta.
  • Anonym (Rationell)

Ge henne en tesked havssalt eller himalayasalt varje dag. Kan röra ut det i vatten. 

• Anonym (Flower)

Kan vara ME/cfs, vanligt att det utlöses av en infektion

• Glinda från Oz
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-19 08:34:44 följande:

Ge henne en tesked havssalt eller himalayasalt varje dag. Kan röra ut det i vatten. 

Man ska inte äta för mycket salt, det är inte bra för njuarna mm De flesta äter för mycket utan att tillsätta mer. Jag skulle vara mycket försiktig när det gäller ett barn, man kan dö av saltförgiftning.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-19 08:34:44 följande:

Skulle gärna se en pålitlig källa för denna kommentar.

Låter oerhört ohälsosamt, och nyttan med det skulle då vara..vad?
  • Anonym (Rationell)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-19 14:52:43 följande:
    Man ska inte äta för mycket salt, det är inte bra för njuarna mm De flesta äter för mycket utan att tillsätta mer. Jag skulle vara mycket försiktig när det gäller ett barn, man kan dö av saltförgiftning.
    Bordssalt är inte bra, havssalt är viktigt. 

Vnti-salt-trenden marknadsförde salt som något farligt, men det är skillnad på salt och salt. Sen släpptes en studie som nämnde högt blodtryck av salt ( industriellt salt såklart ) och man fick det att framstå som att det var farligt att äta ALLT salt, vilket det inte är. 

När du undviker salt så kommer kroppen att behålla allt salt den får. En överlevnadsinstinkt. Samma sak med vatten. Resultatet blir en vätskefylld men samtidigt platt och svag kropp. 

Att äta för mycket salt är inte bra, och inte heller att äta för lite. De flesta svenskar har saltbrist eftersom de lärt sig att undvika salt. 
  • Anonym (Rationell)
    1234568 skrev 2018-09-19 15:00:08 följande:
    Skulle gärna se en pålitlig källa för denna kommentar.

Låter oerhört ohälsosamt, och nyttan med det skulle då vara..vad?
    en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia
  • Anonym (Rationell)

Tränar man mycket och har en aktiv livsstil behöver man äta salt för att behålla balansen. Det är livsviktigt. 

De första tecknen på saltbrist är trötthet, låg energi och dålig återhämtning. På en timmes träning förlorar kroppen upp till en tesked salt. 

Testa själv att äta en tesked havssalt varje dag, du kommer bli förvånad hur mycket energi du får. 

Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring