• 1234568

Onormalt trött och låg 11 åring

Självklart ska du inte tvinga en 11 åring som känner sig sjuk och trött att aktivera sig. Om hon ännu till däremellan, när hon mår bra är aktiv,, så är det ju inte frågan om något fejkande. Däremot så ska du ta henne till läkaren.

Finns ju massor med åkommor man kan drabbas av som inte framkommer på rutin laboratorie prover. Man behöver ju kontrollera henne lite mer än så. 

Inte råkar hon ha fått mens senaste året? Järnbrist är ju inte allt för ovanligt för tonårsflickor som fått mens.

Sedan överlag så tvingar man inte någon med halsont att anstränga sig, då det kan vara direkt farligt.

• 1234568
    Anonym (Hmm.) skrev 2018-09-18 19:09:58 följande:

Eftersom jag bara kan utgå ifrån vad du beskriver får jag känslan att det kan kanske är något depressionsliknande, psykosomatiskt. Något kan ha hänt.
    Något som hon inte vågar/kan/vill berätta om. Jag fick den känslan när du beskrev att hon orkar med aktiviteter på semestern/helgen. Men inte när skolan närmar sig.

Men man kan inte gå på magkänsla när det kommer till en för dig okänd 11 åring. Man kan inte heller göra det som förälder. Säger barnet att hon jämt är trött, då går man till en läkare för att utreda saken.

Det kan vara som du tror, men tänk om det är leukemi, och man utgår från att det är psykosomatiskt? Ganska illa det.

Och om barnet är så trött att hon gråter för att hon inte orkar, då går man till en läkare.
  • 1234568
    Anonym (Hmm.) skrev 2018-09-18 21:04:32 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är bra att man fortsätter undersöka medicinskt och försiktigt även sonderar vad som händer i skolan/nätet etc. 
    Absolut!

Det jag menade är att det är viktigt att utesluta att det inte är något fysiskt fel. Och det är där man måste börja, av den anledningen att OM man utgår från stress/depression/svårigheter i skolan så kan man missa något som är allvarligt.

Men om allt visar bra, så då måste man ju börja fundera på hur situationen är i skolan.

Sedan är det viktigt att man kommer till en läkare som faktiskt kontrollerar mer än bara blodstatus. Här kommer en lista på prover som bör tas vi oklar trötthet:

Fullständig blodbild, med diffräkning
    CRP
    Sänka
    Levervärdena (allihopa)
    ALP
    Krea
    Na 
    Ka
    Blodsocker
    D-vit
    B12
    Folat
    Ferrit
    TfR
    Urinprov
    Streptokocker halsprov

Om allt visar bra, då kan man nog känna sig lugn i att flickan är frisk, så länge hon inte visar symptom som kräver andra utredningar (utslag, ledvärd, neurologiska symptom mm..). Men något borde visa avvikande om något är fysiskt fel.
    Är det här är ingen orimlig lista på blodprover vid trötthets symptom.
  • 1234568
    Swedman skrev 2018-09-19 06:17:19 följande:

11 år? Då börjar det hända saker.  Min 14 åriga tjej förvandlades över en sommar då hon var 11-12 år. Upp o ner i humöret i omgångar. Trött. Hängig. Sov länge. 
    Köpte henne en burk multivitamin Kvinna med både mineraler och vitaminer. Det löste en del saker men hon var svajjig i det mesta under lång tid. Nu när hon är 14 år börjar hon bli stabil i humör.  Det som har visat sig nu är att hon vet allt.  Jag kan frågade henne om vad som helst och hon kan allt och vet mer än mig. Tryggt att veta.

*skrattar*
    Jag har en snart 4 årig flicka som vet allt, mer än mig. Hon sa här om dagen: Nästa gång fyller jag 4, efter det fyller jag 5 och då kan jag sköta mig själv!

Bra att veta.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-19 08:34:44 följande:

Ge henne en tesked havssalt eller himalayasalt varje dag. Kan röra ut det i vatten. 

Skulle gärna se en pålitlig källa för denna kommentar.

Låter oerhört ohälsosamt, och nyttan med det skulle då vara..vad?
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 01:34:55 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia
    För det första så är wikipedia inte en pålitlig källa. För det andra så orsakas hyponatremi av många underliggande sjukdomar (oftast farliga sådana), och inte av saltbrist. Hyponatremi kan orsakas av kraftig maginfluensa, då man kräks och mister mycket vätska, och inte heller kan hålla vätska. I dom fallen så kan lite extra salt vara på sin  plats. Men utöver det så får man inte hyponatremi utan underliggande sjukdom. Och då är det den som ska behandlas för att Na ska bli normalt igen. Akut så behandlar man med dropp och vätskedrivande, men det inträffar oftast hos svårt sjuka patienter som redan ligger på sjukhus.

Jag har jobbat otaliga år i sjukvården, och ditt påstående är fel. Att äta en sked salt är inget att rekommendera. Och vid hyponatremi så får du oftast kramper och kräks, och det gör ju inte TS dotter.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 01:41:20 följande:

Här är en annan artikel.. 
    www.healthline.com/nutrition/salt-good-or-bad

Men som sagt, prova bara själv, det är inte svårt. 

