• Anonym (Snigel)

Törs jag boka in mig på husvisning...

Jag har just nu en sådan fruktansvärd beslutsångest!

Jag orkar inte längre med den arbetsnarkoman som jag lever med så jag har bestämt att jag vill flytta. Han kommer aldrig att inse att han skitit i det blå skåpet för han är alltid ursäktad för sin frånvaro och sitt beteende för han jobbar ju...

Jag kan lika gärna leva ensam eftersom jag ändå för göra allting själv. Allt ifrån trädgård, bilskötsel, barnens skolgång och deras fritid och hushållssysslor. Det jag inte tar tag i blir aldrig gjort. Om det inte rör jobbet så klart...
    Och jag är ju ändå alltid ensam eftersom han arbetar hela tiden och är han inte frånvarande fysiskt så är han det psykiskt och sitter alltid med telefon och mail och annat oavsett vad vi gör. Han är inte ledig en enda heldag någonsin då han stänger av mobil och dator en hel dag. Inte ens på vår semester...
    Jag sitter alltså ändå alltid ensam kvällar, helger och semestertider.
    Enda fördelen att bo tillsammans är att jag sparar pengar...

För att jag ska kunna flytta behöver jag byta jobb och jag har just nu en intervju inbokad nästa vecka.
    Nu i helgen är det visning på ett hus som ser bra ut och ligger skapligt till där jag kan tänka mig att bo och det blir smidigt med barnens skolgång och även framtida bussförbindelser för vidare utbildning osv.

MEN nu mesar jag i vanlig ordning! Jag velar och törs inte riktigt boka mig för visningen...
    Maken kommer säkert undra vart jag tar vägen och jag är en dålig lögnare och jag tycker att han har haft så många år på sig att fatta läget, så jag orkar inte bråka igen kring detta!
    Huset är kanske ändå inget att ha och jag får kanske inte jobbet, så då blir jag ju kvar ett tag till...

Nästa puck är att när jag går blir det skapligt dyrt för honom att lösa ut mig ur vårt gemensamma liv...
    Vad händer om han sätter sig på tvären för den sakens skull? Att jag inte får loss några pengar att ha till insats på huset på väldigt lång tid?

Hur har ni andra gjort? Har ni först bestämt er tillsammans och sedan letat hus när allt det ekonomiska är uppgjort? Lägenhet är inget alternativ!
    Jag vill liksom få till snabba beslut och iväg, NU!

• Svar på tråden Törs jag boka in mig på husvisning...
  • kioskvältare

Han är ju inte hemma på helgerna skriver du, så då vet han väl inte om du kilar iväg på en visning?

Sen låter det väl lite snabbt att tro att du skulle kunna köpa det här huset ändå om du är beroende av pengar från bodelningen till det? Bodelningar kan ta tid, även utan trilskande.

• Anonym (C)

Klart du ska gå på visningen.
    Men - varför så hemlighetsfull?
    Varför inte vara öppen med att du söker både jobb och egen bostad?

Det gynnar ju knappast ett framtida gott samarbete kring barnen att hålla på så här?

• BuoBä

Har du råd att lösa ut honom från det nuvarande huset? I så fall är det väl enklare att du packar hans väskor och ställer dem på trappan, och bor kvar med barnen.

• Anonym (Snigel)
    kioskvältare skrev 2018-09-20 10:34:14 följande:

Han är ju inte hemma på helgerna skriver du, så då vet han väl inte om du kilar iväg på en visning?

Sen låter det väl lite snabbt att tro att du skulle kunna köpa det här huset ändå om du är beroende av pengar från bodelningen till det? Bodelningar kan ta tid, även utan trilskande.

Han ser säkert bilen eller ringer och undrar över något...

Pengarna finns i princip redan så han kan ge mig dem i handen idag och sedan löser vi det praktiska innan årsskiftet, så det är egentligen inget problem.
  • Anonym (Net)

Men varför smussla? Kan du inte berätta att du vill separera så att ni båda har möjlighet att fixa ?ert? praktiska? Han kanske inte vill bo kvar i huset ni bor i nu, t ex?

• Anonym (Snigel)
    BuoBä skrev 2018-09-20 10:40:54 följande:

Har du råd att lösa ut honom från det nuvarande huset? I så fall är det väl enklare att du packar hans väskor och ställer dem på trappan, och bor kvar med barnen.

