Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vill behålla barnet

Anonym (lite salt) skrev 2018-09-19 00:17:53 följande:

Det du också behöver ta hänsyn till (ännu en anledning att prata med terapeut) är din relation till de tilltänkta föräldrarna. Är de ett random par från gatan? Eller står de dig nära? Är det tex släkt kan ju hela din relation till din familj förändras om du behåller barnet.

"Två vänner", skrev hon i TS...
  • Anonym (M)
    Tiina87 skrev 2018-09-19 00:54:52 följande:

Två vänner kan fortfarande vara två random personer som ts lärt känna under de senaste veckorna. Kanske också några veckor tidigare. Behöver ju inte vara vänner sedan 10 år tillbaka.

Vänner sedan 10 år? Det har jag inte sagt heller?

Men hon hade knappast skrivit "vänner" om det var ett random par på gatan, alternativt släktingar.
  • Anonym (M)

Så jäkla egoistiskt att abortera en annan kvinnas barn enbart pga sina egna egoistiska känslor. Förstöra flera andra liv för att man bara tänker på sig själv.

TS har inte blivit våldtagen, utan valt detta själv.

Har man satt fan i båten så får man ro honom i land...

• Anonym (M)
    Anonym (Av alla dumma kommentarer...) skrev 2018-09-21 11:05:32 följande:

Jag håller med. Hade de läst på lite innan så hade de insett att man inte bör be en barnlös kvinna att vara surrogat och att det är viktigt med kurators eller psykologkontakt som förberedelse.

Av TS berättelse får man intrycket att de kollade vad det kostar att göra på klinik, tyckte det var för dyrt och började fråga vänner och bekanta.

Var står det att TS är barnlös?
  • Anonym (M)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-21 19:19:55 följande:

Pga att du väntar fler än ett barn är risken stor att det blir kejsarsnitt. Vill du ha flera barn i framtiden? För om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet, och man brukar sällan rekommendera fler än tre kejsarsnitt.

Stämmer inte. Efter mitt första snitt var det inga problem att föda vanligt om jag ville det. Det var ingen läkare som bedömde något, utan i de allra flesta fall kan man föda vaginalt efter ett snitt.

Jag valde snitt igen och nu ska jag göra snitt nr tre. Jag hade fått föda vaginalt denna tredje gång om jag ville, men de avrådde från det.

Finns inga "måste".
  • Anonym (M)
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 19:45:55 följande:

TS, det finns absolut ingen möjlighet att de kan stämma dig om du gör abort eftersom du har full bestämmanderätt över din kropp och graviditeten är din att besluta över. Att det är någon annan kvinnas ägg som använts ger dem inte någon rätt att ställa krav, enligt svensk lag (utomlands kan det tyvärr se annorlunda). Om du väljer att föda har de heller ingen rätt till barnet eftersom det faktum att den andra kvinnan är genetisk mor (inte biologisk, det är den som bär barnet=du) inte spelar någon roll enligt lagen och som jag förstod det som att spermierna kom från ytterligare en donator så mannen har inte heller juridisk rätt till barnet. Så vad du än väljer så finns det ingen juridisk risk för dig.

Det du går igenom är en av anledningarna till att statliga utredningar kommit fram till att surrogatmödraskap inte ska vara lagligt i Sverige, vi kan inte lagstifta bort rätten till den egna kroppen under 9 månaders tid. Du har inget juridiskt ansvar gentemot dem, & personligen tycker jag inte du har något moraliskt ansvar att ?ge? dem barn heller, eftersom jag inte tycker det är etiskt att skaffa barn på det sättet (tycker inget negativt om någon som vill vara surrogat, bara om de som väljer att nyttja surrogat).

Varför tycker du inte att det är negativt att vara surrogat?

Det är väl väldigt negativt att vara surrogat, särskilt om man inte kan stå för sitt beslut sedan. Det har vi ju sett i denna tråden, inget positivt med att TS tog detta beslutet.
  • Anonym (M)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-21 21:30:48 följande:

Nej, det har du rätt i. Det finns inga "måste" och jag har inte använt det ordet heller. Det finns dock en risk, med tanke på att det är en tvillinggraviditet, att det kan bli snitt. 

Jag har aldrig beordrat någon att göra en abort. När jag märkte att ts började luta åt abort och hon själv nämner att hon inte klarar av den här graviditeten, och jag gissar på att hon inte har några bio-barn. Det är något jag tycker är galet, som jag skrev innan så bör en surrogatmor ha fött egna barn samt vara klar med barnafödande. 

Jo, du använde ordet måste.

Citetar dig igen: "om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet"
  • Anonym (M)

TS överväger alltså att hellre göra en sen abort på de två barnen hellre än att ge tillbaka dem till deras biologiska mamma efter födseln.

Ska inte TS ha barnen så ska ingen få ha dem, med andra ord.

Jävligt tragiskt!

• Anonym (M)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 15:18:16 följande:

Det jag tycker är lite konstigt med hela den här historien är att ägget är donerat. Varför kunde inte väninnan, som uppenbarligen har fullt normala ägg, blivit inseminerad med den anonyme spermadonator som TS säger användes? Även om hon skulle ha någon sjukdom eller liknande som försvårar/omöjliggör graviditet, så finns det ju en kvinna till i förhållandet (om jag förstått det rätt så handlar det om ett samkönat par), som antingen kunde genomgått "vanlig" IVF, eller fått sin parters ägg inplanterat. Det går inte riktigt ihop.

Partnern är en man, det handlar alltså om en man och en kvinna.
  • Anonym (M)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 23:19:14 följande:

Jag tycker nog att det är en väldigt fin språklig skillnad mellan "biologisk" och "genetisk" förälder. Nästan obefintlig, skulle jag vilja påstå, eftersom "biologisk förälder" per definition betyder att man delar gener med barnet. Jag har i alla fall aldrig hört "biologisk" användas på annat sätt.

Den juridiska definitionen är kanske tydligare, att den som bär barnet räknas som biologisk mor och blir automatiskt vårdnadshavare när det föds, men juridisk definition och språklig definition är inte samma sak.

Du får väldigt gärna länka till dessa "alla gällande definitioner". Inte för att jag är direkt skeptisk till vad du säger, utan för att jag är uppriktigt intresserad av vad jag missat(jag är lite av en språknörd).

Det stämmer som du skriver.

I Sverige räknas den som bär och föder barnet som biologisk mor, även om hon inte är biologisk mor egentligen.

Det står i lagen, men är alltså en juridisk definition.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-10-24 22:29:50 följande:

OT men ALLA dina inlägg jag sett har alltid bestått av en enda mening, kanske i sällsynta fall två korta meningar som bara tar upp en rad.. Med det inte sagt att vissa inte skulle vara bra, har plussat på en hel del.

En hemskt tråkig situation har verkligen uppstått här. Jag tycker att TS absolut ska följa sitt hjärta. Kan tänka mig att många som hävdar barnlösa parets rätt är sådana som är i, eller är rädda att hamna i en liknande situation. Man kan ju lika gärna se det som att kvinnan donerat ett ägg (2) till TS, då inget kontrakt finns.

Det tror jag inte alls att de är. I samma situation alltså. Man kan hävda någons rätt utan att vara i samma sits själv. Såklart.

Själv har jag fyra barn, och att anlita en surrogatmamma är så långt ifrån min verklighet som man kan komma...

Men tycker ändå att det är hur fel som helst av ts att behålla själv/abortera barnen.

Och jag tror verkligen inte att kvinnan ser det som att hon donerat ett ägg till ts!
Svar på tråden Vill behålla barnet