Bloggar om livsstil är inte heller pålitliga källor. Ingen av dom som skriver där har en medicinsk bakgrund. Man ska tänka på varifrån man tar sina ideer.

Ta och titta å medicinska fakta angående salt så får du veta hur det ligger till. Och brist på salt får vi inte i vårt land.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 11:40:12 följande:
    Healthline är knappast en livsstilsblogg. Hon som skrev just den där artikel har en masters i näringslära och en bachelors i biologi. Hon doktorerar just nu. 

Artikeln anger dessutom inte mindre än 31 källor för dess påståenden, så du är uppenbarligen bara dålig på research.

Du får det att låta som att jag länkade till bianca ingrossos blogg. 
    Att doktorera är något helt annat än att ha en medicinsk bakgrund. Master i näringslära är inte heller i närheten av någon sorts läkarutbildning. Som sagt, ingen medicinsk bakgrund.

Det finns massor med människor som doktorerat i något ämne, och som ger sig in på att sprida sina egna åsikter på nätet. Och man ska vara mycket försiktig med vad man tar till sig. Forskningar som har medicinsk bakgrund, och är välutförda, dom räknas som pålitliga när det kommer till kroppsliga saker. Näringslära har faktisk ingenting med medicin eller hyponatremi att göra. Hyponatremi är en sjukdom, som oftast nästan alltid uppstår av en grundsjukdom, inte saltbrist.
  • 1234568
    Anonym (Rationell) skrev 2018-09-20 11:41:47 följande:
    haha ja livsmedelsverket som rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen ^^ Bra källa kompis. 
    Inget fel på bröd i sig. Man måste ju bara välja rätt bröd. Det som är det "farliga" är ju det man väljer att sätt på brödet.

Kompis
  • 1234568
    Anonym (Ullis) skrev 2018-09-21 18:54:09 följande:
    Tycker det låter drastiskt att ta alla de proverna på övrigt friskt barn det hoppas jag hon slipper. Om hon däremot fortsätter vara jättetrött och sover efter skolan och inte äter och har andra symtom då är det annat såklart men bara trötta är ALLA barn i perioder. Hälsocentralen kan kolla Hb ev.
    Drastiskt? För det första så är det inte normalt att man är trött jämt och ständigt., inte orkar med något och känner sig sjuk ofta. Speciellt inte för barn.

Listan är en rätt normal lista på blodprover, när första omgången (bara blodbilden) inte visat något avvikande. Och proven tas ju såklart vid ett och samma tillfälle för att bespara barnet smärta.

Dessa prover täcker en stor del av våra inre organ (problem med dem kan ge trötthet), täcker infektioner, täcker anemi och brister på vitaminer som ger trötthet som symptom. Det är faktiskt ingen lång lista. Tänk om något skulle vara allvarligt fel, och man missar det för att man inte kollade ordentligt.

Innan du får tex diagnosen depression så kontrolleras dessa värden, och fler där till. Du tycker inte att ett barn som känt sig sjuk från och till ska få en adekvat undersökning.

Det här är en lista på prover man ska ta i detta skede. Och nu har jag jobbat länge inom vården, och det är inte drastiskt alls. Det är en normal lista vid oförklarad trötthet.
  • 1234568
    Anonym (Ullis) skrev 2018-09-21 16:37:34 följande:

Denna period är trötrsam för många barn/vuxna speciellt efter lång ledighet det känner man ju själv. Förkylningarna har börjat snurra runt och det blir mörkare och mörkare. Jag skulle se till att hon får ordentligt med sömn, god kost och ev tvinga henne ut. Annars är det inte så mycket att göra, men verkligen kolla så hon trivs med skolan, har själv en tonåring slm är trött jämt jämt men så sitter han inne och spelar mesta tiden så vi vet varför. Vitaminbrist är oerhört ovanligt om hon äter normalkost, har ej läst andras svar, är ssk.

Hmm, ssk. Jag är det, men knappast du. För en sjuksköterska borde veta bättre än att uttrycka sig att man inte behöver gå till botten med oförklarlig trötthet hs en 11 åring.

Det du skriver låter jätte konstigt. För vitaminbrist ska man inte få när man äter normal kost skriver du,du vet att järnbrist är oerhört vanligt bland flickor som fått mens? Det är en brist. Och inget du alltid kan äta dig till bra värden, och inte heller syns det på HB innan det blivit anemi. Och inte heller tvingar man någon med halsont att röra på sig/träna/leva som ingenting hänt. Du vet att speciellt vid halsont så finns en risk för att hjärtat tar stryk om man anstränger sig för mycket?

Och sedan kan du ju inte veta om allt står rätt till inne i kroppen.
    Självklart behöver man kontrollera det. Även barn kan bli ordentligt sjuka, och första symptomen på det mest är oförklarlig trötthet. 

Och nu hade det ju inte börjat nu, utan redan förra våren. Det är ganska lång tid att gå omkring med en trötthet som kommer och går i vågor. Absolut måste man utesluta att det inte är något annat som ligger och pyr.

Min 4 åring hade både järnbrist, med sjunkade HB och högt TSH och höga levervärden+kreatinin. Var ju tur jag inte tänkte att tröttheten säkert löser sig...
Svar på tråden Onormalt trött och låg 11 åring