Inlägg från: Krilledill |Visa alla inlägg
  • Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • Krilledill
    Siri88 skrev 2018-09-30 19:34:26 följande:

Tycker precis tvärtom, vilka fantastiska föräldrar som låter sitt barn utvecklas till sin egen person. Tänk om alla föräldrar kunde vara så och inte så dömande så hade världen varit en bra mycket bättre plats.

Jag är inte dömande. Barn är som de var för 20år sedan, brutalt ärliga och fruktansvärt elaka precis som de alltid kommer att vara oavsett hur mycket man än pratar om allas lika värde.

Jag hyser i grunden oro för pojken.

Ett barn behöver vägledning - ingen flummig uppväxt utan gränser

Är det så att personen identifierar sig som transexuell i mogen ålder så är det helt okej MEN INTE i 6års ålder.
  • Krilledill
    gahadas skrev 2018-09-30 19:59:03 följande:

Han kommer ju bli uppäten i skolan.

Jag befarar detta. Då jag är orolig för grabben kommer frågor upp i huvudet varför man låter detta pågå helt gränslöst.
  • Krilledill
    cosinus skrev 2018-09-30 21:11:15 följande:

Båda mina söner har hade en princess/klänningsfas. Dock tidigare, runt 3-4 år. Det gick över.

Smink och korta magtröjor hör inte hemma ö h t hos 7-9-åringar oavsett kön.

På din beskrivning klär sig Erik på ett sätt jag inte skulle tillåta mina tjejer att klä sig.

Rent generellt tycker jag man ska stödja beslut som kommer från barnen själva men det finns gränser på vad barnen får klä sig i alldeles oavsett kön.

Ja det är lite det jag menar - Gränser som man applicerar när något börjar gå för långt. Som du nämner brukar detta vara en fas & både flickor å pojkar gillar att spexa i den åldern..Hemma.
    trazan12 skrev 2018-09-30 22:36:43 följande:

Ring soc och gör en anmälan.

Jag låter detta vara en familjeangelägenhet. Den här tråden figurerar som ett diskussionplan 
  • Krilledill
    Aen87 skrev 2018-10-01 08:42:49 följande:

Fast så som jag ser det är det inte att uppfostra till transvestit utifrån det jag kan läsa i ts. Uppfostran tänker jag handlar om att ge riktlinjer för barnet att förhålla sig till, vara tydlig med vad man förväntar sig av barnet, vägleda till självsäkerhet osv. Inte att tillmötesgå uttryckta behov hos barnet, det är hur rent föräldraskap och det borde man kunna förvänta sig hos föräldrar. Om man anser att barnet ska uppfostras till att inte bli transvestit är föräldrarnas agerande snarare brist på uppfostran.

Jag tror att detta barn mår allra bäst av att få dessa behov tillfredsställda, med eller utan mobbing i skolan. Det är ett faktum att barn som inte faller inom normen blir mobbade, men det är också ett faktum att detta barn med stor sannolikhet hade blivit mobbat även utan sina tillagda attribut, barnet kommer aldrig att passa in i samhället som samhället är format nu ändå. Det bästa resurser föräldrarna kan ge barnet är acceptans och kärlek för den barnet uttrycker sig vara. Det ger barnet självsäkerhet att förhoppningsvis hantera samhällets krav och förväntningar på ett adekvat sätt. Forskningen säger att självmordstatestiken är skyhög bland hbtq-personer och kanske främst hos trans-personer. Över 50 % uppger att de försökt ta sina liv senaste året. Ett tillåtande samhällsklimat skulle troligtvis vara en bidragande faktor till bättre psykiskt hälsa hos dessa utsatta grupper. Tror ni förnekelsen och bristen på acceptans i hemmet får barnet att bli ?normal?? Nej sannerligen inte. Om barnet inte är en transperson utan bara har en fas så växer barnet ur den, det behöver inte föräldrarna hjälpa till med. Tyvärr är det inte behjärtansvärt att undvika mobbing, det är endast en bidragande orsaka till mobbing att försöka få sina egna barn att passa in. Säger man till ett barn att den ska vara på ett visst sätt för att passa in, förväntar sig barnet att andra också ska vara på det sättet och är sannolikt en av se som sedan utsätter andra för mobbing. Så i stället för att försöka få folk att rätta sig i ledet och uppfostra sina barn så, så kanske man ska försöka uppfostra till att inte mobba och lära sina barn att alla är olika.

