• Anonym (Right)

Vad tycker du om barnlösa män efter 40?

Alla kompisar har barn nu. Senast en jämnårig, 46 år.
    Man ska inte jämföra sig, men det hugger till lite.
    Men vad gör man, om man inte träffar rätt?
    Sett många tjejer i min ålder och äldre som inte har barn.
    Många verkar helt normala. Vad nu det betyder.
    Det är väl lite känslan bara, att det är mest vanligt att man skaffar barn.
    Men man kan ju inte bara skaffa barn. Ska vara med nån man vill leva med.

• Svar på tråden Vad tycker du om barnlösa män efter 40?
  • Anonym (mamma)

Eftersom det inte var helt självklart för mig att skaffa barn så tänker jag absolut ingenting om män (eller kvinnor) över 40 utan barn. Givetvis tråkigt om de faktiskt ville ha barn men inte fick några av någon anledning, men jag har själv flera 40+ i min umgängeskrets som är frivilligt barnfria. Skulle jag själv leta efter en ny man så tar jag hellre en barnfri än en med barn.

• Anonym (A)

Inget, så länge det inte är en av alla de där före detta runtliggarna på dejtingsajter som nu försöker hitta en bra, ung tjej att bilda familj med. "Jag har tröttnat på engångsligg och korta relationer, nu är jag redo att träffa den rätte och bilda familj" eller "jag har lekt klart och letar efter kvinnan i mitt liv" är saker de brukar skriva. Att de tror att jag som ung och deras ögon bra (aldrig legat runt, festar inte, röker/snusar inte, trogen, seriös, inga barn sen innan) skulle vara intresserad av dem är bara pinsamt.

• Anonym (H)

Det enda jag tänker är nog bara att antingen har personen inte funnit rätt person eller så vill han helt enkelt inte ha barn. Tänker absolut inget negativt..

• sextiotalist
    Anonym (Right) skrev 2018-09-23 13:36:50 följande:

Inget speciellt, en del har inte hittat den personen de eventuellt vill ha barn med, andra är inte intresserade av att ha barn.
    Jag har barnlösa vänner, de flesta av dom har aktivt tagit beslut att inte ha barn (både män och kvinnor)
  • Anonym (sorg)
    Anonym (Right) skrev 2018-09-23 13:36:50 följande:

Jag skulle inte tänka något speciellt om det. Alla vill inte ha barn. Men om det vara en man som velat ha barn men inte fått barn av nån anledning så skulle jag känna med den personen. Det är en sorg att vilja ha barn men inte få några.

Ur förhållandesynpunkt skulle jag kanske välja bort den mannen, det beror ju lite på personligheten. Men en vuxen person utan barn är lite annorlunda än en person som har barn. Det finns en annan mognad, en förståelse för hur det är att ha barn, känslorna som man har för barnen, viljan att sätta barnen först, en mindre egocentrerad syn på livet. En barnlös man som förstår det - absolut! En barnlös man som inte förstår och inte vill leva sitt liv med hänsyn till mina barn - nej tack. 

Om mannen skulle vilja ha egna barn så skulle det inte bli med mig. Jag är helt färdig med barnafödande och småbarn och skulle inte kunna tänka mig att få fler barn även om drömkillen önskade det. Men då fick det ju vara hans val vilket som var mest värt. 
  • annabellelee

Jag har rätt många sådana vänner, som bara inte träffade någon att skaffa familj med. De är alla trevliga, roliga och intressanta män, så jag tänker inget speciellt.

Mer än att det var synd att de inte fick barn, för de skulle blivit bätte fäder än många pappor jag känner.

• Anonym (lina)

Jag är själv barnlös över 40, så jag tycker så klart inte att det är konstigt.

• Anonym (pappa)

Jag tänker ingenting. Möjligtvis tycker jag synd om honom om han har uttryckt att han vill ha barn. Det är inte alls lätt för en man att skaffa barn på egen hand. Faktiskt är de helt omöjligt i Sverige idag.

• Tom Araya

Du är som jag och jag tycker att jag är helt normal. Glad

Någonstans kring 30-årsåldern bestämde jag mig för att inte skaffa barn efter 35, eftersom jag själv är sladdbarn och hade föräldrar som var gamla, vilket jag alltid upplevt som lite tråkigt och negativt, även om det inte var dåliga föräldrar.

Strax före 40 och fortfarande utan barn bestämde jag mig för mig för att knipsa mig, vilket dock inte blivit av än...

Jag har ju aldrig träffat någon jag känt att jag vill ha barn med, även om jag vill ha barn.

Sedan ska ju även hon vilja ha barn och med just mig...

Jag har träffat en tjej jag kände att om jag ska skaffa barn, så är det ingen jag träffat jag hellre vill ha barn med än denna...men med henne blev det inget mer än ett drygt års dejtande.

Jag är rätt nöjd ändå och framförallt känner jag mig inte onormal, konstig eller särskilt udda.

• Anonym (Ensam mamma)

Tycker inte det är något fel.. Män kan ju dessutom få barn sent , min morfar fick min mamma när han var 50 (fast hade barn innan). Vill du ha barn? Isåfall blir det kanske svårt med en jämnårig kvinna men vill du inte ha barn så kan du ju träffa nån i din ålder.

Svar på tråden Vad tycker du om barnlösa män efter 40?