• Aen87

Pojke uppfostrad till transvestit?

Fast så som jag ser det är det inte att uppfostra till transvestit utifrån det jag kan läsa i ts. Uppfostran tänker jag handlar om att ge riktlinjer för barnet att förhålla sig till, vara tydlig med vad man förväntar sig av barnet, vägleda till självsäkerhet osv. Inte att tillmötesgå uttryckta behov hos barnet, det är hur rent föräldraskap och det borde man kunna förvänta sig hos föräldrar. Om man anser att barnet ska uppfostras till att inte bli transvestit är föräldrarnas agerande snarare brist på uppfostran.

Jag tror att detta barn mår allra bäst av att få dessa behov tillfredsställda, med eller utan mobbing i skolan. Det är ett faktum att barn som inte faller inom normen blir mobbade, men det är också ett faktum att detta barn med stor sannolikhet hade blivit mobbat även utan sina tillagda attribut, barnet kommer aldrig att passa in i samhället som samhället är format nu ändå. Det bästa resurser föräldrarna kan ge barnet är acceptans och kärlek för den barnet uttrycker sig vara. Det ger barnet självsäkerhet att förhoppningsvis hantera samhällets krav och förväntningar på ett adekvat sätt. Forskningen säger att självmordstatestiken är skyhög bland hbtq-personer och kanske främst hos trans-personer. Över 50 % uppger att de försökt ta sina liv senaste året. Ett tillåtande samhällsklimat skulle troligtvis vara en bidragande faktor till bättre psykiskt hälsa hos dessa utsatta grupper. Tror ni förnekelsen och bristen på acceptans i hemmet får barnet att bli ?normal?? Nej sannerligen inte. Om barnet inte är en transperson utan bara har en fas så växer barnet ur den, det behöver inte föräldrarna hjälpa till med. Tyvärr är det inte behjärtansvärt att undvika mobbing, det är endast en bidragande orsaka till mobbing att försöka få sina egna barn att passa in. Säger man till ett barn att den ska vara på ett visst sätt för att passa in, förväntar sig barnet att andra också ska vara på det sättet och är sannolikt en av se som sedan utsätter andra för mobbing. Så i stället för att försöka få folk att rätta sig i ledet och uppfostra sina barn så, så kanske man ska försöka uppfostra till att inte mobba och lära sina barn att alla är olika.

• Aen87
    Krilledill skrev 2018-10-01 09:24:32 följande:

Tack för input ur en annan vinkel.

Idag är man antingen FÖR Liberal eller FÖR Konservativ i uppfostrande av barn. Jag tror det tvärtom är skadligt att låta barnet liberalt göra / vara precis hur han/hon vill. Om vi generaliserar är enligt mig kvinnor oftast Liberala medans män är konservativa i uppfostran. Här tror jag på en fusion till LAGOM. Riktlinjer & vägledning håller jag med om.

Vad jag däremot inte håller med om är uppmuntran till den feminina attributen hos pojkar. Går gossen i flicktröja? No deal. Låt oss däremot säga att man som förälder inte ska uppmuntra att köpa massa klänningar/peruker/nagelack. Där får man vägleda och på ett pedagogiskt sätt säga att maskeraden bara får vara hemma. Ett barn är inte moget nog att ta beslutet att klä sig offentligt till motsatta kön. Där MÅSTE man ta sitt ansvar som förälder. Det går inte att leva i ett drömsamhälle där normer är utraderade.

Oavsett hur mycket man som förälder lär och pekar om allas lika värde kommer barn alltid vara elaka och brutalt ärliga mot de som bryter normer och sticker ut. De är lika elaka idag som för 20 år sedan. Här måste man vara realist istället för att gå i god tro för allas acceptans.

Poängen är sans / balans utan att något spårar ur.

Men tror du att barnet kommer att klara sig från mobbingen utan tillagda attribut? Det tror inte jag. Barn mobbar för allehanda avvikelser från det normala, det går inte att komma undan mobbing och jag tror att genom att visa barnet en icke-acceptans hemma kommer självkänslan bli så låg att samhällskraven blir för stora för barnet i framtiden.

