• Kasperina

Vill behålla barnet

Anonym (.) skrev 2018-09-18 15:21:34 följande:

surrogatreglerna i länder där detta är lagligt och går rätt till såna att den gravida har rätt att ångra sig och behålla barnet utan att behöva ge bort till paret

Det stämmer inte.
    I de flesta länder där surrogatmödraskap är tillåtet skrivs avtal som ger bioföräldrarna rätt till barnet. Man kräver oftast att surrogatmamman har egna barn så att hon vet vad hon ger sig in på.
    I tex Indien så är barnet lagligt föräldrarnas enligt avtal så fort det föds, om föräldrarna inte är indiska medborgare blir barnet inte heller indisk medborgare.
  • Kasperina
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:53:02 följande:
    Varje rättsfall inom bla surrogat är individuellt så det hjälper inte något.
    Fast enligt svensk lag så är kvinnan som föder barnet rättslig förälder, och det går inte att komma runt utan adoption.
    En man kan bevisa faderskap via DNAtest, men i det här fallet är mannen inte biofar.
  • Kasperina
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-19 14:48:19 följande:

Jag lutar mest åt abort även om tanken sliter sönder mig...

Jag har full förståelse för det, och jag avundas verkligen inte din situation.
    Något att fundera över, som du kanske kan diskutera med dina vänner senare om ni är nära nog, är att man på seriösa kliniker inte tillåter att kvinnor utan egna barn ställer upp som surrogat.
    Det är helt enkelt inte möjligt att förstå vad man tar på sig om man inte gått igenom en hel graviditet med förlossning tidigare.
    Lycka till med allt!
  • Kasperina

Jag tycvker för övrigt att dina vänner inte borde ha satt dig i den här sitsen till att börja med, det var fruktansvärt egoistiskt av dem!

Svar på tråden Vill behålla barnet