• Anonym (TS)

Orkar inte jobba..

Jag kommer från en företagarefamilj. Jag är uppfostrad med att jobba hårt och jobba mycket. Mitt första jobb fick jag när jag var 12år. När jag var 25år hade jag 6 jobb och inte en ända sjukdag.

För tre år sedan kraschade jag för första gången. Fick diagnosen Fibromyalgi. Innan jag fick diagnosen kunde jag knappt kimma ur sängen på morgonen. Jag drog mig upp med hjälp av fönsterkarmen. Hade så fruktansvärt ont i kroppen! Men det stoppade inte mig. Så länge det fanns värktabletter så kunde jag jobba.

För ett år sedan kraschade jag igen. Denna gången allvarligt. Låg på intensiven med personal som vakade över mig. Blev sjukskriven men efter bråk med korkad personal på försäkringskassan så avbröt jag sjukskrivningen och återvände till arbetet efter en vecka. Det var en tuff tid. Men ett halvår senare var jag ganska okej.

Sen hände det igen... ambulans till sjukhuset.. allvarliga läkare och sjukskrivning igen.

På måndag är det tänkt att jag ska börja på heltid igen. Har trappat upp mitt arbete under två månader. Men nu känner jag att jag inte orkar mer!

Jag orkar inte jobba mer. Är helt slut. Min kropp är som en 90-åring fast jag är 35år. Alla i min närhet ser en arbetshäst som går till jobb och alltid jobbar hårt. Och bara det är en stor press.

Jag har försökt prata med min familj och min man men alla tror att jag bara behöver lite uppmuntran.

-klart att du klarar heltid, säger alla. Du ska se att allt är som vanligt snart igen..

Min chef är den ända som ser mig och hon vill att jag går ner i tjänstetid. Det innebär en förslust i pengar som jag inte har råd med. Försäkringskassan är så väck i skallen och på vårdcentralen finns ingen vettig läkare som vågar ta ett beslut om att förlänga min sjukskrivning.

Vad ska man välja? Arbeta som fan till nästa krasch (som kanske innebär att jag dör) för att kunna spara pengar eller gå ner i tid och veta att alla i familjen tycker jag har blivit lat och gå ner i procent?

Råd snälla!

• Svar på tråden Orkar inte jobba..
  • asdweasdfsdf
    Anonym (TS) skrev 2018-09-29 16:26:19 följande:
    Primära orsaken till hjärtfelet? Det är medfött men debuterar ofta i 30-års åldern. Har haft svimningsepisoder tidigare men har alltid tänkt att jag är utmattad. Då förra året stannade hjärtat o jag slutade andas i ca 7min. Det var utlöst av antidepp och smärtstillande som jag fått utskrivet blandat med stress o sömnbrist.

Sen dess har jag jobbat mina 40h/v men nu orkar jag inte det heller längre. Jag hade nog fixat 80% men det är några tusen i månaden i förlust.

Hjärtfelet kallas för kammartakykardi utlöst av förlängd qt-tid. Kramperna kommer för att hjärnan har syrebrist. Man minns inget förren man vaknar upp. Det har hänt ett antal ggr.
    Tack.

Det är alltså 150 000 kronor som står i vägen för din rehabilitering?
  • tobbe01
    Anonym (TS) skrev 2018-09-29 09:24:09 följande:

Jag kommer från en företagarefamilj. Jag är uppfostrad med att jobba hårt och jobba mycket. Mitt första jobb fick jag när jag var 12år. När jag var 25år hade jag 6 jobb och inte en ända sjukdag.

För tre år sedan kraschade jag för första gången. Fick diagnosen Fibromyalgi. Innan jag fick diagnosen kunde jag knappt kimma ur sängen på morgonen. Jag drog mig upp med hjälp av fönsterkarmen. Hade så fruktansvärt ont i kroppen! Men det stoppade inte mig. Så länge det fanns värktabletter så kunde jag jobba.

