• M365

    Rädd för sex som gravid

    Är det vanligt att kvinnor/tjejer känner sig rädd för att ha sex när de är gravida?

  • Svar på tråden Rädd för sex som gravid
  • JLES

    Jag tror nog att det är vanligt av olika anledningar. :) Jag vet inte om rädsla är rätt ord men det är nog ganska vanligt att kvinnor kan vara lite restriktiva och rädda för sex vid graviditet trots att det inte något farligt. Däremot är det jätteviktigt att båda parter har god hygien och så.

    Andra kan ju tacka nej till sex och vara restriktiva för att de kanske är sköra och torra (mycket vanligt), att de känner sig tunga, att magen är i vägen osv. :)

  • JLES

    Jag är själv restriktiv när det gäller sex just nu och har sex kanske 1 gång per vecka max. Det är inte för att jag är rädd men för att jag nu som höggravid, vecka 38, känner mig ganska okåt och endast fokuserad på att sätta det här barnet till världen, haha.

    Jag har också sköra slemhinnor och har haft det sen vecka 30 typ. Jag får inte samma lubrikation vilket leder till att det ofta svider under och efter samlag för mig. Dessutom känns det som om magen är i vägen hur vi än gör.. 

  • M365

    Tror hon känner att hon inte vill påverka graviditeten negativt...

  • Anonym (.)
    M365 skrev 2018-09-22 22:35:55 följande:

    Tror hon känner att hon inte vill påverka graviditeten negativt...


    Hur skulle det kunna påverka graviditeten negativt?
  • M365
    Anonym (.) skrev 2018-09-22 22:37:09 följande:

    Hur skulle det kunna påverka graviditeten negativt?


    Kanske föreställningen av att penetrationen skulle skada..
  • Anonym (Ellie)

    Jag var aldrig rädd för att ha sex när jag var gravid men jag mådde illa mest hela tiden och var sjukt trött jämt. Somnade typ kl 19.00 varje kväll så det blev knappt nåt sex under graviditeterna. :/

  • Anonym (Orgasm)

    Min fru var rädd för orgasmen. Att den kunde skada på något vis. När vi väntade vårt första hade hon inte börjat få orgasm ännu, men då kände hon sig allmänt osäker så vi slutade med sex ganska tidigt. Före andra graviditeten fick hon ganska kraftiga orgasmer och vågade därför inte ha samlag när hon var gravid. Tredje gången tog hon det mera avspänt och vi hade sex kanske en gång per månad i snitt, fram till en månad före.

Svar på tråden Rädd för sex som gravid