• Anonym (Utflyttaren)

Skiljsmässa boende

Jag och min man ska skiljas. Tanken är att han ska bo kvar i huset och jag ska flytta.
    Vi har två barn, 6år kille och 8år tjej. Jag har inte körkort så vill bosätta mig så nära skola och barnens kompisar som möjligt för att göra vardagen lättare.

Problemet är att det verkar svårt att få en trea i närheten. Två verkar lättare. Men hur länge är det ok att de delar rum? Tänker mig att jag får sova i vardagsrummet och de delar sovrummet. Om jag väl tar en två försvinner ju mina ködagar och jag får det svårare att hitta något större. 

Hur gör man när man går isär. Hur bestämmer man vilka av barnens saker som ska följa med hem till mig och vilka som ska vara kvar hos pappan? Delar man på ytterkläder eller hur gör man?

Så många tankar som jag försöker reda ut när jag redan känner mig så trasig!

• Svar på tråden Skiljsmässa boende
  • Anonym (Utflyttaren)

Ingen som har några råd?

• LFF

De får väl dela rum så länge som det tar tills du hittar en större lägenhet att byta till.

Vad gäller saker etc så får ju du och exet komma överens om hur ni ska dela på det hela eller om ni ska dela på kostnaden för att köpa nytt till det ena boendet.

• LFF

Finns det ingen intern kö för byten inom bostadsbolaget? Eller så får ni bo tillsammans en tid även om ni är separerade på pappret tills det kommer en lägenhet som du kan ta.

• Deceree1

Jag har det exakt som du. Slösa inte bort din köpäng på nåt som du tänker är varaktigt. Då blir som sagt av med poängen. Försök att hitta privata hyresvärdar där du bor och bo så länge i tills du blir erbjuden en trea. Facebook- grupper kan du kolla i, sätt in annons på blocket och sätt upp lappar i affärerna.men stå kvar i kön. Den dagen du blir erbjuden en trea så byter du bostad. Poängen försvinner men då har du förhoppningsvis hittat rätt trea för er.

• MissMagnolia

Se till att ha det skriftligt med byten, högtider mm. Även om ni kommer överens nu är det lätt att det skär sig i framtiden.

Något som missades mellan min sambo och hans ex så allt har bråkats fram efterhand när de kommit på saker som de inte tycker funkar rättvist. Bättre att förebygga tycker jag :)

Vi har skriftliga avtal för högtider och lov, vilka dagar och vilka tider det byts på.

Hur vi gör med födelsedagen är också med.

Semestrar har vi varannan vecka så där har vi inget avtal. Vi har hittills varit flexibla mef att byta helger mm vid resor. Skönt när sånt funkar :)

Ytterkläder delar vi på till viss del, regnkläder som hänger i skolan, stövlar, vardagsjacka (skaljacka), overall, vardsgsskor, vinterkängor.

Sen köper vi själva sandaler, andra skor och ytterplagg vi vill ha för att vi tkr de är fina, mössor, vantar, underställ, fleece, gympakläder.

Men det gör ni som ni vill, vi tycker det är bökigt att skicka saker emellan.

Frisör varannan gång

Fritidsaktiviteter som båda vill att barnet deltar i betslar vi hälften var

Vaccinationer inför resor hälften var om det är ?bestående? vaccinationer..

• Susan

Vi delar på ytterkläder när det kommer till kostnad, bättre en dyr (läs kvalitetsjacka) än 2 halvkassa. Även vinterstövlar. Thermobyxor. Sånt lite dyrare. Sen delar vi bara på vad vi
    anser vi ska dela på, tex frisör, kalaspengar osv. Har ett grymt "förhållande" nu mot när vi var tillsammans :) Varannan julafton och Midsommar. Resten har vi dialog om. Farmor o farfar o mormor o morfar hjälper "båda sidor" om det behövs tex passning.

• Susan

Ps: VI har aldrig behövt något skriftligt, känns skönt! :) Båda kommer på tex fotbollscup, annan träning etc :) Barnen kan säkert dela rum ett par år ;)

• Anonym (Utflyttaren)

Bor i uppsala och står i förmedlingskö för alla bolag. Har inte världens bästa inkomst så har svårt med de privata då de kräver en högre inkomst. Allmännyttan har inga sånna krav så det är ju där jag kan anmäla intresse.

• AndreaBD

Det går ju att göra om en lägenhet, så att det funkar. Jag sov också i vardagsrummet efter skilsmässa. Först köpte jag en begagnat högsäng. Sedan tyckte jag ändå att det inte var så bra och då köpte jag en sängstativ. Jag tror inte man får sätta en länk för sånt då det ses som reklam, men googla på sängstativ så ska du se. Man skruvar den på madrassen och sen kan man fälla upp det mot väggen. Man kan ju ha nån duk/gardin om man vill dölja den. Men i alla fall är det bara att fälla upp och sedan ligger den platt mot väggen.

• Susan

Har du kollat "privat-privat" dvs ibland hyr en person ut en del av sitt hus, ibland har de en liten tillbyggd lgh till o med. Jag hyrde en sån, krävde bara fast inkomst och deposition Fast inte i Uppsala men känner till Uppsala lite. Men sen skall det ligga bra till också, det är kanske svårare om det är Centralt du letar bara svårt lycka till!

• Anonym (Utflyttaren)
    AndreaBD skrev 2018-09-19 14:09:30 följande:

Det går ju att göra om en lägenhet, så att det funkar. Jag sov också i vardagsrummet efter skilsmässa. Först köpte jag en begagnat högsäng. Sedan tyckte jag ändå att det inte var så bra och då köpte jag en sängstativ. Jag tror inte man får sätta en länk för sånt då det ses som reklam, men googla på sängstativ så ska du se. Man skruvar den på madrassen och sen kan man fälla upp det mot väggen. Man kan ju ha nån duk/gardin om man vill dölja den. Men i alla fall är det bara att fälla upp och sedan ligger den platt mot väggen.

Låter ju smart med sängstativ. Tack för tipset!

Någon som har en bra ide jur man delar av ett sovrum så det blir två i en hyreslght?
  • Anonym (Utflyttaren)
    AndreaBD skrev 2018-09-19 14:09:30 följande:

Någon som har en bra ide jur man delar av ett sovrum så det blir två i en hyreslght?
  • AndreaBD
    Anonym (Utflyttaren) skrev 2018-09-19 14:53:26 följande:

Jag menade inte dela egentligen, utan att du sover i vardagsrummet..... Just det... då är det fortfarande bara ett rum till barnen. Men man kan ju ta det största rummet och ställa en stor hylla som rumdelare. Då ser de inte varandra om de inte vill. Däremot hör man förstås allt. Det finns säkert tips på nätet. Ikea har ju faktiskt också ofta bilder på smarta lösningar, även sånt som delar ett rum i mitten har jag sett någon gång.
Svar på tråden Skiljsmässa boende