För ett år sedan kraschade jag igen. Denna gången allvarligt. Låg på intensiven med personal som vakade över mig. Blev sjukskriven men efter bråk med korkad personal på försäkringskassan så avbröt jag sjukskrivningen och återvände till arbetet efter en vecka. Det var en tuff tid. Men ett halvår senare var jag ganska okej.

Sen hände det igen... ambulans till sjukhuset.. allvarliga läkare och sjukskrivning igen.

På måndag är det tänkt att jag ska börja på heltid igen. Har trappat upp mitt arbete under två månader. Men nu känner jag att jag inte orkar mer!

Jag orkar inte jobba mer. Är helt slut. Min kropp är som en 90-åring fast jag är 35år. Alla i min närhet ser en arbetshäst som går till jobb och alltid jobbar hårt. Och bara det är en stor press.

Jag har försökt prata med min familj och min man men alla tror att jag bara behöver lite uppmuntran.

-klart att du klarar heltid, säger alla. Du ska se att allt är som vanligt snart igen..

Min chef är den ända som ser mig och hon vill att jag går ner i tjänstetid. Det innebär en förslust i pengar som jag inte har råd med. Försäkringskassan är så väck i skallen och på vårdcentralen finns ingen vettig läkare som vågar ta ett beslut om att förlänga min sjukskrivning.

Vad ska man välja? Arbeta som fan till nästa krasch (som kanske innebär att jag dör) för att kunna spara pengar eller gå ner i tid och veta att alla i familjen tycker jag har blivit lat och gå ner i procent?

Råd snälla!

sex jobb? Liksom hur många timmar på varje jobb? Kan du översiktligt beskriva jobben?
  • Anonym (Tamari)

Det är ditt val hur du gör. Vill du riskera få ett anfall till och riskera dö, eller ska du bli ärlig mot din omgivning, och dig själv och på sikt må bra? Det är ditt beslut. Att du är en annan person idag än vad du har varit och inte klarar av det du tidigare gjort kan vara svårt för omgivningen att förstå men de kommer inte någonsin förstå om du inte är tydlig och tydligt visar var dina gränser går.

• Swedman
    Anonym (TS) skrev 2018-09-29 09:24:09 följande:

Råd snälla!

Som många skriver; Byt läkare. Sen måste du ta dig en funderare på om du inte ska byta livsstil/yrke. Du har ansvar för ditt liv och du vet bäst vad som är bäst för dig. Ingen kan anklaga dig för att inte jobba men med den takten du har orkar du inte. 
    Det beslutet blir nåt hela familjen måste informeras om och förstå konsekvenserna av. Det är bättre med tid och hälsa trots mindre pengar. Jag menar, vad ska du med pengar till om priset är din hälsa? Så ta rodret i ditt liv och gör det som är bäst för DIG - inte för andra.

• Agdaa

Vad jobbar du med? Är det mycket stressigt jobb så kanske du skulle byta till nåt annat?

• ragnvaldigur

Klart som korvspad att du inte ska jobba heltid.
    Låter som att du har gjort ett flertal ärliga försök men att det slutat illa varje gång. Varför plåga sig? 
    Att du inte vill jobba deltid pga din familjs åsikter är oerhört löjeväckande! Skit i va de andra säger, låt de jobba ihjäl sig om de tycker att det är det livet går ut på. 
    Ingen annan än du känner vad som är lagom belastning för dig och din kropp. 

Man behöver inte ha nån särskild anledning till att inte jobba heltid hela livet, det räcker med att man helt enkelt inte vill. Bara man får så man klarar sig så.

• Anonym (Lilja)

Klart att alla säger att det är klart att du orkar heltid. De vet inte hur du haft det och vad du kämpar med varje dag och vad det egentligen innebär att ha denna sjukdom.

Din man borde förstå dig bättre än nån annan eller har han inte varit där för dig? Han kanske inte brytt sig om dig och satt sig in hur det ligger till med allt. Han kanske har levt i sin egen bubbla?

Det är lätt för andra som är friska att säga att det inte är nått problem heltid.

