• Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • Siri88

Tycker precis tvärtom, vilka fantastiska föräldrar som låter sitt barn utvecklas till sin egen person. Tänk om alla föräldrar kunde vara så och inte så dömande så hade världen varit en bra mycket bättre plats.

• Krilledill
    Siri88 skrev 2018-09-30 19:34:26 följande:

Tycker precis tvärtom, vilka fantastiska föräldrar som låter sitt barn utvecklas till sin egen person. Tänk om alla föräldrar kunde vara så och inte så dömande så hade världen varit en bra mycket bättre plats.

Jag är inte dömande. Barn är som de var för 20år sedan, brutalt ärliga och fruktansvärt elaka precis som de alltid kommer att vara oavsett hur mycket man än pratar om allas lika värde.

Jag hyser i grunden oro för pojken.

Ett barn behöver vägledning - ingen flummig uppväxt utan gränser

Är det så att personen identifierar sig som transexuell i mogen ålder så är det helt okej MEN INTE i 6års ålder.
  • AndreaBD

Jag tror inte att man kan uppfostra barn till något som de inte är. Åtminstone när det gäller såna grundläggande saker som varje människa bara känner.

• Krilledill
    gahadas skrev 2018-09-30 19:59:03 följande:

Han kommer ju bli uppäten i skolan.

Jag befarar detta. Då jag är orolig för grabben kommer frågor upp i huvudet varför man låter detta pågå helt gränslöst.
  • Sivs

Tycker som du att det är föräldrarnas ansvar att leda pojken rätt och inte uppmuntra till tjejiga kläder mm. Pojken blir vad föräldrarna gör honom till. En 6åring kan vildeledas lätt. Han har vilseletts att tro att det är okej att vara en tjej fast man är kille och det har han lärt sig av sina föräldrar som inte talar om vad som är rätt och fel.

Det här är inte vad han är det är vad föräldrarna har gjort honom till!

• cosinus

Båda mina söner har hade en princess/klänningsfas. Dock tidigare, runt 3-4 år. Det gick över.

Smink och korta magtröjor hör inte hemma ö h t hos 7-9-åringar oavsett kön.

På din beskrivning klär sig Erik på ett sätt jag inte skulle tillåta mina tjejer att klä sig.

Rent generellt tycker jag man ska stödja beslut som kommer från barnen själva men det finns gränser på vad barnen får klä sig i alldeles oavsett kön.

• Krilledill
    cosinus skrev 2018-09-30 21:11:15 följande:

Båda mina söner har hade en princess/klänningsfas. Dock tidigare, runt 3-4 år. Det gick över.

Smink och korta magtröjor hör inte hemma ö h t hos 7-9-åringar oavsett kön.

På din beskrivning klär sig Erik på ett sätt jag inte skulle tillåta mina tjejer att klä sig.

Rent generellt tycker jag man ska stödja beslut som kommer från barnen själva men det finns gränser på vad barnen får klä sig i alldeles oavsett kön.

Ja det är lite det jag menar - Gränser som man applicerar när något börjar gå för långt. Som du nämner brukar detta vara en fas & både flickor å pojkar gillar att spexa i den åldern..Hemma.
    trazan12 skrev 2018-09-30 22:36:43 följande:

Ring soc och gör en anmälan.

Jag låter detta vara en familjeangelägenhet. Den här tråden figurerar som ett diskussionplan 
  • Aen87

Fast så som jag ser det är det inte att uppfostra till transvestit utifrån det jag kan läsa i ts. Uppfostran tänker jag handlar om att ge riktlinjer för barnet att förhålla sig till, vara tydlig med vad man förväntar sig av barnet, vägleda till självsäkerhet osv. Inte att tillmötesgå uttryckta behov hos barnet, det är hur rent föräldraskap och det borde man kunna förvänta sig hos föräldrar. Om man anser att barnet ska uppfostras till att inte bli transvestit är föräldrarnas agerande snarare brist på uppfostran.

Jag tror att detta barn mår allra bäst av att få dessa behov tillfredsställda, med eller utan mobbing i skolan. Det är ett faktum att barn som inte faller inom normen blir mobbade, men det är också ett faktum att detta barn med stor sannolikhet hade blivit mobbat även utan sina tillagda attribut, barnet kommer aldrig att passa in i samhället som samhället är format nu ändå. Det bästa resurser föräldrarna kan ge barnet är acceptans och kärlek för den barnet uttrycker sig vara. Det ger barnet självsäkerhet att förhoppningsvis hantera samhällets krav och förväntningar på ett adekvat sätt. Forskningen säger att självmordstatestiken är skyhög bland hbtq-personer och kanske främst hos trans-personer. Över 50 % uppger att de försökt ta sina liv senaste året. Ett tillåtande samhällsklimat skulle troligtvis vara en bidragande faktor till bättre psykiskt hälsa hos dessa utsatta grupper. Tror ni förnekelsen och bristen på acceptans i hemmet får barnet att bli ?normal?? Nej sannerligen inte. Om barnet inte är en transperson utan bara har en fas så växer barnet ur den, det behöver inte föräldrarna hjälpa till med. Tyvärr är det inte behjärtansvärt att undvika mobbing, det är endast en bidragande orsaka till mobbing att försöka få sina egna barn att passa in. Säger man till ett barn att den ska vara på ett visst sätt för att passa in, förväntar sig barnet att andra också ska vara på det sättet och är sannolikt en av se som sedan utsätter andra för mobbing. Så i stället för att försöka få folk att rätta sig i ledet och uppfostra sina barn så, så kanske man ska försöka uppfostra till att inte mobba och lära sina barn att alla är olika.

Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?