• Jsv17

Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan

Men snälla alla ettåringar sitter ju inte och gråter hela dagen, det hade ju varit ohållbart både för barn och personal. (Har arbetat i förskola) Jag är absolut inget fan av att lämna tidigt på förskolan, kommer själv ha min son hemma till han är minst 2år, förmodligen 3år, just för att jag har den möjligheten ekonomiskt och då tar jag den. Men de flesta förskolor är faktiskt bra och med en ordentlig och bra inskolning går det för det mesta bra, så hade jag varit tvungen är det inget jag mått dåligt över.

Tror definitivt inte föräldrar lämnar sina barn för att de ?inte vill vara med dem? utan för att man har ett jobb man måste gå till och även om man har pengar så kanske man är beroende av sitt arbete för att fortsätta att ha pengar, de stora husen och de fina bilarna i de välbärgade områdena betalar inte sig själva de heller.

I vissa, få fall, så blir det riktigt jobbigt och man har en ettåring som på riktigt gråter hela dagen och då får ju pedagoger och föräldrar tillsammans försöka hjälpa barnet, man kanske får gå tillbaka lite och göra om inskolningen på ett långsammare sätt exempelvis eller om det på något sätt är möjligt faktiskt ta hem barnet och vänta lite med förskola då barnet kanske faktiskt inte klarar av den separationen just nu. Tror det är en ytterst liten procent föräldrar som lämnar en liten gråtandes ettåring, som inte bara gråter vid lämning utan HELA dagen med gott samvete eller som inte gör allt i sin makt för att lösa det.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Erla skrev 2018-09-21 08:37:11 följande:

Min dotter är ett nu och skulle älska förskolan! När vi är iväg och leker i större barngrupper ser hon knappt efter mig. Full fokus på alla andra barn bara och är även väldigt nyfiken på andra vuxna. Hon kan både gå och äta själv. Förstår mycket, men kan inte säga så mycket ännu. Just nu känner jag mig som en dålig mamma som INTE har henne på förskolan. Hon skulle verkligen behöva umgås i barngrupper oftare än vad hon idag gör (en dag i veckan). Vissa ettåringar skulle kanske inte skolas in så tidigt, men många ettåringar vill och behöver träffa barn.

Sedan finns det ju de föräldrar som försöker få ihop ekonomin och andra familjer där den ena föräldern inte är villig att vara föräldraledig alls. Det är orimligt att en av föräldrarna ska vara hemma obetalt eller med väldigt dåligt betalt, för att den andra inte vill vara hemma alls med barnet. Det finns också de som inte mår bra att vara borta från sitt jobb och det lider barnet av mer än av att gå på förskola. Jobbar inom skolvärlden och träffar sällan på jätteledsna ettåringar. Däremot har jag träffat på måånga ledsna två- och treåringar. Speciellt om de nyligen skolats in.

Vill bara säga till dig, då jag träffat så många föräldrar som uttryckt sig liknande (arbetat inom barnomsorg både i förskola och privat som nanny i många år) att din dotter så ohämmat ger sig in i leken och fokuserar på de andra barnen och vuxna är just för att hon är trygg, trygg i vetskapen att hennes mamma dyker upp när hon behöver henne. Hon har en trygg anknytning till dig, och säkert också en utåtriktad nyfiken personlighet. Du är absolut inte en dålig mamma som inte har henne i förskola, allt du berättar tyder snarare på att du gjort ett fantastiskt jobb som skapat denna trygga nyfikna individ. Många föräldrar tror när de barnen runt året börjar bli aktiva och nyfikna på omvärlden att de behöver stimulansen från en barngrupp, och absolut men det är inget man inte kan tillgodose själv, och dessa kortare stunder några få ggr i veckan är förmodligen alldeles lagom för att det ska fortsätta vara spännande och kul. Finns massor med andra sätt också att stimulera så små barns nyfikenhet. De behöver inte förskola, som jag sagt ovan vi har bra förskolor (de flesta) och man kan tryggt lämna sina barn där och de har det bra, men ingen kommer efter åren i mitt arbete ändra min uppfattning att en ettåring behöver definitivt inte förskolan, som sagt de far inte illa av den (också här gäller det de flesta och inte alla) men de har inget behov av den så tidigt.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan