• dolffina

    Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre

    Hej,
    Jag och min man har köpt ett hus för 1,5 år sen. Nu vill jag skiljas. Jag hade skickat in stämningsansökan till tingsrätt vilken i sin tur hade skickat den vidare till honom. Han försöker dröja med tiden och vill inte skriva på eller meddela tingsrätt att han har fått papperna.

    Jag flytade hemmifrån för mer än en vecka sedan. Nu hyr jag andrahands. Han vägrar sälja huset/lägga det ute och vill att jag ge honom några månder så att han kan samla eller fixa så att han köper min andel av huset. Detta tror jag inte kommer att ske och tror inte på honom. Han vill under denna tid att jag fortsätter betala banklån, hemförsäkring samt andra räkningar som vi delade betalningen när jag bodde hemma.

    Mina frågor nu är. Vad är jag skildig att betala när jag inte bo kvar i huset längre? Jag vet att banklånen måste jag dela med honom men resten av räkningar är jag skildig eller inte?

    Jag funderar på att flyta min adress till där jag bor. Kommer det att påverkar mig negativt när huset sälljs eller? eller rekommenderar ni att jag gör så så sliper jag betala för båda min nuvarande bostad samt huset?

    Hur länge kan han dra på tiden? jag vill sälja huset så att jag kan hitta en annan boende för mig och vår son. Kan han tvinga mig betala/dela betalning för alla räkningar på huset även om jag inte bor där längre? vad ska jag göra?
    Tack för er råd i för väg

  • Svar på tråden Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre
  • Anonym (Lilly)

    Du bör ringa en advokat och ställa de frågorna. Man kan inte lita till familjeliv när det gäller sådana här saker.

  • Anonym (Tja)

    Enligt mig så kan man inte bara dra och lämna den andre med alla räkningar utan att först göra upp en ordentlig plan.
    Ni har ett barn tillsammans och givetvis bör ni prata för att få det så bra som möjligt för båda parter.
    Är han farlig/våldsam mot dig? Annars hade ju det bästa varit att inte flytta förrän allt var uppklarat om hur ni ska göra med huset, om det ska säljas eller någon av er köpa ut den andre.
    Har din fd råd att betala alla räkningar själv? Står dem i hans namn eller ditt?

  • Anonym (Häpp)

    Du äger halva huset och därmed hälften av alla kostnader. Du kan inte bara dra iväg och tro att han skall betala din del av huset.

    Dessutom har ni fortfarande till stor del gemensam ekonomi fram tills dess det blir äktensskapsskillnad.

  • Anonym (Mimmi)

    Var i liknande sits. Mitt ex drog ut på tiden när det gällde försäljning av huset.

    Till slut hittade jag en lägenhet som jag flyttade till, exet bodde kvar i huset tills det var sålt och han köpt egen lägenhet.

    Jag betalade för huset trots att jag flyttat. Blev dubbla boendekostnader ett tag, men det var trots allt mitt val att flytta ut innan huset var sålt.

  • dolffina

    ok. först och främst tack alla för er attack. Trodde här att man kan ställa frågor och får tips och råd och inte attack
    för den andra tyvärr har jag inte möjligheter att skriva min situation i detalj här så det är mycket ni attackera mig för som jag inte förtjänna.

    Jag vet att jag är vuxen och vad jag har för skildigheter och vill jag smita ifrån dem skulle jag inte ha skrivit min fråga.

    Jag lämnade inte huset om jag inte var tvungen. vi hade kommit överrens om allt men sen ändrade han sig. Jag har betalat för min del sen dag ett och ska fortsätta göra så. vi hade fått en del pengar som vi skulle dela mellan oss och spendera dem på huset men han la allt i sina fickor och nu vill han att jag betala. Så lägget är inte som ni säger att vi har allt gemensamt utan jag har skildigheter när det kommer till räkningar och inte rättigheter när det gäller pengarna som kommer in (utanför våra lön) . Mina frågor var om hur man gör när de sin partner vill bara dra pengar ifrån en. Nu vill han varken sälja huset (som vi komöverrens om att vi ska göra när jag skulle lämna huset) eller köpa min del. Det är han som vill stanna kvar och att jag ska fortsätta betala min del av räkningar. 

    Ursäkta men jag fattar inte hur ni tyckte att det var ok att han gör så och attackerade ni mig för att jag är tvungen att stanna i denna situation!!! :(

  • Kjell2

    Först bör du stänga alla drifträkning som står i ditt namn kopplade till huset, t ex bredband, el, värme, försäkring, TV mm. Var tydlig med att han få ta över dessa.

