• Tuggben

    Hur får era barn leka hemma?

    Efter motstridigheter mellan oss föräldrar undrar jag nu hur andra gör hos sig. Får era barn leka högljutt hemma? Styr ni barnens lek hela dagarna eller låter ni dom leka ifred medan ni gör erat?

    Hur gör man när barnet inte har eget rum och man inte har tillgång till någon gård utomhus?

  • Svar på tråden Hur får era barn leka hemma?
  • Anna60

    Beror ju på hur gamla dom är. Men självklart får mina barn leka själva. Varför skall man styra upp barnens lek så länge de är sams och inte förstör. Fri lek är sånt deras fantasi växer av. 

    Eget rum är väl inte nödvändigt. Man kan bygga kojor i vardagsrummet, man kan spela spel - leka med lego - på golvet. Man kan bygga tågrälsar på golvet. 

    Varför är folk så beroende av egna rum, lekplatser osv nuförtiden. Man måste inte ha egna rum. Så länge det finns lite yta kan de t o m hålla till i hallen. Ni ger förutsättningarna och dom roar sig själva.

  • cosinus

    Vi har tillåtit både fysiska och högljudda lekar. Hellre att de spelar innebandy i vardagsrummet än ser på padda.

    Sen är det ju annorlunda om man bor i lägenhet och har grannar att ta hänsyn till. Men jag gillar rörelse och är lite för prydnadssaker :)

    Däremot får de såklart inte leka lekar som går ut på att typ välta bord bara för sakens skull. Men lekar som i grunden är bra bara fartiga har de fått hålla på med om det inte passar att göra ute.

  • LFF

    Styr så lite som möjligt. Bara när det blir bråk och tjafs i princip, eller när de är för högljudda (normalnivån med två 5-åringar är rätt hög ). De får inte hålla på med lekar som förstör saker, inte heller leka med bilar inne (annat än legobilar som de byggt ihop själva) eller hålla på och hoppa i sängar etc.

  • Duckan

    Vi bor i en HR med ett äldre par under oss. Studsa bollar och rop och skrik har vi alltid sagt nej till. I övrigt har dottern fått leka i alla rum.

  • 2barnsmorsan

    Mina får leka det mesta. Det enda som är reglerat är iPad/tv och kladdiga saker - typ göra slime. iPad/tv har de max 2tim/dag totalt. Slime å sånt får de sällan hålla på med, typ på helgerna om vi inte gör nåt annat.

  • LaFontaine

    Vi bor i lägenhet med grannar under oss. Vi hoppar inte inne, vi kastar inte saker i golvet inne och saker som riskerar att rasa och låta, typ byggklossar, leker vi med på en tjockare lekmatta. Bollar och annat leker vi med på balkongen eller utomhus. 
    Nu är vår dotter bara två, men hon får styra sin lek själv efter de regler vi har. Ibland vill hon ha oss med (men numera gör vi bara "fel" och förstår inte hur docksängen ska bäddas eller maten ska lagas) och ibland vill hon leka själv. 

  • KarlaVonRymden
    LFF skrev 2018-09-24 15:08:05 följande:

    Styr så lite som möjligt. Bara när det blir bråk och tjafs i princip, eller när de är för högljudda (normalnivån med två 5-åringar är rätt hög ). De får inte hålla på med lekar som förstör saker, inte heller leka med bilar inne (annat än legobilar som de byggt ihop själva) eller hålla på och hoppa i sängar etc.


    Varför får de inte leka med bilar inne?
  • äldreochklokare
    Tuggben skrev 2018-09-24 14:49:29 följande:

    Efter motstridigheter mellan oss föräldrar undrar jag nu hur andra gör hos sig. Får era barn leka högljutt hemma? Styr ni barnens lek hela dagarna eller låter ni dom leka ifred medan ni gör erat?

    Hur gör man när barnet inte har eget rum och man inte har tillgång till någon gård utomhus?


    Jag kanske inte förstår hur du menar - menar du att du/ni bestämmer över vad/hur barnen ska leka? 
    Att leka själva är en viktig del i deras utveckling, men du kan ju vara med och leka, så kan du styra lite samtidigt, mer "mjukt" (fick intrycket att någon typ står och skriker åt dem att vara tysta - det kanske inte alls är så ni gör) 

    Visst, de kanske inte behöver yla och skrika massor (beroende på om man har grannar att ta hänsyn till) men annars måste så klart barn få leka? Annars får du ta med dem till en lekpark och liknande. Barn behöver få röra på sig, leka olika saker och bor man trångt som ni verkar göra behöver föräldrar vara mer kreativa. 
  • LFF
    KarlaVonRymden skrev 2018-09-24 15:37:39 följande:
    Varför får de inte leka med bilar inne?
    För att de bara ska krascha med bilarna hela tiden. För att allt går ut på att tävla och köra race hela tiden. För att det blir bråk om sagda bilar. För att det blir repor på golvet av sagda bilar och vi vill gärna att vårt nybyggda boende inte ska se hemskt ut på golven direkt.
  • elyse

    De får leka vad de vill i alla rum. Om jag tycker att de är högljudda så blir det stopp. Jag är känslig för "stök".

