• Sharper

Tips på enkla saker att göra själv!

Vad finns det i vardagen som du gör själv istället för att köpa? Kom med tips!

Jag gör detta:

Picklad rödlök (inom ett par år kan jag använda egen rödlök dessutom!)

Plockar svamp och fryser in till såser/stuvningar

Bakar bröd

Egna såser (inte alltid men oftast)

• Svar på tråden Tips på enkla saker att göra själv!
  • Aniiee

Egen sylt, mos och marmelad
    Egen saft
    Andra egna inläggningar än rödlök
    Röker fisk (bara på landet dock)
    Eget smör
    Egen pasta
    Egen jerky

typ hela julbordet (ja, saltar skinka också)

Säkert mer....

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Jag är bara jag

Sylt- köper jag definitivt aldrig
    Mos-ganska så självklart...
    Egen sås
    All barnmat- sonen på nästan 2 har aldrig ätit burkmat

• Aniiee

Kom på en till sak jag gör då och då - egen färskost och mozzarella.

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • No Logo

Sylt, saft och äppelmos visade sig vara jätteenkelt att göra upptäckte jag när jag gick svärföräldrar med trädgård. Har också lärt mig stt plocka svamp som jag torkar samt förväller och fryser in. Inlagda rödbetor, picklad lök och gurka var också superenkelt.

Alltid hemgjorda såser, pesto, majonnäs, aioli, ceasardressing, bearnaise etc.

Fonder på kött, skaldjur eller grönsaker.

Powerbars, granola och müsli.

Jordnötssmör, mandelsmör, nutella etc

Glögg, olika sorters smaksatt sirap till drinkar.

Pasta, nån gång ibland.

Inte bröd tyvärr. Gör eget knäckebröd till jul och naan ibland, men inte limpor.

• Gryntroll

Här blir det mos, kompott, sylt och marmelad av frukten som inte mustas (det åker vi till musteri och gör). Utöver det gör jag fröknäcke och granola.
    Och alltid såser och tillbehör ex gremolata, chimi-churry, pest, picklad rödlök, snabbinlagd gurka osv 

• klyban

Gör allt själv någon gång, bara för förstå hur det ska smaka.

Men det är så med uppväxt att man sen har saker som är nått man enkelt kan göra själv, men man föredrar den köpta då det är en smak man vant sig vid.
    Som tex Franska gourmékockar ofta gillar pulvermos framför vanligt potatismos(jag, liknade pulver i alla fall).

Dock är det svårt och förstå mat man aldrig smakat på, som pho tex.
    Gör en sjukt god pho, men hela tiden funderar man på hur en riktig smakar, och om man glömt hantera någon smak i en pho.
    Och om det kanske går göra än godare.
    Men det blir svårt utan att förstå smaken fullt, och åka till Vietnam känns inte detta kommer ske i en överskådlig framtid eller ens alls.

Ett av de projekten är dumplings, och försöka förstå hur dom är.och träffa de smaknoter som finns där.

hur många meter var det?
Svar på tråden Tips på enkla saker att göra själv!