Referat text
Jag är gymnasielärare så jag skriver utifrån kraven i Svt1. Där skulle inte källhänvisningar i början av texten varit tillräcklig. En källhänvisning ska ange Vem? Vad? Var? och När? en text är publicerad. Du behöver komplettera (om inte läraren har kört en förenklad version förstås). Plus att du har gott om referatmarkörer, dock byter Eberhard namn till Bernard i mitten av texten. Bra att du varierar sägesverben.
Du visar förståelse för grundtexten, tex :"Eberhard förklarar att orsakerna är multifaktoriellt, men lyfter fram att de beror på att vi lever i en värld där vuxna är rädda" - här visar du vilken förklaring författaren tror mest på.
Det finns en del språkliga problem i texten, tex i meningen jag citerade ovan (syftningsfel), och i textens tredje stycke (meningsbyggnad adel). Läs igenom och finslipa.
En viktig faktor när man bedömer referat är att texten är självständig, dvs att du inte använder ord och formuleringar som ligger nära ursprungstexten. Här kan jag inte bedöma eftersom jag inte läst originaltexten, och därför kan jag inte avgöra hur bra din text är. En annan faktor är att du verkligen lyft fram textens kärna, och det kan jag inte heller avgöra.
Jag kan alltså inte säga hur bra texten är, men den har flera fördelar och en del förbättringsarbeten.