    När det gäller ränta och amorteringar är det inte mycket du kan göra. Betalar ni inte hamnar ni hos kfm. Du kan alltid köra chicken race mot honom men synar han landra även du hos kfm.

    Däremot bör du vara tydlig med honom att om ni inte har ett avtal om huset inom t ex 4 veckor kommer du dra igång en process för att tvångsförsälja huset.

    Du bör också ansöka snarast om bodelning.

  • Anonym (Tja)
    dolffina skrev 2018-09-27 13:59:57 följande:

    ok. först och främst tack alla för er attack. Trodde här att man kan ställa frågor och får tips och råd och inte attack
    för den andra tyvärr har jag inte möjligheter att skriva min situation i detalj här så det är mycket ni attackera mig för som jag inte förtjänna.

    Jag vet att jag är vuxen och vad jag har för skildigheter och vill jag smita ifrån dem skulle jag inte ha skrivit min fråga.

    Jag lämnade inte huset om jag inte var tvungen. vi hade kommit överrens om allt men sen ändrade han sig. Jag har betalat för min del sen dag ett och ska fortsätta göra så. vi hade fått en del pengar som vi skulle dela mellan oss och spendera dem på huset men han la allt i sina fickor och nu vill han att jag betala. Så lägget är inte som ni säger att vi har allt gemensamt utan jag har skildigheter när det kommer till räkningar och inte rättigheter när det gäller pengarna som kommer in (utanför våra lön) . Mina frågor var om hur man gör när de sin partner vill bara dra pengar ifrån en. Nu vill han varken sälja huset (som vi komöverrens om att vi ska göra när jag skulle lämna huset) eller köpa min del. Det är han som vill stanna kvar och att jag ska fortsätta betala min del av räkningar. 

    Ursäkta men jag fattar inte hur ni tyckte att det var ok att han gör så och attackerade ni mig för att jag är tvungen att stanna i denna situation!!! :(


    Ber om ursäkt om du uppfattade det som en attack. Det är svårt att få fram rätt "tonfall" i skriftspråket.

    Jag står dock fast vid att du skulle, om han inte är våldsam/farlig, ha stannat kvar tills allt var ordnat med huset, så att du inte hamnat i den här situationen. Men nu är det som det är.

    Be om nya papper från tingsrätten, skicka dem rekommenderat så att han måste identifiera sig för att få ut dem, så kan han sedan inte påstå att han inte fått några papper.

    Räkningar i ditt namn måste du betala om inte han gör det, annars är det du som får skulden. men du kan säga upp alla avtal som inte är bindande. Är bredbandet tex i ditt namn och bundet kan du stänga av det och betala av det, du kanske kan fråga om det finns möjlighet att få ny router och flytta bredbandet, så att han inte kan använda det, som exempel.

    Givetvis är det inte ok att han gör såhär, kontakta en advokat?
  • Anonym (skild)

    Är man gifta är man försörjningsskyldig under betänketiden så därför kommer du att få betala det du brukar, tills ni gjort upp om allt. 

  • Anonym (w)
    Anonym (skild) skrev 2018-09-27 16:43:19 följande:

    Är man gifta är man försörjningsskyldig under betänketiden så därför kommer du att få betala det du brukar, tills ni gjort upp om allt. 


    Fast från andra hållet är ju mannen lika försörjningsskyldig han.
  • dolffina

    OK, jag förstår. Tack för era svar. Får see hur jag löser det. :(

  • dolffina

    OK, jag förstår. Tack för era svar. Får see hur jag löser det. :(

  • Johan70
    dolffina skrev 2018-09-27 11:42:59 följande:

    ... Han vägrar sälja huset/lägga det ute och vill att jag ge honom några månder så att han kan samla eller fixa så att han köper min andel av huset. Detta tror jag inte kommer att ske och tror inte på honom. Han vill under denna tid att jag fortsätter betala banklån, hemförsäkring samt andra räkningar som vi delade betalningen när jag bodde hemma.

    Mina frågor nu är. Vad är jag skildig att betala när jag inte bo kvar i huset längre? Jag vet att banklånen måste jag dela med honom men resten av räkningar är jag skildig eller inte?

    ...


    Om nu han vill lösa ut dig ur huset och behålla det själv, kan ni väl komma överens om att han står för alla gemensamma kostnader till dess och att det sedan kompenseras genom att summan dras av från det han löser ut dig med?
  • Anonym (anonym)

    Du skall vara skriven, folkbokförd på huset, skall se till att du skall godkänna värdering, eventuell försäljning av huset.

