• Rickz87

    Byta blöjor är så äckligt

    Jag och min sambo turas om att byta blöja på vår bebis som är ett halvår. Men trots att jag har hunnit byta X antal blöjor vänjer jag mig aldrig vid det, tycker det är skitäckligt och får kväljningar varje gång av bajset Kräks  Min sambo tycker inte det är äckligt alls så hon tar fler blöjbyten än mig. Varför är det så äckligt?? Någon som håller med? Och har ni några tips vad jag kan göra för att inte må så illa? 

  • Svar på tråden Byta blöjor är så äckligt
  • linnéa001

    Babypottning säger jag bara. Har inte bytt en bajsblöja sedan dottern var sex månader. Jag är kvinna och tyckte det var uräckligt att byta blöjor, speciellt pappersblöjor. Tygblöjor gick lite bättre.

  • sextiotalist
    Anonym (Ensamstående) skrev 2018-09-25 11:31:29 följande:
    Håller nog med faktiskt. Jag är ensamstående med 2 barn så det är ju bara jag som har bytt blöjor och jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Det klart att det inte är jättetrevligt men verkligen inte så att jag håller på att spy.

    Samma sak med min mamma när hon är barnvakt.
    Jag spydde inte, men jag tyckte det var äckligt. Min syrra likaså, svågern hade mindre problem, även om han inte gillade det. Där var det tvärtom, han tog bajsblöjorna mest.
    Min bror har nog också varit den som klarade det bäst av de två.  En annan väninna spydde varje gång.
  • Deeelicious
    linnéa001 skrev 2018-09-25 11:33:33 följande:

    Babypottning säger jag bara. Har inte bytt en bajsblöja sedan dottern var sex månader. Jag är kvinna och tyckte det var uräckligt att byta blöjor, speciellt pappersblöjor. Tygblöjor gick lite bättre.


    Hur fungerar babypotting om man är mycket utomhus? Intresserad av att testa men känns som om man blir låst till hemmet?
  • elyse

    Vissa grejar det inte bara... Jag är förskollärare och kan byta +20 blöjor om dagen. Plus en egen ettåring. Jag lägger fokus på att barnet ska bli rent. Inte varför det är smutsigt.

  • 8airam8

    Du får väl bearbeta ditt problem helt enkelt. Sluta tycka så mycket utan gör det bara, det är ju inte en fröjd för ögat när du själv går på toaletten heller. Det kommer ju en tid när barnet börjar förskolan, då det antagligen kommer att regna både bajs och spyor över er. Bäst att ha kommit tillrätta med bekymret innan. Just do it.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Bo)

    Dra blöjan längs med neråt och stäng ihop. Då slipper du se det och får med det mesta, bara resterna kvar som du ska tvätta av. Ha förberedda tvättlappar och blöjpåse till hands. Andas genom munnen så slipper du doften. Så är det klart.

  • Anonym (Baby-pottning)
    Deeelicious skrev 2018-09-25 12:17:09 följande:

    Hur fungerar babypotting om man är mycket utomhus? Intresserad av att testa men känns som om man blir låst till hemmet?


    Jag körde babypottning ganska sporadiskt. Var vi ute så kissade jag med barnet ute (jag vet att en del tycker det är hel fel, men förstår inte hur hundkiss kan vara ok ute och inte babykiss) eller i öppen blöja för att sedan byta. Bajs fick komma i blöjan om det inte fanns toalett i närheten.

    Nu när barnet är äldre (2 år) brukar det själv att passa på att bajsa vid lugnare stunder hemma. Och kissa gör vi alltid innan vi går ut och då dröjer det 2-3 timmar till nästa kissning. Som liten kanske det var 30 minuter-1 timme mellan kissningarna.

    Det som är det viktiga tycker jag är att det inte är ett krav, dvs inget dålig ifall det kommer i blöja. Men att man pratar om pottan och provar den, ger den som alternativ. När mitt barn fattade grejen så kom det aldrig mer bajs i blöjan/underkläderna. Så mycket smidigare när det hamnar i toaletten/pottan! Bara att spola ned och knappt något att torka från rumpan.
  • Anonym (extreme diaperer)

    Det ligger i attityden och inställningen. Du kommer att byta en alldeles hisnande massa blöjor innan ditt barn är blöjfritt och antingen kan det vara den värsta mest kväljande uppgiften i ditt liv eller så kan det vara neutralt och inget som besvärar dig. Det är ditt val. Du har den makten.
    Bli en blöjbytarninja och gör det snabbare och skickligare än någon annan. Utöva extreme diapering (inspirerat av extreme ironing). Största fördelen är att man lätt kan toppa alla barnfrias äckelhistorier och göra dem gröna i ansiktet. Väldigt praktiskt om det bara finns ett wienerbröd kvar på fikabordet.... 

  • Anonym (Pappa)

    Jag har nog bytt flest blöjor i vår familj och det oavsett om det varit #1 eller #2, min sambo hade också svårt med #2 blöjor.

    Jag kan inte säga att det är det mysigaste men tanken på att jag gör något bra för mitt barn gör att det inte blir så stor sak för mig, däremot kan jag tänka mig att det inte skulle kännas likadant att byta på någon annans barn.

  • annabellelee

    Andas med munnen så slipper du doften. Det blir inte bättre med tiden: bajset luktar mer ju äldre barnet blir. Bara bit ihop och tänk på annat.

    Och nej, kvinnor har inget "blöj-hormon" som gör det lättare att byta. Blöjor är ju faktiskt inget naturligt om någon tror det. Ingen bytte blöjor på stenåldern om vi säger så.

Svar på tråden Byta blöjor är så äckligt