Min fråga till dig är om du vill ha ett drägligt liv eller inte?

Du har kört på och jobbat allt vad du har utan att lyssna på kroppens varnings signaler du fortsätter att pressa din kropp till max verkligen misshandlar din kropp medvetet.

Hur har det gått? Har du någon som tackat dig för att du kämpat så som du gör? Du bör inte fortsätta så om du vill ha en någorlunda fungerande kropp.

Om du vill ha ett drägligt liv så lyssna på din kropp du kanske orkar jobba 50% eller mindre eller till och med mer det känner du själv. Huvudsaken är att du mår så bra det bara går.

Ni kanske får dra ner på visa saker och planera bättre för att få ner kostnaderna se över era räkningar se om det finns billigare alternativ. Inte äta ute mat laga all mat hemma cykla gå kortare sträckor istället för bilen överallt.

Inte impuls handla utan handla sådant man verkligen behöver.

Vill du leva eller dö?

• fornminne

Ts, du har haft ett slags självskadebeteende som går långt tillbaka i tiden. Du verkar också vara omgiven av en oförstående och potentiellt farlig familj och bekantskapskrets. Det är helt ok att jobba hårt och mycket, till en viss gräns. Men går man in i väggen är det dags att ta det lugnare, och hamnar man på intensiven är det allvarligt. Du kan dö om du fortsätter köra hårt, om du fortsätter ignorera kroppens signaler, som du gjorde när du tryckte i dig värktsbletter och jobbade trots smärta. Det är bra att du verkar ha insett att det inte funkar. Du ska hålla i många år till. En del av din sjukdomsbild beror säkert på all stress och att du har kört hårt under så många år, det har blivit för mycket.

• trazan12

Om du inte har råd att gå ned i tid, så kan du ju inte gå ned i tid.
    Så dags att lägga om lite utgifter så kanske du kan gå ned till 75%.
    Ingen behöver ju veta att du inte är på jobbet 8h/dag. Säg till familjen att du jobbar heltid. Vad fan är problemet?

• Anonym (TS)

Det hade tillkommit en hel del nya inlägg ser jag.

Jag blir rörd av era inlägg, tack!

Naturligtvis förstår jag att ingen annan än jag kan förändra mitt liv. Jag har inte många alternativ. Leva eller dö i förtid.

Så klart att min familj är rädda om mig och vill att jag tar hand om mig. Det är mest jag som känner skuld att jag blir det svarta fåret i familjen. Min mamma har själv kronisk värk och varit riktigt sjuk när jag var liten. Hon förstår mig men hon och jag är två helt olika individer. Hon vill att jag ska gå till hundra olika instanser för hjälp medans jag ser det som dyrt och stressande. Att jag säger nej till det betyder för henne att jag skiter i min hälsa och inte vill bli bättre. Jag tänker logiskt att fler utgifter betyder mer skulder och mer jobb. Dessutom kan jag aldrig botas från hjärtfelet eller fibromyalgin.

Jag har gått på smärtskola, diverse naprapater, massörer, läkare, sjukgymnaster, kiroprakt, terapeut, coachning osv, till dyra pengar.

Jag har redan fått andra arbetsuppgifter av min chef. En tjänst som kräver internutbildning, vilket betyder att jag inte kan starta förren jag är färdig med det. Tills dess kombinerar jag arbete med utbildning vilket gör jobbet mindre tungt o stressigt. Dessutom slipper jag jobba kväll och natt från nästa år. Helger kvarstår dock.

För er som undrar hur man kan få ihop så många jobb så är det inte svårt men man har inget annat liv.

Jag hade ett eget företag som jag styrde tiderna själv på. Sen jobbade jag dubbelpass varje helg o tog pass varje kväll. På lediga dagar gick jag in o tog extrapass på ett annat ställe. Sen gjorde jag tidningsreportage, jobbade natt, åkte på mässor, höll kurser. Det betalade min utbildning.

