• Bonvoyage

    Känner mig äcklig.

    Hej!

    Jag är upp över öronen kär i en kille som jag mer än gärna skulle vilja ligga med. Vi har setts under en längre tid och jag har berättat för honom att jag har herpes i underlivet (typ 1). Jag har endast fått utbrott (blåsor) en gång men kan ibland bli lite svullen där nere. Killen är rädd för att också bli smittad (mitt ex blev det efter 1,5 år) och vill endast ligga med kondom. Problemet är att jag verkligen inte tycker att sex är skönt med kondom. Det skaver alltid och känns inte skönt! Känner mig äcklig som blir avvisad pga min herpes men förstår samtidigt hans rädsla.

    Har egentligen två frågor:

    1. Tror ni att det är helt kört för oss trots kärlek? Tips uppskattas!

    2. Hade du lämnat den du är kär i om den hade en könssjukdom?

  • Svar på tråden Känner mig äcklig.
  • Bonvoyage

    Det var just på det sättet jag fick typ 1 på könet. Hur många använder slicklapp liksom..?

    Kondylom är vääääldigt långt ifrån herpes typ 1.

  • Anonym (Rödluvan)
    Bonvoyage skrev 2018-09-28 00:31:39 följande:

    Det var just på det sättet jag fick typ 1 på könet. Hur många använder slicklapp liksom..?

    Kondylom är vääääldigt långt ifrån herpes typ 1.


    Nej fy trist. Många blir snittade så och förstår inte hur det hände.
  • HasseA
    Anonym (Rödluvan) skrev 2018-09-27 21:26:50 följande:
    Typ 1 munherpes är ju inte samma typ som underlivsherpes. Men typ 1 kan smitta till kön och är tydligen vanligt numera. Tål att tänka på vid oralsex.
    Ja - och det var ju just typ 1 som trådstartaren skrev att hon hade. I underlivet.
  • Anonym (Rödluvan)
    HasseA skrev 2018-09-28 08:03:07 följande:

    Ja - och det var ju just typ 1 som trådstartaren skrev att hon hade. I underlivet.


    Ja såg det nu. Kanske ger mildare utbrott än typ 2.

    Dock vet många inte att det smittar via oralsex. Bara se hur det funkar vid ONS. Väldigt få suger med kondom eller använder slicklapp....
  • Anonym (g45)

    som en del ovan har sagt.

    Herpes är lite speciellt. Väldigt många människor har herpes, både typ 1 och typ2, och det verkar även bli vanligare att typ 1 överförs till könsorganen.

    Väldigt många har det utan att veta om det, eller fått en medicinsk "diagnos".

    Långt ifrån alla får jobbiga infektioner, blåsor och hela baletten, eller återkommande sådana. Vilket är en av anledningarna till att få säkerligen vet om huruvida de bär på viruset eller inte...

    Vidare, som sjukdom betraktat, så är det även där lite speciellt. Det finns inget botemedel! Har du fått det så har du, inget du kan göra så mycket åt eller med.

    Ett latent virus som kan ge utbrott/infektion när som typ, ibland påverkat av yttre betingelser (stress, försvagat immunförsvar, etc). Det finns heller inget 100%-igt skydd mot herpes. Kondom, visst, absolut, men det är ingen garanti för att du ändå inte kan bli smittad.

    Vet man om att man har det så handlar det nog mycket om att lyssna på sin kropp. Avstå sex om man känner att en infektion är på gång. Använd kondom i största möjliga utsträckning kan väl vara lämpligt, men är som sagt ingen garanti på något sätt.

    Gör liknelsen med ett munsår. Tror det flesta skulle avstå att kyssas om ens partner har ett munsår. Av ömsesidig respekt. Respekt för att ett munsår gör ont, respekt för att ett munsår kan vara smittosamt.

    Men jag har svårt att se hur man inte ska kunna låta livet och sex-och samlivet fortgå bara för att ena parten bär på ett latent virus...

    TS, det är givetvis stort av dig att du öppet berättar att du "har herpes". Men jag tror att du skall lära dig att lyssna mer på din kropp, kanske lära dig att ha sex med kondom (vilket ju är ett bra skydd mot många andra "oönskade" saker...).

    Din kille bör kanske också lära sig lite vad herpes egentligen är...

    Herpes klumpas ihop med könssjukdomar, och könssjudomar i gemen ses väl som något "smutsigt". Men herpes är lite speciellt som sagt...

