• Anonym (förvirrad)

Tvillingmissfall?

Hej! 

Alltså sjukaste saken har precis hänt mig. Är gravid i vecka 7. Har droppat blod i några dagar, alltså inte mycket utan lite rött i pappret och typ som några droppar i trosskyddet.

Idag kom det ut en hinnsäck och en fläck blod (typ 5 x 2 cm), sen inget mer. Var kl 15 idag o har inte blött en droppe sen dess. Kände ingenting o hinnsäcken kom ut i sin fulla form, va dock ett litet hål i den så den var tom.

Är inte expert på missfall men är det inte lite konstigt att det inte blöder alls o inte hade det minsta ont?

Kan jag förlorat en tvilling o det andra är kvar? Nån spm varit med om nått liknade? Är förvirrad. Tycker ni man ska åka till akuten?

• Svar på tråden Tvillingmissfall?
  • Anonym (förvirrad)
    Meriall skrev 2018-09-30 19:40:05 följande:

Jag hade åkt till privat vul

har tid på onsdag men ska ringa img bitti o se om jag kan boka om det tills img :)
  • 8airam8

Åk inte till akuten. Om du tror att du har fått ett missfall så kontaktar du antingen en privat vårdgivare eller din MVC.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • EpicNurse
    Anonym (förvirrad) skrev 2018-09-30 20:27:21 följande:

har tid på onsdag men ska ringa img bitti o se om jag kan boka om det tills img :)

Avvakta istället till din bokade tid!

Finns ingen anledning att göra ultraljud tidigare. Det är alltid bättre att vänta några dagar efter att blödningen börjat så att ett eventuellt missfall hinner bli komplett så att man inte har pågående missfall vid ultraljudet för då får man bara väldigt osäkra resultat.

Dessutom är du så himla tidigt gravid så ju fler dagar som går desto säkrare svar kommer du få vid ultraljudet, eftersom eventuellt foster hinner växa mer och syns tydligare.

Till din fråga; jag har en gång haft en patient som bara precis fick ut en hinnsäcken på ca 2 cm, komplett med ett pyttefoster och fostervatten.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Glömde att skriva att nej, akuten är inte rätt ställe att söka sig till eftersom du inte har någon blödning som är farlig för dig eller väldigt kraftig smärta.

• Anonym (Jdjd)

Hur många trådar måste du ha om samma sak?

• Anonym (förvirrad)
    EpicNurse skrev 2018-09-30 20:35:28 följande:
    Avvakta istället till din bokade tid!

Finns ingen anledning att göra ultraljud tidigare. Det är alltid bättre att vänta några dagar efter att blödningen börjat så att ett eventuellt missfall hinner bli komplett så att man inte har pågående missfall vid ultraljudet för då får man bara väldigt osäkra resultat.

Dessutom är du så himla tidigt gravid så ju fler dagar som går desto säkrare svar kommer du få vid ultraljudet, eftersom eventuellt foster hinner växa mer och syns tydligare.

Till din fråga; jag har en gång haft en patient som bara precis fick ut en hinnsäcken på ca 2 cm, komplett med ett pyttefoster och fostervatten.
    Tack för tips, ska avvakta. 

Ja, jag förväntade mig bara inte att det bara skulle komma ut en komplett hinnsäck utan blod. När jag pratade med min läkare härom veckan sa hon att det skulle komma ut mycket mycket blod + smärta vid missfall. För mig kom det ut en klump o inget mer. Inte blött en droppe till på hela dagen. Men kommer väl säkert under dagarna då.

Bor utomlands o har ingen barnmorska att vända mig till eller nån att fråga om hjälp så gjorde väl det sämsta man kan göra o googlade och såg att flera som haft två foster o mist en tvilling hade haft liknande upplevelser. Förstår att det inte är så troligt.
  • neverpreggo
    Anonym (Jdjd) skrev 2018-09-30 20:57:44 följande:

Med tanke på att 3 stycken är från samma minut så lär TS anslutning hakat upp sig.
  • Anonym (Praktisk)
    Anonym (Jdjd) skrev 2018-09-30 20:57:44 följande:

Det är ju tvillingar
  • EpicNurse
    Anonym (förvirrad) skrev 2018-09-30 21:42:42 följande:

Tack för tips, ska avvakta. 

Ja, jag förväntade mig bara inte att det bara skulle komma ut en komplett hinnsäck utan blod. När jag pratade med min läkare härom veckan sa hon att det skulle komma ut mycket mycket blod + smärta vid missfall. För mig kom det ut en klump o inget mer. Inte blött en droppe till på hela dagen. Men kommer väl säkert under dagarna då.

Bor utomlands o har ingen barnmorska att vända mig till eller nån att fråga om hjälp så gjorde väl det sämsta man kan göra o googlade och såg att flera som haft två foster o mist en tvilling hade haft liknande upplevelser. Förstår att det inte är så troligt.

Ja det brukar ju vara så. Man får ju en blödning förr eller senare eftersom slemhinnan kommer släppa, men vissa får bara lite blödning. De flesta får väldigt mycket.

Eftersom din hinnsäck kom ut själv så hade den förmodligen inte fäst ordentligt, vilket också kan tyda på att slemhinnan inte blivit tillräckligt tjock för att det befruktade ägget skulle kunna implantera helt, och det innebär att det är mindre slemhinna som ska blöda ut sedan.

Så länge du inte har väldiga smärtor eller kraftig blödning så kan du avvakta till din ultraljudstid om ett par dagar <3
Svar på tråden Tvillingmissfall?