• Anonym (Nära)

Bo nära efter skilsmässa?

Hej på er!

Är det någon som har erfarenhet och/eller tankar om att bo kvar väldigt nära varandra efter en skilsmässa med barn med i bilden, som ni vill dela med er av? Vi funderar på detta alternativ och väger för- och nackdelar. I vårt fall skulle det innebära på samma gård fast i olika bostäder, och där vi skulle ses varje dag. Både underlättande och utmanande samarbetsmässigt!

Tar gärna emot er input som kanske kan hjälpa till!

• Svar på tråden Bo nära efter skilsmässa?
  • Fliselisan

Tänker att det säkert är bra för barnen men er själva då? Om ni i framtiden vill träffa nån ny blir det nog påfrestande att bo så nära...

• Anonym (Jenny)

Risken är att ingen av er kommer att ha ett privatliv då möjligheten finns att barnen går mellan er som dom vill. Strikt schema kommer inte hjälpa i det fallet .

• Anonym (mmm)

Vi bodde nära (ca 5 min att gå) men det var inte på samma gård. Det tror jag kanske hade känts lite för nära. 

• Anonym (Nej)

Jag tänker att då kan man lika gärna fortsätta vara ett par, fast i varsitt hus. Något annat kommer bli svårt i längden och jag känner att för barnen kommer det bli svårare om ni i framtiden flyttar därifrån med ny partner än om ni flyttar isär "på riktigt" nu. Det kan ju riskera att bli som två separationer eller att de inte riktigt känner att det här ÄR en separation utan att de ser det som att ni är en familj fortfarande.

Jag skulle inte valt att göra så.

• Tremblement de Terre

Jag och mitt ex var väldigt bra vänner efter skiljsmässan och jag köpte nästan en bostad precis i närheten. Köpte inte den utan ca 3 km bort vilket var oerhört skönt när jag sedan träffade en ny! Hade aldrig klarat att bo på samma gård eller i samma kvarter som mitt ex även om vi aldrig varit osams. 3 km är ungefär i samma stadsdel så barnen har lika nära till kompisar och skola men vi föräldrar behöver inte springa på varandra dagligen.

Men jag har bekanta som varit skilda i flera år och nyligen köpt hus ihop där de bor på varsin våning, dvs som i olika lägenheter. Det funkar för dem men själv hade jag haft väldigt svårt för det.

• Anonym (A)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-29 15:00:54 följande:
    Vi bodde nära (ca 5 min att gå) men det var inte på samma gård. Det tror jag kanske hade känts lite för nära. 
    Det är lagom tycker jag.
  • Anonym (Nära)

Tack snälla ni för er input! Ni bekräftar många av mina tankar. Vi tänker i så fall att det skulle vara under en begränsad tid, o att det fungerar ju bara fram tills nån av oss träffar en ny. Många tänkvärda inlägg som jag ska begrunda. Tack!

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Nära) skrev 2018-09-30 14:08:06 följande:

Tack snälla ni för er input! Ni bekräftar många av mina tankar. Vi tänker i så fall att det skulle vara under en begränsad tid, o att det fungerar ju bara fram tills nån av oss träffar en ny. Många tänkvärda inlägg som jag ska begrunda. Tack!

Jag tror att ni i första hand måste fundera på vad syftet är med att bo så nära. För vems skull och varför? Är det slut så är det slut.

Det kan bli svårt att motivera ännu en flytt med barnen när nån träffar ny. För det kan ju hända om ett halvår likväl om flera år..
  • PH76

På samma gård skulle jag inte vilja bo men inom 500-1000 meter skulle jag nog välja för att det ska bli enkelt för barnen.

Skulle vi skilja oss så skulle jag lite min fru välja område först då hon har mycket sämre lön, och sen skulle jag flytta in i anslutning till var hon bodde.

Det är svårt i Stockholm gör många då de separerat i och med den höga bostadskostnaden.

• Anonym (Nära)
    Anonym (Jenny) skrev 2018-09-30 14:31:44 följande:

Jag tror att ni i första hand måste fundera på vad syftet är med att bo så nära. För vems skull och varför? Är det slut så är det slut.

Det kan bli svårt att motivera ännu en flytt med barnen när nån träffar ny. För det kan ju hända om ett halvår likväl om flera år..

Syftet är i så fall en mjukstart/övergångsperiod under några år tills barnen är större, för att enkelt kunna samarbeta och hjälpas åt med barnen och gården. Och att barnens pappa får möjlighet att under tiden hitta ett bra boende för honom och barnen (när de är där) på annan plats och inte behöva sätta sig i vilken liten trång lya som helst...

Ja, även om det inte känns så just nu så har du ju rätt i att en ny kärlek kanske kan dyka upp fortare än man tror... (eller aldrig. ) Då blir det ju svårare...hmm.
Svar på tråden Bo nära efter skilsmässa?