Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Att få ett förhållande att hålla i längden

Johnnyorange skrev 2018-09-25 20:42:43 följande:

Det är väldigt sällsynt i dagens läge. I alla fall här i Sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att stanna kvar i ett förhållande där glöden är borta. I vissa länder är man tvungen att hålla ihop för överlevnaden. Man borde egentligen byta ut det här med evig trohet mot trohet så länge man står ut med varandra.

Sen har ju könsgränserna till stor del suddats ut. Mannen har ju i forna tider alltid varit provider och beskyddare i förhållandet. Men det känns som att mannens roll börjar suddas ut mer och mer, vad har vi att erbjuda kvinnor liksom? Kärlek kommer ni säkert svara.

Men kärlek mellan partners är ju inte villkorslös, så det krävs ett hårt jobb för att hålla glöden vid liv. Det är ju enkelt när man är nyförälskad, men svårare när nyförälskelsen svalnar. Så vad är hemligheten till att få ett förhållande att hålla i längden? Eller är förhållanden i den form vi är van vid på väg att spela ut sin roll?

Det är inte sällsynt, över 50% håller ihop.

Om man ska se vad statistiken säger, man har större chans att hålla ihop en relation om man träffar varandra när man är lite äldre, har en bra utbildning och är jämställda i sitt förhållande. Sedan är ömsesidig kärlek, respekt och generositet viktigt.

Jag är lyckligt omgiven av långa förhållanden, få separationer.

Sambon och jag har snart 25 år tillsammans
  • sextiotalist
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:29:51 följande:

Kan det vara en bra idé att omfamna sin partner när hon står och diskar?

Inte mig i varje fall, andra kanske uppskattar det
  • sextiotalist
    THR skrev 2018-09-27 22:49:25 följande:

Hemligheten är nog att se den andre som den individ han/hon är och inte försöka ändra till det man vill att den andre ska vara. Sänka förväntningar på varann och må bra med varann. Ta svackorna med ro, man växer och utvecklas av lite ?problem?.

Jag trorinte på det där att man ska jobba hårt i en relation. Då jobbar man sönder relationen. När två människor har samma värderingar så är kärlek enkelt. Sen så är definitionen kärlek olika för olika individer.

Sen att vara sig själv, vara ärlig mot den andre är också bra för långvarig förhållande tror jag.

Jag har inte heller förstått detta med att arbeta för en relation. En relation ska (i mina ögon) vara så kravlös som möjligt. Den dagen ett förhållande börjar omges av krav, då är det ofta dödsdömt eller blir väldigt olyckligt.
    När jag menar krav, då menar jag att man styr upp förhållandet. Att vara trogen är inte krav, det är en förutsättning, samma sak som att båda bidrar till hushållets arbete, barnens skötsel och ekonomin, det är för mig självklara förutsättningar.
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2018-09-28 09:10:28 följande:
    Jag har hört varianten att en relation är som ett bankkonto där man kan ta ut lite ibland OM man har betalat in en del också. Och det är inte helt fel, tycker jag. Det är klart att ju mer man ger desto mer kan man få tillbaka. Om man sedan har en partner som bara tar och inte ger något tillbaka, så är det förstås en helt olämplig partner.
    Men om det kommer krav att betala in, så tycker jag att det är en obalans. Vi "betalar in" kravlöst. Vi finns där för varandra, utan att det känns som ett krav, utan för att vi vill det. Det är så vi "betalar in".
  • sextiotalist
    Anonym (mian) skrev 2018-09-28 11:44:59 följande:
    Jag skulle gissa på att dina definitioner av "förutsättningar" och "krav" för många skulle vara utbytbara. Semantik. Du kräver inte att din partner ska vara trogen, men förutsätter det.
    Precis som jag förutsätter att han älskar mig, att han trivs med mig. Att han vågar vara ärlig mot mig, att han vill vara med mig. Inga krav, men förutsättningar för att vårt förhållande ska fungera.
    Krav, det är för mig uttalat och villkorat.
  • sextiotalist
    Anonym (mian) skrev 2018-09-28 12:16:50 följande:
    Och om han inte är trogen, bidrar till hushållets arbete, barnens skötsel och ekonomin, eller om han inte älskar dig? Stannar du då i förhållandet? Eller är det villkoren för att ni ska vara ett par? Grundläggande krav?
    Jag tror verkligen inte att vi egentligen tycker olika, utan mer att vi skiljer oss åt i språkbruk.
    Det är ju lite komplext, beroende på hur länge man levt ihop och orsaken. Min sambo stannade hos mig när jag hade min depression, jag har stannat hos honom när han mått dåligt. Otrogen, där säger jag varken bu eller bä. Om han inte älskar mig, så är frågan mer varför han stannar kvar hos mig i så fall.

I början hade det varit mer att man nog inte hade stannat om man märkt att det varit skevt.

Men kan nog säga att jag avskyr att använda ordet krav i privatlivet. Krav är fyrkantiga och har villkor.
Svar på tråden Att få ett förhållande att hålla i längden