Inlägg från: Anonym (mian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mian)

Att få ett förhållande att hålla i längden

Jag tror att man måste utveckla en djup vänskap, eller kanske en djupare dimension av kärlek, som håller när den rent romantiska kärleken virvlar runt i sina upp och nergångar. Hur sexig är liksom en störtförkyld man (eller kvinna)? 
    Sedan tror jag att lite klarsynt realism också är bra: alla människor är svåra att leva med. Det kommer inte att bli så himla mycket bättre med någon annan. Och du kommer att göra så mycket skada om du börjar leta efter något nytt...
    Barnen. Många verkar vara så helt emot att man håller ihop för barnens skull, men är det så illa egentligen? Om du tänker efter så är det en jävligt bra anledning att man håller ihop utav kärlek för sina gemensamma barn. 
    Och att man på ett rätt tidigt stadium accepterar att ens partner inte är perfekt. Att han är, precis som du är, en egen, långt ifrån perfekt, självständig individ, som måste få möjlighet att leva sitt liv och följa sina drömmar. Precis som du. Förälskelsen får ens partner att verka gudomligt perfekt, men ingen kan leva upp till det. Man måste lära sig älska hela sin partner och inte bara den något endimensionella bild som man blev förälskad i.

• Anonym (mian)
    sextiotalist skrev 2018-09-28 07:30:26 följande:
    Jag har inte heller förstått detta med att arbeta för en relation. En relation ska (i mina ögon) vara så kravlös som möjligt. Den dagen ett förhållande börjar omges av krav, då är det ofta dödsdömt eller blir väldigt olyckligt.
    När jag menar krav, då menar jag att man styr upp förhållandet. Att vara trogen är inte krav, det är en förutsättning, samma sak som att båda bidrar till hushållets arbete, barnens skötsel och ekonomin, det är för mig självklara förutsättningar.
    Jag skulle gissa på att dina definitioner av "förutsättningar" och "krav" för många skulle vara utbytbara. Semantik. Du kräver inte att din partner ska vara trogen, men förutsätter det.
  • Anonym (mian)
    sextiotalist skrev 2018-09-28 11:48:32 följande:
    Precis som jag förutsätter att han älskar mig, att han trivs med mig. Att han vågar vara ärlig mot mig, att han vill vara med mig. Inga krav, men förutsättningar för att vårt förhållande ska fungera.
    Krav, det är för mig uttalat och villkorat.
    Och om han inte är trogen, bidrar till hushållets arbete, barnens skötsel och ekonomin, eller om han inte älskar dig? Stannar du då i förhållandet? Eller är det villkoren för att ni ska vara ett par? Grundläggande krav?
    Jag tror verkligen inte att vi egentligen tycker olika, utan mer att vi skiljer oss åt i språkbruk.
Svar på tråden Att få ett förhållande att hålla i längden