Tack för input ur en annan vinkel.

Idag är man antingen FÖR Liberal eller FÖR Konservativ i uppfostrande av barn. Jag tror det tvärtom är skadligt att låta barnet liberalt göra / vara precis hur han/hon vill. Om vi generaliserar är enligt mig kvinnor oftast Liberala medans män är konservativa i uppfostran. Här tror jag på en fusion till LAGOM. Riktlinjer & vägledning håller jag med om.

Vad jag däremot inte håller med om är uppmuntran till den feminina attributen hos pojkar. Går gossen i flicktröja? No deal. Låt oss däremot säga att man som förälder inte ska uppmuntra att köpa massa klänningar/peruker/nagelack. Där får man vägleda och på ett pedagogiskt sätt säga att maskeraden bara får vara hemma. Ett barn är inte moget nog att ta beslutet att klä sig offentligt till motsatta kön. Där MÅSTE man ta sitt ansvar som förälder. Det går inte att leva i ett drömsamhälle där normer är utraderade.

Oavsett hur mycket man som förälder lär och pekar om allas lika värde kommer barn alltid vara elaka och brutalt ärliga mot de som bryter normer och sticker ut. De är lika elaka idag som för 20 år sedan. Här måste man vara realist istället för att gå i god tro för allas acceptans.

Poängen är sans / balans utan att något spårar ur.

• Krilledill
    elsi skrev 2018-10-01 09:03:51 följande:
    Jag kände en sån kille när jag var yngre. Han är vuxen nu precis som jag och lever ut sina feminina sidor nu precis som då. Han blev aldrig mobbad av någon i min närhet i alla fall.

Barn tar i mångt och mycket sina värderingar från vuxna Så det som du beskriver som problem kommer till stor del från dig och andra som dig.

Om du verkligen bryr dig om pojken så stöttar du honom i hans person och sätt att vara. OM han blir mobbad så stärk honom och berätta att han är värdefull som han är och har rätt att få vara och uttrycka sig som han vill.  

De flesta som är transsexuella har det på känn redan när de är barn och en stöttande omgivning är alltid bättre än en som vill att man ska dölja den man är. 

Är denne Persson lycklig, då är han & det är bra..som vuxen. Min poäng var att man som förälder inte ska styras helt av barns fantasi och uppmuntra detta till fullo. När man är mogen nog är man redo att vara den man vill. Det är man inte som barn.

Jag tycker bara allt är otroligt märkligt - hur man bara kan släppa all form av vägledning & gränser genom att låta en 6åring pojk gå klädd hur han vill. För mig är det stor brist i föräldraskap & jag tror många håller med mig där. Samtidigt som många liberala inte gör det.

Detta till trots, inget ont öga mot grabben. 

• Krilledill
    Aen87 skrev 2018-10-01 09:42:31 följande:
    Men tror du att barnet kommer att klara sig från mobbingen utan tillagda attribut? Det tror inte jag. Barn mobbar för allehanda avvikelser från det normala, det går inte att komma undan mobbing och jag tror att genom att visa barnet en icke-acceptans hemma kommer självkänslan bli så låg att samhällskraven blir för stora för barnet i framtiden.

