• Carsv01

Orolig

Igår var jag och gjorde ett vul där det visade sig bara finnas en hinnsäck och jag skulle komma tillbaka om två veckor då det kanske bara beror på att jag är väldigt tidigt i graviditeten. Jag har dock extremt mycket oro för missfall eller utomkveds då jag haft det en gång tidigare. Tror ni jag behöver vara orolig? Sen finns det ens en hinnsäck om man har utomkveds?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Orolig
  • Anonym (S)
    Carsv01 skrev 2018-09-27 23:00:26 följande:

Igår var jag och gjorde ett vul där det visade sig bara finnas en hinnsäck och jag skulle komma tillbaka om två veckor då det kanske bara beror på att jag är väldigt tidigt i graviditeten. Jag har dock extremt mycket oro för missfall eller utomkveds då jag haft det en gång tidigare. Tror ni jag behöver vara orolig? Sen finns det ens en hinnsäck om man har utomkveds?

Tacksam för svar.

Vilken vecka är du i?
  • Carsv01

Trodde jag var i vecka sju men enligt honom så kanske jag bara var i vecka 4-5.

• Anonym (Ingen läkare)
    Carsv01 skrev 2018-09-28 09:41:25 följande:

Jag har ingen medicinsk kunskap men läkaren såg alltså en hinnsäck?

Om läkaren såg hinnsäck så borde den väl sitta på rätt plats och därmed inte vara risk för utomkveds?
  • Meriall

Det finns en otroligt liten risk för utomkvedes om man sett en hinnsäck. Det är om du blivit gravid med tvillingar och en hamnat fel. Det har jag bara hört om i ett enda fall så är extremt sällsynt. Du kan nog släppa den oron. Kan det vara så att du är kortare gången än du tror? Isf kan ju allt vara normalt, då ser man bara en hinnsäck. Låter bra att avvakta 2 veckor och se hur det ser ut då. Hur länge var det sedan senaste mens och positivt gravtest?

• Anonym (S)
    Carsv01 skrev 2018-09-28 09:41:25 följande:

Det kan ju vara så att du hade äl senare än du trodde. Få inte panik i förväg, förstår att du är orolig men man kan inte göra nånting åt saken just nu ändå, så brukade jag tänka förr
  • Carsv01

Första dagen på sista mensen var 3e augusti. Gjorde ett gravtest den 7e september och visade då ett svagt plus (tog på eftermiddagen) dagen efter tog jag igen på morgonen och dä var det ett starkare plus. Köpte ett clearblue digital som visar veckor som jag tog ca i förgår och den visade 3+ vilket betyder att jag skulle vara i 5+ veckor vilket jag tycker är kanske lite konstigt om läkaren säger att jag bara kanske är i v 4-5. Samt så tycker jag att det är konstigt att min mens försvann så tidigt om jag nu inte är gravid mer än 4 veckor ????

• Anonym (S)
    Carsv01 skrev 2018-09-28 17:25:05 följande:

Första dagen på sista mensen var 3e augusti. Gjorde ett gravtest den 7e september och visade då ett svagt plus (tog på eftermiddagen) dagen efter tog jag igen på morgonen och dä var det ett starkare plus. Köpte ett clearblue digital som visar veckor som jag tog ca i förgår och den visade 3+ vilket betyder att jag skulle vara i 5+ veckor vilket jag tycker är kanske lite konstigt om läkaren säger att jag bara kanske är i v 4-5. Samt så tycker jag att det är konstigt att min mens försvann så tidigt om jag nu inte är gravid mer än 4 veckor ????

Det kan stämma, digitala visar ju antal veckor sen befruktning och om den visar 3+ kan det ju gott och väl vara i vecka 4-5 nu, men även senare. Svårt att spekulera, men att gravtestet blivit starkare brukar ofta vara positivt har jag hört här på fl. Det betyder ju att hcghormonet ökar. De här två veckorna kommer nog vara de längsta du nånsin upplevt, jag har själv varit där och det är inte kul. Men just nu får du helt enkelt räkna med att du är gravid tills nånting annat sägs!
Svar på tråden Orolig