Min man/pojkvän och jag har ingen gemensam ekonomi, vi har vars en lägenhet. Vi har träffats ett år. Han förstår mig delvis men även han ser den flitiga sidan av mig. Han säger ofta till mig att ta det lugnt, precis som alla andra gör. Men samtidigt vet jag att han tycker att jag är tråkig om jag bara ligger utslagen i soffan. Det förstår jag att han gör! Vi är inte sååå gamla ännu liksom. Jag har försökt hålla honom på avstånd för att han förtjänar nån bättre men han vägrar lämna mig. Jag älskar honom men vill inte att han ska hämmas utav mig.

Shit! Så enkelt man lämnar ut sig på nätet! För ökända människor... kanske bättre än terapi.

• Fru Ve

Måste det vara heltid eller inget? Jag tycker också det är för jobbigt med heltid just nu och har valt 80 %. Du kan väl räkna ut hur mycket du behöver få ut för att klara dig och sen bara jobba så mycket. Vad är problemet?

• Anonym (Lilja)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 09:18:14 följande:

Det hade tillkommit en hel del nya inlägg ser jag.

Jag blir rörd av era inlägg, tack!

Naturligtvis förstår jag att ingen annan än jag kan förändra mitt liv. Jag har inte många alternativ. Leva eller dö i förtid.

Så klart att min familj är rädda om mig och vill att jag tar hand om mig. Det är mest jag som känner skuld att jag blir det svarta fåret i familjen. Min mamma har själv kronisk värk och varit riktigt sjuk när jag var liten. Hon förstår mig men hon och jag är två helt olika individer. Hon vill att jag ska gå till hundra olika instanser för hjälp medans jag ser det som dyrt och stressande. Att jag säger nej till det betyder för henne att jag skiter i min hälsa och inte vill bli bättre. Jag tänker logiskt att fler utgifter betyder mer skulder och mer jobb. Dessutom kan jag aldrig botas från hjärtfelet eller fibromyalgin.

Jag har gått på smärtskola, diverse naprapater, massörer, läkare, sjukgymnaster, kiroprakt, terapeut, coachning osv, till dyra pengar.

Jag har redan fått andra arbetsuppgifter av min chef. En tjänst som kräver internutbildning, vilket betyder att jag inte kan starta förren jag är färdig med det. Tills dess kombinerar jag arbete med utbildning vilket gör jobbet mindre tungt o stressigt. Dessutom slipper jag jobba kväll och natt från nästa år. Helger kvarstår dock.

För er som undrar hur man kan få ihop så många jobb så är det inte svårt men man har inget annat liv.

Jag hade ett eget företag som jag styrde tiderna själv på. Sen jobbade jag dubbelpass varje helg o tog pass varje kväll. På lediga dagar gick jag in o tog extrapass på ett annat ställe. Sen gjorde jag tidningsreportage, jobbade natt, åkte på mässor, höll kurser. Det betalade min utbildning.

Min man/pojkvän och jag har ingen gemensam ekonomi, vi har vars en lägenhet. Vi har träffats ett år. Han förstår mig delvis men även han ser den flitiga sidan av mig. Han säger ofta till mig att ta det lugnt, precis som alla andra gör. Men samtidigt vet jag att han tycker att jag är tråkig om jag bara ligger utslagen i soffan. Det förstår jag att han gör! Vi är inte sååå gamla ännu liksom. Jag har försökt hålla honom på avstånd för att han förtjänar nån bättre men han vägrar lämna mig. Jag älskar honom men vill inte att han ska hämmas utav mig.

Shit! Så enkelt man lämnar ut sig på nätet! För ökända människor... kanske bättre än terapi.

Tror det är svårt för din man att förstå hur dålig du är om han bara sätt din flitiga sida och det verkar som du inte släpper in honom riktigt. Har han sätt dig ramla ihop och behövt tillkalla ambulans?

En del behöver se sånt för att förstå allvaret i det hela.

Man behöver inte vara stark hela tiden man får faktiskt visa sig svag.

Det känns på nått sätt som att du försöker att vara friskare än du är och inte riktigt berättar hur dålig du faktiskt är.