Problemet är att maskeraden är för barnet de normativa kläderna. Dessa personer identifierar sig med ett kön de INTE är födda i. Den insikten är viktig. Jag är väldigt tydlig med vad jag förväntar mig från mina barn, där ingår uppförande och rutiner, jag kan uppfattas sträng eftersom jag är rätt så fyrkantig och ger inget gehör för tjat och känslouttryck när det gäller det ovan beskrivna. Men vad som inte ingår i mitt föräldraskap är att tydliggöra för barnet VEM barnet är, utan hur barnet ska hantera detta jag. Barnets uppgift är att visa mig vem den är och jag vägleder utifrån detta. Numera har man kommit fram till att personlighet är betydligt mindre miljöberoende än man tidigare trott, personlighet är medfödd. Jag håller med om att dagens valmöjligheter troligtvis bidrar till viss psykisk ohälsa. Det är viktigt att avgränsa val för särskilt ett mindre barn, men jag anser inte att barnets identititet är ett val. Jag kan inte vägleda bort att barnet identifierar sig med något annat än det jag utanpå kan avläsa.

Delvis, man förminskar problemet till att istället från barnen på skolgården säger ''där kommer B*gen i tjejkläder '' till att någon enstaka individ vill göra sig lustig.

Det hela har känts så frampushat från att ''Erik'' gillat Disneyfilmen med kvinnlig karaktär till att han helt plötsligt fick allt - peruker,klänningar,nagelack, glitter. Jag vet inte ens om pojken önskat sig allt men det känns så överdrivet, särskilt från den kvinnliga sidan. Det är lite som att.. den här karaktären gillar han, då ska han få ALLT. Det är lite här jag ser problemet, först var det lek & sedan överdriven uppmuntran till nästan ett pushande. Det var nästan så Erik blev manipulerat ett tag. (för att ge inblick)

Varför bara inte ge gossen en till film av sin älskade karaktär?

• Krilledill
    Coccolina skrev 2018-10-01 10:01:30 följande:

Nej inget ont öga till barnet från din sida. Du kan bara inte respektera att hen inte känner sig bekväm i pojkkläder. Du träffar dem sällan enligt egen utsago men tror dig ändå veta med säkerhet hur diskussionerna har gått hemma hos dem och inser inte att det troligen finns så mycket du inte vet ang detta barns mående som gjort att föräldrarna låter det klä sig som det behöver för att må bra. 

Men nej du tror att kläder har kön och bara kan bäras av ett barn av samma kön som kläderna... 

Jag hade en bonusdotter för ett gäng år sedan. Hennes stora passion i livet var döskallar och Angry Birds. Skulle jag tvingat henne att ha på sig My little pony och söta katter? Jag kan aldrig glömma när vi var inne på kappahl och hon skulle köpa Angry Birds kläder. Hon tittade på de som var på rosa tröjor med lätt förakt, för de såg inte ut som de skulle enligt henne. Hon gick och tog en tröja från "kill" avdelningen istället. När vi stod i kassan påpekade kassörskan lite näsvist att det fanns tjejtröjor med Angry Birds istället varpå denna lilla 5 åriga tös svarade "Jag vill vara tuff då tar jag en tuff tröja! Vill jag vara söt tar jag en söt!" I bilen på väg hem frågade hon många gånger om ifall det var förbjudet för henne att ha killkläder.... Hon älskade ju sina döskallar (som på tjejkläder alltid var rosa och/eller glittriga och därmed inte kul hon ville ha hemska döskallar) och Angry Birds. Fick hon inte ha det för att hon var tjej?  

Och nej det är inte värre med en pojke som vill ha rosa eller klänning! 

Hen? Det är en Han, vilket han identifierar sig om.

vare sig vi gillar det eller inte så är samhället byggt att:kvinnor klär sig som kvinnor och män klär sig som män

Det är ett betydligt större avstånd sett till normerna att pojkar klär sig som flickor än att flickor klär sig som pojkar i acceptans. Sen kan man säkert som du tycka annorlunda.. men det är så det ser ut 

• Krilledill
    Entriss skrev 2018-10-01 10:04:33 följande:

Vilka fantastiska föräldrar som låter sitt barn bejaka det han tycker om och vill ha och inte tvingar in honom i att vara någon han inte är!

