Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Vill behålla barnet

Oj, vilken sjuk situation. Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag stulit (ah, det är så jag moraliskt ser på det) det här barnet. Speciellt då komponenten som hade varit från mig annars (ägget) faktiskt kommer från någon annan. Får ångest bara att läsa den här tråden.. Jag hoppas att du inte behåller barnet. Samtidigt förstår jag att du inte kan rå för dina känslor men samvetet och hjärnan säger verkligen nej.

Jag kan inte föreställa mig det sveket som dina vänner får erfara när och om du väljer att behålla ungen för dig själv. Känns helt fruktansvärt. Har inga ord!

• Anonym (J)
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-19 13:19:20 följande:
    Fast det där med att ts stulit barnet är ju en sanning med modifikation. Det finns ju många goda argument till varför avtal gällande surrogatmödraskap inte är giltiga. Det anses att det på förhand inte går att samtycka till att lämna bort ett barn som man planerar att bära samt att hela grejen innebär människohandel.

Det enda jag funderar på är barnperspektivet. Var skulle ett barn känna sig mest hemma? Hos sin genetiska moser eller hos sin biologiska moder? Utan att ha några fakta så tror jag att barnet skulle välja sin genetiska moder om hen hade den möjligheten.
    Ja, precis. Det är enligt min etik och moral (som är olika för alla) att stjäla framför allt väninnans barn vars ägg skapat det här barnet. Jag vet att det inte speglar vad som står i lagen. Men jag får så ont i magen av bara tanken på att man givit en del av sig själv, sitt ägg, i ändamål att äntligen få ett barn.. Så litar du på någon och denna "någon" blir gravid och sen fråntas man barnet som egentligen är skapat från sitt egna ägg. Så himla fruktansvärt. Mår illa! :(

Men i USA, t.ex, är det okej att modern ångrar sig och väljer att behålla barnet vid födseln om det är surrogatens ägg och någon annans spermier. Om det däremot inte är hennes egna ägg utan äggen och spermierna tillhör paret som surrogatmamman bär barnet för så är det juridiskt inte surrogatens barn. Kim Kardashian gjorde precis så med hennes senaste barn. Jag tycker att det ska vara så här med. :)
  • Anonym (J)
    Anonym (menfy) skrev 2018-09-19 14:33:38 följande:

Du har gått med på att ställa upp som inkubator till dina vänners barn. Ni hade (förmodar jag) ett avtal och var överens. Nu har du ångrat dig. 

Dina vänner har litat på dig, betalat pengar för IVF och det är kvinnans ägg du blev befruktad med. Ändå vill bryta avtalet och behålla barnet som ditt. 

Vilken smärta det barnlösa paret måste känna när de får reda på att de trots allt inte får behålla sitt barn. De har säkert hoppats i flera år och så dyker du upp och ni kommer överans om att du ska bära och föda deras barn. Ägget är din väns, tänk om barnet blir en kopia av sin mor? Hur kommer du att känna då? Och hur ska du förklara omständigheterna för barnet när det växer upp? 

Jag har själv fött barn och jag kan förstå att hormonerna ställer till det, men jag anser fullt och fast att barnet tillhör dina vänner och att du sviker dem på ett väligt grymt och förfärligt sätt. Sätt dig in i deras situation. 

Väldigt bra skrivet!!
  • Anonym (J)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-21 17:45:39 följande:

Du tror inte att jag redan mår dåligt nog!? Och det är för tusan deras ansvar också!

Varför är det deras ansvar? Bär och föd DERAS barn! Förstår att de blev rosenrasade på dig! Men att göra abort är för mig mer okej än att du väljer att behålla DERAS barn. Om jag varit kvinnan vars barn du bär vet jag inte vad jag skulle ha gjort.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-30 09:46:39 följande:

De är för tusan inte stulna!

Eh, jo. Du har avlat på en annans kvinnas ägg som du anser dig ha rätten att sno och behålla?
Svar på tråden Vill behålla barnet