Det är inte aktuellt eftersom det är hans. Självklart tycker jag att det är orättvist att jag ska behöva lämna det jag byggt upp i hans hem för han har ju inte gjort många knop, men nu är det så.
    Vi har dock andra affärer och fastigheter ihop så jag går inte lottlös.
  • CitronTulo

Det du måste börja med är väl att informera din partner om att ni ska skilja er??

Innan du kan köpa hus behöver väl även bodelning m.m. vara klart så att både du och banken vet vad du har för pengar att röra dig med?

• Anonym (Snigel)
    Anonym (C) skrev 2018-09-20 10:40:22 följande:

Klart du ska gå på visningen.
    Men - varför så hemlighetsfull?
    Varför inte vara öppen med att du söker både jobb och egen bostad?

Det gynnar ju knappast ett framtida gott samarbete kring barnen att hålla på så här?

Hemlighetsmakeriet grundar sig nog mest på att jag alltid fått klara mig själv genom hela livet sedan jag var liten.
    Aldrig fått någon stöttning eller uppmuntran för någonting. Ingen har någonsin sett mig.
    Varför då dela saker med andra när de ändå inte är glada för min skull?

Får jag inte jobbet så är det inte ett misslyckande jag måste visa för andra och samma med huset om jag inte berättar för någon vad jag gör så är det inte ett offentligt misslyckande.

Och skulle jag säga något så kan jag sätta 1.000 spänn på att det kommer en massa negativa åsikter och kommentarer ifrån höger och vänster och jag blir åter nedtryckt i skorna och får höra att jag bara inbillar mig allt. Det är väl bra att han jobbar istället för att sitta hemma och spela tv-spel... Om du bara visste vad jag önskar att han hade en vanlig anställning på ett vanlig jobb med fasta arbetstider.

Sist jag var rasande och ville flytta så stod hans mamma i köket och tyckte att jag skulle skärpa till mig. Man skiljer sig minsann inte...
    Maken låtsas lyssna, men efter 2 veckor är allt som vanligt och han är totalt frånvarande.
    Vi har gått i familjeterapi i 2 omgångar, men det hjälper ju inte eftersom han jobbar och det är väl alltid okej? Vad kan vara fel med det liksom?

Jag är så trött på orden"det tar jag senare" så jag kräks!

Nu har han varit frånvarande alla dagar i 4-5 veckor. Han har sovit bredvid mig och så han kanske sagt hej då på morgonen vid 6-7-tiden och sedan sagt hej när han kommit hem kl21-23 om jag inte redan somnat. Vi har kanske sett varandra några gånger när vi druckit kaffe kl9. Kommer han hem innan jag har somnat så pratar/umgås han ändå inte med mig utan sätter sig på kontoret och jobbar. Och så förstår han inte alls varför jag inte vill vare sig ha sex eller hångla med honom! När jag påpekade hans frånvaro så hade han mage att bli sur.
    Och det gör mig ännu mera förbannad. Jag ska gå hemma som någon jävla pass-upp och sköta allt och så ska jag ställa upp på sex när han orkar ta sig 5 minuter för det... Näver!

• Anonym (Snigel)
    CitronTulo skrev 2018-09-20 10:56:36 följande:

Det du måste börja med är väl att informera din partner om att ni ska skilja er??

Innan du kan köpa hus behöver väl även bodelning m.m. vara klart så att både du och banken vet vad du har för pengar att röra dig med?

Pengarna är inte ett problem.
    Det går att ordna med hus innan bodelning och så tar jag resten när allt är klart.
    Bara att räkna av de pengar jag fått som jag köpt hus för.
    Behöver inte ha hela huset på en gång utan det räcker med 1,5 milj så länge och så kan jag lösa resterande när bodelningen är klar

• annabellelee

Visst kan du gå på visning, men har du inte pengar till insats så gör du ju det mest för att reka prisläget.

Insatsen betalas ju när huset överlåts, dvs om 3 månader (eller tidigare eller senare om köpare/säljare kommer överens om annat). Tror du verkligen att era pengar är uppdelade och bodelningen genomförd redan då? Speciellt som du inte ens vågar berätta att du ska på visning?

Svar på tråden Törs jag boka in mig på husvisning...