  • hammarhajen

    Om man inte har tomt eller gård går man till parken eller liknande så barnen får rasa av sig en stund varje dag.

    Barnen här får leka, men inte yla ohämmat. Familjemedlemmar i samma rum måste kunna tala med varandra, prata i telefon eller lyssna på en nyhetssändning och ingen ska få ont i huvudet av oljud i sitt eget hem. Högljudda lekar hänvisas till eget rum t.ex. Barn ska träna på att leka själva, men de kan också behöva hjält att styra ibland. Vi pratar också om att olika regler gäller på olika ställen, på skolan och hemma hos kompisar måste man ta det lugnare. 

  • legomum

    Oj... vi har hög ljudnivå..

    Försöker att de ska prata med inomhusröst men 5 åringarna är bra på att retas och trigga varandra.

    Har sagt nej till alla bollar inomhus mest pga att vi har lite saker vi är rädda om.

    (Eftersom vi är ute flera gånger om dagen så har vi med bollarna ut istället)

    De leker mest själva eller tillsammans, däremot har de upptäckt spel och vi spelar tillsammans 1-2 spel om dagen.

    De är oftast i legorummet eller vardagsrummet och leker.

  • isolande

    Jag har generellt sett svårt för "röj" inomhus, men korta stunder får de härja på dagtid. Typ springa från rum till rum när de jagar varann, leka kurragömma och sådant. De gör dock det ganska sällan. Röjet brukar bli när vi föräldrar är med och kör buslekar i sängen, typ kittlas, knuffas och skojbrottas.
    De får även bygga kojor av varenda kudde/täcke i hushållet och riva fram varenda leksak de har i sitt eget rum. Vi accepterar dock inte att de stökar ner i vårt sovrum eller i hela vardagsrummet. Pyssla får de bara göra i sitt eget rum.

    Vi bor i lägenhet och är noga med att begränsa gallskrik för grannarnas skull. Men även jag själv blir knäpp av illvrål och tjut, särskilt från min 5-åring som har en otroligt gäll och skärande skrikröst.

    De får dock inte:
    Hoppa i sängar
    Hoppa i soffan
    Kasta bollar eller andra saker förutom gosedjur inomhus.
    Leka med kladdiga saker någon annanstans än på sitt lekbord eller köksbordet (målarfärg/playdoh/lim)
    Äta någon annanstans än vid matbordet eller vid soffbordet sittandes på golvet.

  • Celaena

    Nu är inget av mina barn i "härjarålder" längre men jag har aldrig tillåtit högljudda lekar och spring inomhus, jag har väldigt svårt för skrikiga lekar och ser inget värde i att barn ska vara högljudda, tycker det är stressande för mig och för barnen själva. I övrigt har de fått leka fritt och vara kreativa. 

  • Kellie13
    Anna60 skrev 2018-09-24 14:53:18 följande:

    Beror ju på hur gamla dom är. Men självklart får mina barn leka själva. Varför skall man styra upp barnens lek så länge de är sams och inte förstör. Fri lek är sånt deras fantasi växer av. 

    Eget rum är väl inte nödvändigt. Man kan bygga kojor i vardagsrummet, man kan spela spel - leka med lego - på golvet. Man kan bygga tågrälsar på golvet. 

    Varför är folk så beroende av egna rum, lekplatser osv nuförtiden. Man måste inte ha egna rum. Så länge det finns lite yta kan de t o m hålla till i hallen. Ni ger förutsättningarna och dom roar sig själva.


    Det där med eget rum har du rätt i! Det är inte nödvändigt dom första åren iaf. Min dotter på 5 år har eget rum men hon är aldrig där o leker utan tar ut sina leksaker till oss i vardagsrummet.
  • Kusinen

    Det beror ju på vad som avses med högljutt, väldigt vilda lekar har man fått leka utomhus med hänsyn till grannar, alltså skrik och springlekar. Men inte så att man bara får spela brädspel och rita inomhus.

    Vi hade ej avgränsad gård vilket gjorde att jag följde med ut nör barnen var för små att leka där själva.

    Vet inte riktigt vad du me ar med att styra leken, men när barnen leke själva ha de jju lekt fritt i själva leken men jag ha styrt i den meningen att jag hjälpt till i konflikter eller när man märkt att nån (när de leker tre) är på väg att bli utanför. Stöttat när jag sett att det behövts.

    När jag själv varit med blev det ju mer styrt. Då blev det ju mer av spela spel pyssla, läsa böcker, åka pulka osv, alltså mer styrda former av lek/aktiviteter.

Svar på tråden Hur får era barn leka hemma?