Du försöker att skjuta undan det och bara köra på.

Det jag tycker är sorgligt är att du inte tagit signalerna på alvar och kört på du har fibromyalgi som du inte tagit hänsynt till och lyssnat på och pga har nu hjärtat tagit stryk pga av att du inte lyssnat på din kropp.

Kroppen brukar vara smart och skicka varning signaler och lyssnar man inte på dom och kör över dom så kan det bli såhär.

Det gäller att hitta en bra läkare som lyssnar på dig och stöttar upp till 100% när försäkringskassan krånglar.

Du gick tillbaka till jobbet när försäkringskassan krånglade de tycker om att skräma folk.

Och hade du varit bestämd att du inte är frisk och en bättre läkare så hade inte sjukskrivning varit nått problem. Du får inte utsätta dig för stress pga ditt hjärta.

Läkaren säger du ska leva ett så normalt liv som möjligt.

Vilket betyder att du ska ta hänsynt till varning signaler och ork och kraft du ska inte köra på som du gjorde innan. Du ska ta det väldigt lugnt du kan inte stressa på nu. Din kropp tål inte stress.

Allt du varit med om borde du ha fått dig en uppvaknande att livet är skört och du har nu fått en ny chans att ändra på livet och lyssna på kroppen det kunde faktiskt gått så illa att du dog sist.

Du har fått en ny chans till livet inte alla som får det.

Vi har bara ett hjärta var rädd om det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lilja) skrev 2018-10-01 11:28:42 följande:

Tror det är svårt för din man att förstå hur dålig du är om han bara sätt din flitiga sida och det verkar som du inte släpper in honom riktigt. Har han sätt dig ramla ihop och behövt tillkalla ambulans?

En del behöver se sånt för att förstå allvaret i det hela.

Man behöver inte vara stark hela tiden man får faktiskt visa sig svag.

Det känns på nått sätt som att du försöker att vara friskare än du är och inte riktigt berättar hur dålig du faktiskt är.

Du försöker att skjuta undan det och bara köra på.

Det jag tycker är sorgligt är att du inte tagit signalerna på alvar och kört på du har fibromyalgi som du inte tagit hänsynt till och lyssnat på och pga har nu hjärtat tagit stryk pga av att du inte lyssnat på din kropp.

Kroppen brukar vara smart och skicka varning signaler och lyssnar man inte på dom och kör över dom så kan det bli såhär.

Det gäller att hitta en bra läkare som lyssnar på dig och stöttar upp till 100% när försäkringskassan krånglar.

Du gick tillbaka till jobbet när försäkringskassan krånglade de tycker om att skräma folk.

Och hade du varit bestämd att du inte är frisk och en bättre läkare så hade inte sjukskrivning varit nått problem. Du får inte utsätta dig för stress pga ditt hjärta.

Läkaren säger du ska leva ett så normalt liv som möjligt.

Vilket betyder att du ska ta hänsynt till varning signaler och ork och kraft du ska inte köra på som du gjorde innan. Du ska ta det väldigt lugnt du kan inte stressa på nu. Din kropp tål inte stress.

Allt du varit med om borde du ha fått dig en uppvaknande att livet är skört och du har nu fått en ny chans att ändra på livet och lyssna på kroppen det kunde faktiskt gått så illa att du dog sist.

Du har fått en ny chans till livet inte alla som får det.

Vi har bara ett hjärta var rädd om det.

Tack för dina tankar.

Senast jag krampade var framför min man. Han stod och ruskade om mig när jag vaknade. Helt skärrad och livrädd. Jag tillkallade själv ambulans. Han kunde inte ens numret. Så visst förstår han allvaret. Ändå försöker han muntra upp mig och vara ett stöd åt att hjälpa mig tillbaka till vardagen. Jag är såklart tacksam för det. Han försöker men jag vet knappt själv vad jag orkar eller inte orkar längre..