  • Anonym (nemas problemas)

    Utbilda killen och dej själv i hur herpes verkligen fungerar.
    Jag var tillsammans med en kille i 4 år som hade könsherpes. Vid tiden då vi blev tillsammans hade hans utbrott minskat till en gång i halvåret och blev färre och mildare med tiden. Vi hade aldrig sex öht under utbrotten, men alltid sex utan kondom när det var HELT läkt. Jag blev aldrig smittad, möjligtvis är jag bärare. Men eftersom jag var tillsammans med denna kille i början av 2000-talet borde ju någon annan ha fått smittan av mej efteråt, men så är inte fallet. Har inga ons så borde kommit till min kännedom om någon smittats.
    Som sagt är extremt många bärare av viruset!

  • Anonym (OooO)
    Anonym (nemas problemas) skrev 2018-09-29 09:24:40 följande:

    Utbilda killen och dej själv i hur herpes verkligen fungerar.

    Jag var tillsammans med en kille i 4 år som hade könsherpes. Vid tiden då vi blev tillsammans hade hans utbrott minskat till en gång i halvåret och blev färre och mildare med tiden. Vi hade aldrig sex öht under utbrotten, men alltid sex utan kondom när det var HELT läkt. Jag blev aldrig smittad, möjligtvis är jag bärare. Men eftersom jag var tillsammans med denna kille i början av 2000-talet borde ju någon annan ha fått smittan av mej efteråt, men så är inte fallet. Har inga ons så borde kommit till min kännedom om någon smittats.

    Som sagt är extremt många bärare av viruset!


    Bärare=smittad. Annars håller jag med dig.
  • Walker90

    Bra att du var ärlig, det är A och O.

    Jag fick diagnosen herpes för ca 10 år sedan och samma år träffade jag min pojkvän (numera man). Jag berättade såklart att jag hade herpes och att jag kände mig ofräsch och skamsen men han var där för mig ändå för att han var kär i mig. Vi bestämde tillsammans att vi kör med kondom när det känns som att ett utbrott är på gång (mina symptom kom smygande innan det bröt ut ordentligt), inget sex under själva utbrottet och kondom efteråt tills symptomen var 100% borta. Det funderade bra och han blev aldrig smittad. På 10 år har jag haft max 5 herpesutbrott. Annars har det känts helt som vanligt: helt frisk och symptomfri. Berätta det här för honom.

    Herpes är inte konstant, det bryter ut vid enstaka tillfällen. Det är vad min gynekolog sa och vad jag också har upplevt.

    Jag tycker du ska prata med honom om det här. Berätta exakt vad du känner och vill med er relation och ta reda på om han vill samma sak. Om han verkligen är kär i dig, ger han dig en chans. Herpes är obehagligt men inte livshotande. Jag hade inte lämnat min partner pga herpes men hur mycket vet han om herpes? Prata med honom.

  • Anonym (-----)
    Walker90 skrev 2018-09-29 11:12:36 följande:

    Bra att du var ärlig, det är A och O.

    Jag fick diagnosen herpes för ca 10 år sedan och samma år träffade jag min pojkvän (numera man). Jag berättade såklart att jag hade herpes och att jag kände mig ofräsch och skamsen men han var där för mig ändå för att han var kär i mig. Vi bestämde tillsammans att vi kör med kondom när det känns som att ett utbrott är på gång (mina symptom kom smygande innan det bröt ut ordentligt), inget sex under själva utbrottet och kondom efteråt tills symptomen var 100% borta. Det funderade bra och han blev aldrig smittad. På 10 år har jag haft max 5 herpesutbrott. Annars har det känts helt som vanligt: helt frisk och symptomfri. Berätta det här för honom.

    Herpes är inte konstant, det bryter ut vid enstaka tillfällen. Det är vad min gynekolog sa och vad jag också har upplevt.

    Jag tycker du ska prata med honom om det här. Berätta exakt vad du känner och vill med er relation och ta reda på om han vill samma sak. Om han verkligen är kär i dig, ger han dig en chans. Herpes är obehagligt men inte livshotande. Jag hade inte lämnat min partner pga herpes men hur mycket vet han om herpes? Prata med honom.


    Har du typ 2? Hade du många utbrott första tiden/åren från när du blev smittad?
  • Walker90
    Anonym (-----) skrev 2018-10-01 17:27:33 följande:

    Har du typ 2? Hade du många utbrott första tiden/åren från när du blev smittad?


    Hej!

    Jag har typ 2. De flesta utbrotten kom de första åren. Jag tror mina 5 utbrott kom på 2-3 år och sedan har det varit lugnt.
Svar på tråden Känner mig äcklig.