Anonym (Ullis) skrev 2018-09-21 16:37:34 följande:
Denna period är trötrsam för många barn/vuxna speciellt efter lång ledighet det känner man ju själv. Förkylningarna har börjat snurra runt och det blir mörkare och mörkare. Jag skulle se till att hon får ordentligt med sömn, god kost och ev tvinga henne ut. Annars är det inte så mycket att göra, men verkligen kolla så hon trivs med skolan, har själv en tonåring slm är trött jämt jämt men så sitter han inne och spelar mesta tiden så vi vet varför. Vitaminbrist är oerhört ovanligt om hon äter normalkost, har ej läst andras svar, är ssk.
Hmm, ssk. Jag är det, men knappast du. För en sjuksköterska borde veta bättre än att uttrycka sig att man inte behöver gå till botten med oförklarlig trötthet hs en 11 åring.
Det du skriver låter jätte konstigt. För vitaminbrist ska man inte få när man äter normal kost skriver du,du vet att järnbrist är oerhört vanligt bland flickor som fått mens? Det är en brist. Och inget du alltid kan äta dig till bra värden, och inte heller syns det på HB innan det blivit anemi. Och inte heller tvingar man någon med halsont att röra på sig/träna/leva som ingenting hänt. Du vet att speciellt vid halsont så finns en risk för att hjärtat tar stryk om man anstränger sig för mycket?
Och sedan kan du ju inte veta om allt står rätt till inne i kroppen.
Självklart behöver man kontrollera det. Även barn kan bli ordentligt sjuka, och första symptomen på det mest är oförklarlig trötthet.
Och nu hade det ju inte börjat nu, utan redan förra våren. Det är ganska lång tid att gå omkring med en trötthet som kommer och går i vågor. Absolut måste man utesluta att det inte är något annat som ligger och pyr.
Min 4 åring hade både järnbrist, med sjunkade HB och högt TSH och höga levervärden+kreatinin. Var ju tur jag inte tänkte att tröttheten säkert löser sig...