Idag ringde försäkringskassan. Jag blev helt chockad när hon frågade om det verkligen skulle gå att jobba heltid så snart efter vad jag gått igenom. För första gången blev jag mållös och kände att jag kunde vara helt ärlig. Hon lyssnade och förklarade vad jag hade för alternativ.

Snart ska jag köra till jobb för nattpass. Har inte sovit en blund för att jag känt att hjärtat flimrar. Om det verkligen är så eller bara ångest vet jag inte. Till akuten tänker jag inte åka.

Jag ska försöka återgå till heltid i vilket fall som helst. Funkar det absolut inte så får jag söka en ny läkare igen. Alternativt gå ner i tjänst till nästa år.
  • Trollet345

Nu får jag vara skarp.. åk till akuten! Du ska inte jobba i natt!! Du har nuet, var rädd om det!

• Anonym (Linda nr 2)

Lyssna nu på kroppen. Jag är sjukskriven för utmattningsyndrom. Jag stoppade inte i tid. Sjukskrev halvtid 50%. Gick ner till 25%. En dag hittade jag inte till jobbet. Hade puls på 150 och lades in på hjärtakuten. Nu sitter jag här. Hjärndimma. Overklighetskänslor och en jävulsk trötthet. Sjukskriven till nästa sommar och vet i fasiken hur jag ska bli frisk.

• Anonym (Lilja)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 18:29:50 följande:

Tack för dina tankar.

Senast jag krampade var framför min man. Han stod och ruskade om mig när jag vaknade. Helt skärrad och livrädd. Jag tillkallade själv ambulans. Han kunde inte ens numret. Så visst förstår han allvaret. Ändå försöker han muntra upp mig och vara ett stöd åt att hjälpa mig tillbaka till vardagen. Jag är såklart tacksam för det. Han försöker men jag vet knappt själv vad jag orkar eller inte orkar längre..

Idag ringde försäkringskassan. Jag blev helt chockad när hon frågade om det verkligen skulle gå att jobba heltid så snart efter vad jag gått igenom. För första gången blev jag mållös och kände att jag kunde vara helt ärlig. Hon lyssnade och förklarade vad jag hade för alternativ.

Snart ska jag köra till jobb för nattpass. Har inte sovit en blund för att jag känt att hjärtat flimrar. Om det verkligen är så eller bara ångest vet jag inte. Till akuten tänker jag inte åka.

Jag ska försöka återgå till heltid i vilket fall som helst. Funkar det absolut inte så får jag söka en ny läkare igen. Alternativt gå ner i tjänst till nästa år.

Då förstår din man dig med andra ord eftersom han sätt med egna ögon.

Du ska börja jobba nattpass hur många timmar?

Eftersom du inte vet hur mycket du orkar och inte vet dina begränsningar så vore det bra för dig att arbetsträna gå sakta tillbaka till jobbet inte chocka din kropp med ett nattpass på 10 timmar.

Du har känt att hjärtat har flimrar detta är ett varningstecken om du inte brukar ha det i vanliga fall.

Kroppen känner sig stressad och du skulle väl inte stressa din kropp?

Du fortsätter att stressa din kropp och skiter i varningsignalerna som kroppen försöker ge dig.

Du struntar i vad andra ger dig för tips och bara kör på som du gjort innan och du ser hur bra det gått?

Du har haft värk länge du har tagit värktabletter struntat i kroppen. Din kropp har inte hunnit med att hålla kroppen tillräcklig frisk varför tror du ditt hjärtat har tagit stryk?

Du har fått en ny chans men du tar den inte? Fortsätter du som du gör lever du inte om 1 år och detta gör mig så ledsen att du inte förstår bättre.

Det är tur att du inte har mig som sambo hade aldrig tillåtit dig att börja chocka kroppen 10 timmar och natt dessutom.

När du chockar kroppen på detta sätt kommer kroppen slå tillbaka för att du inte lyssnat på den.

Du kommer bli långtidssjukskriven mycket längre än vad du skulle ha varit om du tagit ett steg i taget.

Som sagt ditt liv och ditt val.
Svar på tråden Orkar inte jobba..