• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (MA)
    Tiina87 skrev 2018-10-28 10:31:30 följande:
    Självklart man man fortsätta ha sex eller fortsätta en graviditet trots att man ångrat sig. Men då får man skylla sig själv och inte klaga till omgivningen.

Vad är det för fler alternativ du anser finns?
    Att behålla barnet själv naturligtvis
  • Anonym (MA)
    Tiina87 skrev 2018-10-28 10:32:12 följande:
    Det är inte mina åsikter utan det är vad det de facto är. Just surrogatmödrarskap.
    stämmer inte
  • Anonym (,kljuhiyloti)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:15:16 följande:
    Men nej, det har de väl inte? Inte skickar man en bebis fram och tillbaka?
    Har inte läst allt, men är en av dem biologisk förälder till barnet så har barnet rätt till umgänge, får denne även gemensam vårdnad har denne rätt till sin föräldraledighet. 

Detta kan innebära att du behöver umgås med den andra föräldern omkring varannan dag, ett par timmar per gång tills barnet har en anknytning. Då kan denne ha barnet själv de timmarna. Det går bra att flaskmata alt att man har mellan två amningar. 
    När dina föräldradagar är slut kan det alltså bli så att den andra föräldern får ha ditt barn hos sig, antingen dagtid och så sover barnet hos dig eller dygnet runt. Även om det är en bebis på 6 månader. Inte ett ultimat scenario, men du bör vara beredd på det värsta. 

Vid ett års ålder (olika beroende på barn så klart, vissa kan börja tidigare, andra senare) kan man börja med en natts övernattning, om nu som sagt inte barnet bott hos den andre föräldern under dennes föräldraledighet. Då kan det vara lämpligare att ha tredagars byten för att sedan ev öka på till varannan v. 

Allt detta, att dela föräldraskapet, med två personer som antagligen är väldigt bittra och besvikna på dig. 

Sök hjälp för detta genast. 
  • Tiina87
    Anonym (MA) skrev 2018-10-28 10:51:07 följande:

Att behålla barnet själv naturligtvis

Och ha sex utan att man vill?behålla ett barn utan att man vill?

Ja, då får man skylla sig själv och sluta klaga till omgivningen.
  • Tiina87
    Anonym (MA) skrev 2018-10-28 10:53:19 följande:

stämmer inte

Jo, surrogatmödrarskap är precis vad detta är.
  • Anonym (MA)
    Anonym (Eva) skrev 2018-10-28 10:35:22 följande:
    Hur kan du inte se att det är dina åsikter trots att så många försöker förklara det för dig. Normalt sett är den genetiska modern och den biologiska modern densamma. i och med att embryo nu kan placeras i en annan kvinna uppstår en ny situation. Jag skulle säga att det är en komplex fråga där man kan tolka föräldraskapet på olika sätt. När det gäller den svenska lagen finns dock inga tveksamheter. Du tycker på ett sätt och det har du rätt att göra men det är fortfarande bara din åsikt.
    Om viljan (och kanske förmågan?) till insikt saknas blir det svårt för människor att ta in faktiska förhållanden och det blir lätt att man framhärdar i sin ståndpunkt på gränsen till det absurda 
  • Anonym (,kljuhiyloti)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-10-27 10:28:45 följande:
    Sin förälder och vår släkt.
    Ok, läste allt du har skrivit nu. Barnen är inte dina alls, rent biologiskt, så risken är att du inte får behålla dem om de bestämmer sig för att stämma dig på vårdnaden. 

Ditt agerande har gett de som inte vill godkänna surrogatmammor vatten på sin kvarn, att surrogatmamman inte vill ge bort barnen är en av argumenten emot.

Jag förstår dina känslor, men jag tycker att du gör fel. Jag skulle själv aldrig ställa upp på att bära någon annans barn för jag vet att jag riskerar att hamna i din sits. 

Vem barnen ska få träffa är inte upp till dig att bestämma. Den biologiska mamman kan träffa vem hon vill under sin tid med barnen. Att du flyttar är en försvårande omständighet och gagnar dig inte i en ev vårdnadstvist. 

Jag hoppas detta blir bra i slutändan, för barnens skull. Med det menar jag inte att jag tror att du blir en dålig mamma, men du skapar en dålig situation för dem genom ditt agerande. 

• Anonym (,kljuhiyloti)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-10-27 10:28:45 följande:
    Sin förälder och vår släkt.
    Ok, läste allt du har skrivit nu. Barnen är inte dina alls, rent biologiskt, så risken är att du inte får behålla dem om de bestämmer sig för att stämma dig på vårdnaden. 

Ditt agerande har gett de som inte vill godkänna surrogatmammor vatten på sin kvarn, att surrogatmamman inte vill ge bort barnen är en av argumenten emot.

Jag förstår dina känslor, men jag tycker att du gör fel. Jag skulle själv aldrig ställa upp på att bära någon annans barn för jag vet att jag riskerar att hamna i din sits. 

Vem barnen ska få träffa är inte upp till dig att bestämma. Den biologiska mamman kan träffa vem hon vill under sin tid med barnen. Att du flyttar är en försvårande omständighet och gagnar dig inte i en ev vårdnadstvist. 

Jag hoppas detta blir bra i slutändan, för barnens skull. Med det menar jag inte att jag tror att du blir en dålig mamma, men du skapar en dålig situation för dem genom ditt agerande. 

• Anonym (MA)
    Tiina87 skrev 2018-10-28 11:01:53 följande:
    Och ha sex utan att man vill?behålla ett barn utan att man vill?

Ja, då får man skylla sig själv och sluta klaga till omgivningen.
    Ingen har sagt att någon ska ha sex utan att man vill. Försök att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan behålla barnen för att man vill. TS har valt att behålla barnen och uppfostra dem själv, förmodligen för att hon känner att det är bästa lösningen för henne
  • Anonym (MA)
    Tiina87 skrev 2018-10-28 11:02:38 följande:
    Jo, surrogatmödrarskap är precis vad detta är.
    Enligt svensk lag är det kvinnan som burit fram och fött barnet som är mamma till barnet oavsett genetiskt ursprung. Dina åsikter kan inte ändra på det
Svar på tråden Vill behålla barnet