• Anonym (Ånger­)
    Äldre 18 Sep 14:55
    111800 visningar
    651 svar
    651
    111800

    Vill behålla barnet

    Nån som varit privatsurrogat?

    Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

    Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

  • Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (Jill)
    Äldre 18 Sep 14:58
    #1

    Gör abort, säg att du fick missfall, säg att du inte pallar, skaffa ett eget barn. Vad sägs om det?

    Och ja, de har rätt till varannan vecka om en av dem är biologisk förälder.

  • Äldre 18 Sep 15:03
    #2
    +1

    Hur långt gången är du?

    Jag tänker att du behöver prata med någon professionellt, dvs en psykolog eller kurator och reda ut det här på riktigt. Vad är hormoner? Vad är äkta barnlängtan? Det är en såpass stor fråga att du behöver ta tag i den och inte bara tränga undan den, för då kommer den tillbaka, om inte nu så senare.

    Kan du skaffa ett eget barn om du kommer fram till att du faktiskt vill ha ett barn?

  • Anonym (Ånger­) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 15:08
    #3
    annabellelee skrev 2018-09-18 15:03:25 följande:

    Hur långt gången är du?

    Jag tänker att du behöver prata med någon professionellt, dvs en psykolog eller kurator och reda ut det här på riktigt. Vad är hormoner? Vad är äkta barnlängtan? Det är en såpass stor fråga att du behöver ta tag i den och inte bara tränga undan den, för då kommer den tillbaka, om inte nu så senare.

    Kan du skaffa ett eget barn om du kommer fram till att du faktiskt vill ha ett barn?


    Vecka 12.

    Jag vill ha det här barnet, det är det enda jag känner....
  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 15:08
    #4
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 14:55:41 följande:

    Nån som varit privatsurrogat?

    Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

    Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(


    Eftersom vi inte har surrogatmammor i Sverige, så har de ingen rätt till barnet, det finns ingen juridisk handling som kommer ge dom denna rätt. Det enda de kan förlita sig på är att du går med på att adoptera bort barnet (och det är också en komplicerad process, såvida inte en är biologisk pappa till barnet).
  • Anonym (Oj)
    Äldre 18 Sep 15:10
    #5

    Oj vilken situation.

    Precis som ovanstående skrivit : be om profesionell hjälp.

    Dessvärre har ju dina vänner rätt till barnet om det är mammas ägg och pappans spermier.

    Eller har du donerat ägg? Är det biologiskt sätt ditt barn?

    Supertråkig situation :(

  • Anonym (Ånger­) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 15:15
    #6
    +1
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-18 14:58:54 följande:

    Gör abort, säg att du fick missfall, säg att du inte pallar, skaffa ett eget barn. Vad sägs om det?

    Och ja, de har rätt till varannan vecka om en av dem är biologisk förälder.


    Men nej, det har de väl inte? Inte skickar man en bebis fram och tillbaka?
  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 15:15
    #7
    +1
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 15:10:12 följande:

    Oj vilken situation.

    Precis som ovanstående skrivit : be om profesionell hjälp.

    Dessvärre har ju dina vänner rätt till barnet om det är mammas ägg och pappans spermier.

    Eller har du donerat ägg? Är det biologiskt sätt ditt barn?

    Supertråkig situation :(


    Nej, nej och åter nej

    Inom svensk rätt finns inte något uttryckligt förbud mot surrogatmödraskap, trots att det inte är tillåtet inom hälso- och sjukvården. Detta kommer till uttryck indirekt genom bland annat lagen (2006:351) om genetisk integritet 6?7 kap. Moderskapspresumtionen i Föräldrabalken (FB) 1 kap. 7 § är ytterligare en begränsning. Kvinnan som genomgår graviditet och föder ett barn där det befruktade ägget härstammar från en annan kvinna, anses vara barnets biologiska förälder. Detta har varit grunden för rättsligt föräldraskap inom svensk rätt. Kvinnan som föder barnet blir därmed automatiskt barnets rättsliga förälder, i denna kontext surrogatmodern. Detta oavsett om den tilltänkta modern låtit befrukta sitt eget, surrogatmoderns eller extern donators ägg (SOU 2016:11 s. 118). Avseende faderskap innebär biologin att barnet tillkommit genom befruktning med den mannens könsceller. Någon särskillnad kan inte dras mellan genetiskt och biologiskt faderskap i dagsläget.
  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 15:15
    #8
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 15:10:12 följande:

    Oj vilken situation.

    Precis som ovanstående skrivit : be om profesionell hjälp.

    Dessvärre har ju dina vänner rätt till barnet om det är mammas ägg och pappans spermier.

    Eller har du donerat ägg? Är det biologiskt sätt ditt barn?

    Supertråkig situation :(


    Nej, nej och åter nej

    Inom svensk rätt finns inte något uttryckligt förbud mot surrogatmödraskap, trots att det inte är tillåtet inom hälso- och sjukvården. Detta kommer till uttryck indirekt genom bland annat lagen (2006:351) om genetisk integritet 6?7 kap. Moderskapspresumtionen i Föräldrabalken (FB) 1 kap. 7 § är ytterligare en begränsning. Kvinnan som genomgår graviditet och föder ett barn där det befruktade ägget härstammar från en annan kvinna, anses vara barnets biologiska förälder. Detta har varit grunden för rättsligt föräldraskap inom svensk rätt. Kvinnan som föder barnet blir därmed automatiskt barnets rättsliga förälder, i denna kontext surrogatmodern. Detta oavsett om den tilltänkta modern låtit befrukta sitt eget, surrogatmoderns eller extern donators ägg (SOU 2016:11 s. 118). Avseende faderskap innebär biologin att barnet tillkommit genom befruktning med den mannens könsceller. Någon särskillnad kan inte dras mellan genetiskt och biologiskt faderskap i dagsläget.
  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 15:15
    #9
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 15:10:12 följande:

    Oj vilken situation.

    Precis som ovanstående skrivit : be om profesionell hjälp.

    Dessvärre har ju dina vänner rätt till barnet om det är mammas ägg och pappans spermier.

    Eller har du donerat ägg? Är det biologiskt sätt ditt barn?

    Supertråkig situation :(


    Nej, nej och åter nej

    Inom svensk rätt finns inte något uttryckligt förbud mot surrogatmödraskap, trots att det inte är tillåtet inom hälso- och sjukvården. Detta kommer till uttryck indirekt genom bland annat lagen (2006:351) om genetisk integritet 6?7 kap. Moderskapspresumtionen i Föräldrabalken (FB) 1 kap. 7 § är ytterligare en begränsning. Kvinnan som genomgår graviditet och föder ett barn där det befruktade ägget härstammar från en annan kvinna, anses vara barnets biologiska förälder. Detta har varit grunden för rättsligt föräldraskap inom svensk rätt. Kvinnan som föder barnet blir därmed automatiskt barnets rättsliga förälder, i denna kontext surrogatmodern. Detta oavsett om den tilltänkta modern låtit befrukta sitt eget, surrogatmoderns eller extern donators ägg (SOU 2016:11 s. 118). Avseende faderskap innebär biologin att barnet tillkommit genom befruktning med den mannens könsceller. Någon särskillnad kan inte dras mellan genetiskt och biologiskt faderskap i dagsläget.
  • Tiina8­7
    Äldre 18 Sep 15:18
    #10
    -1
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:08:35 följande:

    Vecka 12.

    Jag vill ha det här barnet, det är det enda jag känner....


    Det är ju inte ditt barn så självklart kan du inte bara behålla.
Svar på tråden Vill behålla barnet