Det är personer som du TS som gör att folk hålls kvar i sina fack och kanske aldrig kommer ur dom. Vad är det som är fel och farligt? Varför kan inte han få ha klänningar, kjol, smink ? Vad gör snoppen för skillnad i sammanhanget? 

Tycker föräldrarna i det här fallet gör 100 % rätt som stöttar sin son i detta, och det betyder inte att han inte blir vettigt uppfostrad. 

Fast om du läser mina inlägg så skriver jag att barn inte är mogna att ta alla världens beslut. Som förälder ska man inte ge hela handen och omdömeslöst ge vika för ett barns önskningar som kan skada barnet.

När barnet är moget nog kan hon/han fatta sina beslut att få vara precis som Hon/han vill.

• Krilledill
    Wench85 skrev 2018-10-01 10:41:24 följande:
    Jag tänker tvärtom - vad underbart att höra att föräldrarna låter barnet vara precis som det är och ger alla möjligheter! Om han önskar sig kjol och bikini och peruker etc, klart han ska få det! Det är så sorgligt med föräldrar som säger att deras barn bara får leka/tycka om/klä sig/ta del av hälften av alla möjligheter, oavsett vad de själva säger. 

Du funderar på om pojken identifierar sig som tjej. Så kan det vara, och då är föräldrar och omgivinings stöd och förståelse oerhört viktigt. Det kan även vara så att han identifierar sig som kille som gillar smink och klänningar. Det låter som en stark och kreativ unge. Jag kommer att tänka på operasångaren Rickard Söderbergs sommarprat, hur han redan som barn älskade att leka med smink och uttryck och hur hans mamma stöttade det. Vad vackert det var att höra! Hade intreset istället mötts med förbud och skam hade det antagligen inte blivit en trygg och framgångsrik man av honom.... 

Men visst kan det visa sig att barnet identifierar sig som tjej. Du funderar när det är dags att säga nej till att uppmuntra det... jag tänker tvärtom, det är dags att främja att barnet får vara den som den är från första dag. Könsdysfori, att ha en kropp som inte stämmer överens med den könstillhörighet som personen känner, är något som ofta uttrycks redan tidigt. Barn som när de inser att omgivningen kallar dem för han eller hon rättar dem till motsatsen exempelvis. Exempelvis finns det mycket intressant att läsa om enäggstvillingarna Jonas och Nicole Maines exemplevis här: www.dailymail.co.uk/femail/article-3274371/Identical-twins-born-boys-family-coped-one-came-transgender-transitioned-Wyatt-Nicole.html Nicole frågade redan som två-åring när hennes snopp skulle ramla av så hon skulle se ut som den tjej hon var.

När tycker du att ett barn är moget nog att själv ha en uppfattning om vem den är? Räknas ett barns intressen och vilja bara när det faller inom ramen? Jag skulle säga att redan från första dag i livet börjar barnet vara den person den är och ska ges all kärlek och alla möjligheter i världen. 

Nu nämner du något intressant, för att du ska få mer inblick klistrar jag in bakgrundshistoria som jag skrev tidigare i annat inlägg

''Det hela har känts så frampushat från att ''Erik'' gillat Disneyfilmen med kvinnlig karaktär till att han helt plötsligt fick allt - peruker,klänningar,nagelack, glitter. Jag vet inte ens om pojken önskat sig allt men det känns så överdrivet, särskilt från den kvinnliga sidan. Det är lite som att.. den här karaktären gillar han, då ska han få ALLT. Det är lite här jag ser problemet, först var det lek & sedan överdriven uppmuntran till nästan ett pushande. Det var nästan så Erik blev manipulerat ett tag.''

vet inte hur Könsdysfori ter sig men ovan klistrat inlägg är runt 5års ålder.

Ett barn behöver i tidig ålder sin förälders vägledning för att inte själva drunkna i överflödig fantasi. Så det är svårt att säga när uppfattningen kring man själv är börjar bli mogen, iallafall inte 5-6år.

Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?