  • Anonym (Sparar)
    dolffina skrev 2018-09-27 11:42:59 följande:

    Hej,

    Jag och min man har köpt ett hus för 1,5 år sen. Nu vill jag skiljas. Jag hade skickat in stämningsansökan till tingsrätt vilken i sin tur hade skickat den vidare till honom. Han försöker dröja med tiden och vill inte skriva på eller meddela tingsrätt att han har fått papperna.

    Jag flytade hemmifrån för mer än en vecka sedan. Nu hyr jag andrahands. Han vägrar sälja huset/lägga det ute och vill att jag ge honom några månder så att han kan samla eller fixa så att han köper min andel av huset. Detta tror jag inte kommer att ske och tror inte på honom. Han vill under denna tid att jag fortsätter betala banklån, hemförsäkring samt andra räkningar som vi delade betalningen när jag bodde hemma.

    Mina frågor nu är. Vad är jag skildig att betala när jag inte bo kvar i huset längre? Jag vet att banklånen måste jag dela med honom men resten av räkningar är jag skildig eller inte?

    Jag funderar på att flyta min adress till där jag bor. Kommer det att påverkar mig negativt när huset sälljs eller? eller rekommenderar ni att jag gör så så sliper jag betala för båda min nuvarande bostad samt huset?

    Hur länge kan han dra på tiden? jag vill sälja huset så att jag kan hitta en annan boende för mig och vår son. Kan han tvinga mig betala/dela betalning för alla räkningar på huset även om jag inte bor där längre? vad ska jag göra?

    Tack för er råd i för väg


    Bra att veta!
  • Anonym (Va)
    Kjell2 skrev 2018-09-27 14:05:59 följande:

    Först bör du stänga alla drifträkning som står i ditt namn kopplade till huset, t ex bredband, el, värme, försäkring, TV mm. Var tydlig med att han få ta över dessa.

    När det gäller ränta och amorteringar är det inte mycket du kan göra. Betalar ni inte hamnar ni hos kfm. Du kan alltid köra chicken race mot honom men synar han landra även du hos kfm.

    Däremot bör du vara tydlig med honom att om ni inte har ett avtal om huset inom t ex 4 veckor kommer du dra igång en process för att tvångsförsälja huset.

    Du bör också ansöka snarast om bodelning.


    Kjell du är hobby jurist va? Tvångsförsälja huset? Ja den processen kan man ju dra i gång men den kommer ju ta några år skulle jag säga så det är ju inte en realistisk plan. Om man dessutom skulle dra i gång den så betyder det ju ofta en ganska stor förlust vid tvångsförsäljning, skulle inte rekommendera detta.
  • Anonym (Va)
    dolffina skrev 2018-09-27 11:42:59 följande:

    Hej,
    Jag och min man har köpt ett hus för 1,5 år sen. Nu vill jag skiljas. Jag hade skickat in stämningsansökan till tingsrätt vilken i sin tur hade skickat den vidare till honom. Han försöker dröja med tiden och vill inte skriva på eller meddela tingsrätt att han har fått papperna.

    Jag flytade hemmifrån för mer än en vecka sedan. Nu hyr jag andrahands. Han vägrar sälja huset/lägga det ute och vill att jag ge honom några månder så att han kan samla eller fixa så att han köper min andel av huset. Detta tror jag inte kommer att ske och tror inte på honom. Han vill under denna tid att jag fortsätter betala banklån, hemförsäkring samt andra räkningar som vi delade betalningen när jag bodde hemma.

    Mina frågor nu är. Vad är jag skildig att betala när jag inte bo kvar i huset längre? Jag vet att banklånen måste jag dela med honom men resten av räkningar är jag skildig eller inte?

    Jag funderar på att flyta min adress till där jag bor. Kommer det att påverkar mig negativt när huset sälljs eller? eller rekommenderar ni att jag gör så så sliper jag betala för båda min nuvarande bostad samt huset?

    Hur länge kan han dra på tiden? jag vill sälja huset så att jag kan hitta en annan boende för mig och vår son. Kan han tvinga mig betala/dela betalning för alla räkningar på huset även om jag inte bor där längre? vad ska jag göra?
    Tack för er råd i för väg


    Hoppas du tog kontakt med en jurist som kunde guida dig, inte mycket värt med alla hobbyjurister här på FL.
Svar på tråden Mannen vill att jag fortsätter betala för huset jag lever inte i längre