• Anonym (Jag)

Får jag halva?

Jag och min man ska köpa hus, han vill stå själv på kontraktet, enligt honom har det med lånen att göra eftersom jag inte har någon egen inkomst. Det är hans insparade lön som bekostar köpet.

Om vi skulle skilja oss senare, visst har jag rätt till halva värdet då även om huset står på honom? Det är väl bara för sambos det är viktigt att förtydliga sånt? Vill försäkra mig att jag inte missförstått något.

• Svar på tråden Får jag halva?
  • Anonym (Typ)

Ja, om ni inte har avtalat annat så ingår huset i ert giftorättsgods vid en eventuell skilsmässa, det är dock inte alltid samma sak som att du per automatik får halva husets värde i handen.

Eftersom din man är gift kan dock banken krångla och kräva att han om han står ensam låntagare också står som ensam ägare till huset och då behöver ni avtala bort din rätt till huset eller gå till en annan bank.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Typ) skrev 2018-09-19 13:52:41 följande:

Ja, om ni inte har avtalat annat så ingår huset i ert giftorättsgods vid en eventuell skilsmässa, det är dock inte alltid samma sak som att du per automatik får halva husets värde i handen.

Eftersom din man är gift kan dock banken krångla och kräva att han om han står ensam låntagare också står som ensam ägare till huset och då behöver ni avtala bort din rätt till huset eller gå till en annan bank.

Va? Varför det?
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-19 13:58:58 följande:

Va? Varför det?

Det biten ang. banken? Det är för att de vill att samma person som är skyldig dem pengar också äger säkerheten fullt ut. Annars kan han ju bara belåna "sin" del av huset.
  • Anonym (Besserwisser)

Det är möjligt att banken i det fallet kan kräva att han står som ensam ägare, men de kan naturligtvis inte kräva att TS ska avtala bort sin del genom ett äktenskapsförord! Det har banken inte med att göra!
    Att stå som ensam ägare är inte samma sak som att värdet inte ska delas vid en skilsmässa.
    Var och en äger sina egna saker under äktenskapet och har rätt att behålla dem vid en skilsmässa. För de saker som är giftorättsgods ska dock värdet delas rättvist, dvs om mannen vill behålla huset själv efter skilsmässan så måsta han ersätta TS med halva nettovärdet (marknadsvärde minus lån). Bankens säkerhet påverkas inte av detta.
  • Anonym (G)
    Håller med
  • Anonym (Jag)

Så jag kan tryggt låta honom stå på alla papper?

• Anonym (h)

Hur menar han att det har med lånen att göra? Har han pratat med banken?
    Jag och min man står som ägare 50% var men han står själv på lånen. Det var inga konstigheter alls.

• Anonym (Jag)
    Anonym (h) skrev 2018-09-19 20:41:00 följande:

Hur menar han att det har med lånen att göra? Har han pratat med banken?

Jag och min man står som ägare 50% var men han står själv på lånen. Det var inga konstigheter alls.

Han påstår att jag kan dra ner säkerheten eller nåt sånt iom att jag inte har inkomst. Att han ?står för flera?...
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-19 20:32:59 följande:

Så jag kan tryggt låta honom stå på alla papper?

Den enda eventuella nackdelen är att han förmodligen har större rätt än du att behålla huset vid en skilsmässa. Om det sker så måsta han ändå lösa ut dig med halva nettovärdet (marknadsvärdet minus lån minus fiktiv mäklarkostnad).

Det är fel att förutsätta att han måste stå som ensam ägare. Ni bör tillsammans diskutera med banken så att även du får veta vad de har för krav.
    Jag ser inte att banskens säkerhet påverkas att att du står som ägare eller är medlåntagare. Däremot kan bankens kalkyl av betalningsförmågan påverkas, men det bör du få höra direkt från banken och inte genom din man.
    Bankerna vill gärna låna ut, men de är nu ganska strikta med att följa sina interna kalkyler för betalningsförmåga, men det kan skilja mellan olika banker.
  • Anonym (h)
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-20 11:16:16 följande:
    Därför att det blir hennes hem också? Och för att de verkar ha gemensam ekonomi?

Det dummaste en kvinna kan göra är att ge sig i lag med en man, tvingas ge upp sin karriär och slita gratis hemma och sedan DESSUTOM avtala bort sina äktenskapliga rättigheter.
    Exakt så.

Vi har ingen aning om deras liv. Skulle han tycka att hon var en parasit skulle han inte vara gift och köpa hus ihop med henne. Kan vara allt från att han vill att hon ska vara hemmafru till att hon är kroniskt sjuk utan ersättning - oavsett är det skit samma för oss, vi ska bara svara på frågan utan att väga in egna antaganden och åsikter.
Svar på tråden Får jag halva?