Problemet är att maskeraden är för barnet de normativa kläderna. Dessa personer identifierar sig med ett kön de INTE är födda i. Den insikten är viktig. Jag är väldigt tydlig med vad jag förväntar mig från mina barn, där ingår uppförande och rutiner, jag kan uppfattas sträng eftersom jag är rätt så fyrkantig och ger inget gehör för tjat och känslouttryck när det gäller det ovan beskrivna. Men vad som inte ingår i mitt föräldraskap är att tydliggöra för barnet VEM barnet är, utan hur barnet ska hantera detta jag. Barnets uppgift är att visa mig vem den är och jag vägleder utifrån detta. Numera har man kommit fram till att personlighet är betydligt mindre miljöberoende än man tidigare trott, personlighet är medfödd. Jag håller med om att dagens valmöjligheter troligtvis bidrar till viss psykisk ohälsa. Det är viktigt att avgränsa val för särskilt ett mindre barn, men jag anser inte att barnets identititet är ett val. Jag kan inte vägleda bort att barnet identifierar sig med något annat än det jag utanpå kan avläsa.
  • Aen87
    Krilledill skrev 2018-10-01 10:01:54 följande:

Delvis, man förminskar problemet till att istället från barnen på skolgården säger ''där kommer B*gen i tjejkläder '' till att någon enstaka individ vill göra sig lustig.

Det hela har känts så frampushat från att ''Erik'' gillat Disneyfilmen med kvinnlig karaktär till att han helt plötsligt fick allt - peruker,klänningar,nagelack, glitter. Jag vet inte ens om pojken önskat sig allt men det känns så överdrivet, särskilt från den kvinnliga sidan. Det är lite som att.. den här karaktären gillar han, då ska han få ALLT. Det är lite här jag ser problemet, först var det lek & sedan överdriven uppmuntran till nästan ett pushande. Det var nästan så Erik blev manipulerat ett tag. (för att ge inblick)

Varför bara inte ge gossen en till film av sin älskade karaktär?

Ja, självklart är det skillnad om det är påtvingat. Man behöver ju inte kämpa för att barnen ska sticka ut. Det håller jag också med om.
  • Aen87
    Wench85 skrev 2018-10-01 11:53:23 följande:

Kloka tankar om uppfostran! Håller helt med om att uppfostran handlar om tydlighet, riktlinjer etc. Jag försöker lära och vägleda mina barn till att bli trygga, respektfula, trevliga personer. Klokt om skillnaden mellan att vägleda barnet att hantera vem den är, inte att försöka bestämma vem den är. 

Precis, tänka själv men att ha ramar tror jag är viktigt för den mänskliga hjärnans utveckling. Det är självkänsla i grunden hos individer som bygger ett hållbart samhälle, inte påtvingade, inlärda och påklistrade uttryckssätt och tankesätt.
  • Aen87
    Krilledill skrev 2018-10-01 12:16:28 följande:

Nu har jag läst igenom alla svar på tråden & många skriver att barn ska få vara den dom vill vara & välja väg själv. Någon skriver att det är bra att utmana könsnormer etc & tycker inte det är konstigt att låta pojkar gå i klänningar offentligt.

Är det till barnet ni ser eller för att tillfredsställa egna fria värderingar genom att låta barnen göra precis hur de vill och bete sig hursom? jag vill se eran vinkel.

Jag tycker att argumenten är ganska välgrundade, mina värderingar grundar sig inte i egoistiska värden utan på den forskning jag tagit del av i mitt arbete bland annat. Man ser på självmordsstatistik, på självkänsla, uppfostran, arv och miljö med mera att det inte gynnar samhället eller individen att försöka träna bort medfödda egenskaper.
  • Aen87
    Krilledill skrev 2018-10-01 12:36:16 följande:

Då antar jag att du jobbar med barn eller liknande, är det riktig forskning du refererar till eller pseudo genus?

Ja ungdomar och kvinnohälsa. Nja foskningen kopplat till genus och könstillhörighet är genom högskole/universitetsstudier och RFSU. Men forskningen kopplat till arv och miljö och samhälle är inte direkt genom mitt arbete. Har du forskning som stödjer dina argument om att föräldrar borde vägleda sina barn att bortse från identiteter och behov bortom normen?
  • Aen87
    Krilledill skrev 2018-10-01 16:39:15 följande:

Någon må vara normbrytare men i det stora hela är det väldigt.. udda

Jag håller till fulla med att det aldrig är den mobbades fel, du får inte missta mig i min ställning här. Däremot kan man inte som förälder anta att ett helt samhälle ska ställa om bara för att en son med klänning går till skolan. Det ÄR väldigt udda och barn reagerar på detta såklart -Där är barn just barn - ärliga,brutala men med det sagt så rättfärdigar jag absolut inte på något sätt mobbning. 

Du får gärna tycka mina åsikter är konstiga däremot är ''Genus'' pseudovetenskap (lära som hävdar sig vetenskaplig men inte uppfyller alla kriterier för vetenskap).

En bra förälder ser till sitt barns välmående OCH sätter gränser samt riktlinjer.

Ett barn på 6år ska inte drunkna i sin fantasi  helt gränsfritt och göra det hon/han vill.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2015/juni/ohalsa-och-stor-utsatthet-bland-transpersoner/

Hur ställer du dig till folkhälsomyndigheten? Är det pseudovetenskap?
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?